Koeajossa Opel Ampera

Opel Ampera
Opel Ampera
​”Olin siinä käsityksessä, että sähköauto ei ole auto. En olisi voinut enempää olla väärässä.”

Ensimmäiset kosketuksen sähköautolla ajamiseen liittyen sain kokea viime keväänä kun ensimmäisiä perheautoluokan sähköautoja tuli markkinoille, tässä tapauksessa Opel Ampera ja Nissan Leaf. Koska ajan autolla yleensä yli 50 000 km vuodessa, päätin koeajaa Amperaa enemmälti. Aiemmin markkinoilla olleet autot olivat joko konversioautoja tai verrattavissa Golf-kärryyn.

Ensimmäistä kertaa kun istahdin sähköauton ratin taakse, minut valtasi epätodellinen olo. Käynnistin auton mutta en ollut varma onko auto käynnissä vai ei. Ei pihaustakaan konehuoneesta, ainoastaan kojetaulu ilmoitti että antaa mennä vain. Vaihde eteen, kaasua ja leveä hymy kaupan päälle. Uskomaton tunne kun auto kiihtyy 50km/h nopeuteen kuin V6:lla varustettu rassi, eli 3 sekunnissa. Sähkömoottorin väännöt kierrosluvulta 1 alkaen kyllä vakuutti minut. Erona V6:seen oli kyllä se että ääniä ei kuulunut kuin radiosta.

Mittarin mukaan minun pitäisi kyetä ajamaan vielä 50 kilometriä ladatulla sähköllä, joten nollasin matka ja energiankulutusmittarit ja päätin testata lupausten pitävyyden. Bensamittari näytti lukemaa 400km, joten uskalsin ajaa akut tyhjäksi. Ajettuani kaupungissa ja maantiellä, akut olivat tyhjät 49 kilometrin jälkeen. Käsittämätön, kykenin ajamaan autolla töistä kauppaan ja kaupan kautta kotiin ilman että polttomoottori käynnistyi kertaakaan. Kulutukseni oli siis 0 litraa satasella ja sähköä kului alle 2 euron verran. Eihän tuolla 2 eurolla saa kuin litran bensaa.

Kotiin päästyäni laitoin auton lataukseen hetkeksi, jonka jälkeen lähdin uudelleen ajoon. Auto oli latautunut 10km ajon verran. Olin niin innoissani tästä lähes lentokoneen ohjaamolla varustetusta ”rassista”, että kun olin päässyt päätepisteeseeni, niin akku oli jo tyhjentynyt ja polttomoottori oli tullut mukaan ajoon. En ollut huomannut vaihtoa laisinkaan. Kulutusmittari näytti keskikulutukseni 0,5l polttoainetta 100 kilometrillä. Ohjekirjahan oli kaivettava esiin, jonka mukaan tankkiin mahtuu 35 litraa polttoainetta. Olin siis ajanut 75km autolla, eli tällä ajotavalla olisin siis päässyt bensatankilla n. 5000km.

Olin niin myyty sähköauton ajomukavuuteen, tehoon ja ekologisuuteen, että seuraava autoni on aivan varmasti sähköauto. En ota vielä sitä riskiä, että siirtyisin pelkällä sähköllä liikkuvaan autoon, koska jos akut loppuvat niin hinaushommiksihan se menee. Toki toivottavasti tulevaisuudessa autojen akuillakin pääsee pitemmälle. Ensimmäinen sähköautoni on siis ladattava hybridi riittävän isolla akustolla, jotta saan lähes kaiken päivittäisen ajoni ajettua sähköllä.

-Terveisin, Anssi Laaksonen