GCR: Väärien uskomusten oikaisua Chevrolet Voltin ja samalla muidenkin ladattavien sähköautojen osalta

Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Green Car Reports oli uutisessaan oikaissut vääriä uskomuksia liittyen Chevrolet Voltiin, ja samalla myös muihin ladattaviin sähköautoihin.
1. Noin 50-70 kilometrin jälkeen akkuvirta loppuu ja auto simahtaa jättäen kuljettajan matkustajineen tienposkeen.
Ei. Kun lataus loppuu, bensiinikäyttöinen varageneraattori tuottaa sähköä akuille. Autolla voi ajaa vielä noin 483 kilometriä sähkön loputtua.

2. Omistajien täytyy vaihtaa auton akusto kolmen-neljän vuoden välein.
Ei. Akustolle on myönnetty 8 vuoden/150 000 kilometrin takuu. Ongelmia ei ole tähän mennessä havaittu. Insinöörit ovat muutenkin olleet hyvin varovaisia akuston kanssa, sillä Volt ei käytä kaikkea mahdollista akkukapasiteettiaan. Akkuihin on lisätty myös arvokas jäähdytinneste optimaalisen lämpötilan takaamiseksi ja siten akkujen käyttöiän lisäämiseksi.

3. Lataus maksaa yhtä paljon kuin bensiinin tankkaus. Lataus on tehtävä kaiken lisäksi joka päivä.
Ei. Voltin akkujen lataaminen tyhjästä täyteen maksaa hieman alle kaksi euroa. Eli alle kahdella eurolla saa noin 80 kilometriä toimintamatkaa.
Chevrolet Volt

Chevrolet Volt on pitkän toimintavälin sähköauto eli E-REV. ”Voltin taustalla on ajatus kokonaan sähköisesta ajokokemuksesta, mutta jos sinun täytyy mennä kauemmaksi kuin yhdellä latauksella pääset, varageneraattori tuottaa sähköä, ja voit jatkaa ajamista.”, kertoo Opelin ajoneuvo insinööri Andrew Farah. Matka jatkuu akkuvirran loppuessa bensiinigenraattori ansiosta. Tällöin Voltin toimintaväli on jopa 500 kilometriä. Pelkällä akkkuvirralla matkaa taittuu 80 kilometriä. Ajojen jäädessä alle 80 kilometrin per lataus, bensiiniä ei siis kulu ollenkaan ja kulku tapahtuu pelkän sähkön voimalla. Jos taas matkan varrella ei ole latausmahdollisuutta, tankataan Voltiin bensiiniä, ja matka jatkuu.
Chevrolet Volt on pitkän toimintamatkan sähköauto
Chevrolet Volt on pitkän toimintamatkan sähköauto
Chevrolet Voltin huippunopeus on 160km/h ja se kiihtyy 0-100km/h 9 sekunnissa. Auton yhdistetty painotettu kulutus on 1,2l bensiiniä/100km ja sen päästöt ovat 27g/km. Volt hyödyntää regeneroituvaa jarruteknologiaa, jossa liikkuvan auton energia kanavoituu uudelleen akkujärjestelmään. Käytettävissä on neljö eri ajotilaa: Normal jokapäiväiseen tehokkuuteen, Sport urheilullisempaan ajeluun, Mountain jyrkkiin maastoijin ja erityisesti Euroopan teille suunniteltu Hold, jossa kun varaus säilyy täytenä ja se voidaan ottaa käyttöön tarvittaessa, esimerkiksi päästöttömillä vyöhykkeillä.

Chevrolet Voltin akkujen täyteen lataaminen kestää noin neljä tuntia 16A:n latauslaitteella. Turvalliset ja laadukkaat latauslaitteet koteihin ovat saatavilla PlugIt Finland Oy:n kautta, luonnollisesti myös Chevrolet Voltiin.


Lähteet: Chevrolet Volt, valmistajan sivu ja Green Car Reports