Mercedes-Benzillä kaarti sähköautoja

Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive on erittäin suorituskykyinen sähköauto
Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive on erittäin suorituskykyinen sähköauto
Mercedes-Benz on muovannut joistakin perinteisistä polttomoottoriautoistaan myös sähköversiot.
Autonvalmistajilla on kaksi vaihtoehtoa reagoida alhaisempiin päästötavoitteisiin. He voivat luoda kokonaan uuden automallin, kuten Nissan suunnitteli Leafin, tai he voivat sähköistää jo olemassa olevan automallin, kuten Volvo teki V60-mallista Plug-In Hybridin. Mercedes-Benz on käyttänyt jälkimmäistä vaihtoehtoa. Automerkillä onkin tarjota useampi sähköautovaihtoehto.

Mercedes-Benz B Electric Drive
Mercedes-Benz B Electric Drive
Mercedes-Benz B-Class Electric Drive

Mercedes-Benz B-sarjalainen on malliltaan niin sanottu korkea viistoperä. Car&Driver:n koejaon mukaan autossa on yksi MB:n parhaimpia ohjaustuntumia, mikä tekee siitä hauskan ajettavan. B-Class:n sisustuksessa on käytetty kromisia yksityiskohtia. Akusto on sijoitettu lattian alle, jolloin se ei vie tilaa matkustamosta. Autoon on saatavana useita turvallisuutta lisääviä varusteita, kuten kaistavahti ja törmäyksen esto. Myös parkkeerausavustin helpottaa päivittäistä ajoa. Älypuhelimiin on ladattavissa autoon liittyviä aplikaatioita. Sovelluksilla voi tarkastella auton lataustehoa ja latauksessa kertyvää toimintamatkaa. Aplikaatioilla saadaan myös säädettyä auton esilämmitys tai -viilennys etäältä ennen matkaan lähtöä. Mercedes-Benz B-Class Electric Drive kiihtyy 0-100km/h 7,9 sekunnissa, ja moottori on 174 hevosvoimainen. Auton huppunopeus on 160km/h. Toimintamatka täydestä akusta tyhjään akkuun on B-sarjan ”sähkömersulla” noin 145 kilometriä.
Mercedes-Benz B-Class Electric Drive lanseerataan tänä vuonna Yhdysvalloissa ja myöhemmin Euroopassa.

Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive
Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive
Vauhdin nälkään ja paksummalle kukkarolle MB tarjoaa SLS AMG Electric Driven. Autossa on 740 hevosvoimaa ja se kiihtyy 0-100km/h 3,9 sekunnissa. Tasaisella ajotyylillä autolle on luvattu noin 250 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella. Äänettömään SLS AMG Electric Driveen on kehitetty äänisovelluksia, jotta autoon saataisiin perinteiseen urheiluautoon kuuluva äänimaailma. Tämän super sähköauton hinta on 416 500 euroa Saksassa

Mercedes-Benz S500 Plug-In Hybrid
Mercedes-Benz S500 Plug-In Hybrid
Mercedes-Benz S Class s500 Plug-In Hybrid on kilpailukykyinen sähköauto. Mallissa on 3,0 litrainen V6-moottori, joka kehittää 329 hevosvoimaa. Sen lisäksi autoa liikuttaa 107 hevosvoimaa antava sähkömoottori. S500 Plug-In Hybrid kiihtyy o-100km/h 5,5 sekunnissa. Sen CO2-päästöt ovat vain 69 grammaa kilometriä kohden. Polttoaineen kulutuskin on varsin maltillinen 3,1litraa/100 kilometriä. S500 Plug-In Hybrid:ssä on neljä eri ajotapaa: Hybrid, E-mode, Save ja Charge. Hybrid-asetuksilla auto käyttää polttoainetta mahdollisimman vähän, ja kulkee mahdollisuuksien mukaan sähkön voimalla. E-mode-asetus tarjoaa ajonautintoa pelkällä sähköllä jopa noin 30 kilometriä. Save-asetuksilla sähköa säästetään kaupunkiajoon, maanteillä ajetaankin sitten polttoaineen voimalla. Charge-asetuksilla S500 Plug-In Hybrid lataa sähköä autoon ajon aikana auton liikkumisesta syntyneestä energiasta. S500 Plug-In Hybrid on varustettu useilla innovaatioilla. Kaasupoljin huomauttaa liikahduksella kuljettajalle siirryttäessä ajamaan polttoaineen voimalla. Auto hyödyntää navigointidataa, aina nopeusrajoituksia myöden, optimoidakseen energian kulutusta. S500 Plug-In Hybrid ei hamstraa energiaa, jos se tietää vähän matkan päässä olevan alamäen, jossa muodostunut jarrutusenergia voidaan ladata akkuihin.

Mercedes-Benz Vito E-CELL
Mercedes-Benz Vito E-CELL
Sähköpakettiauto Mercedes-Benz Vito E-CELL

Mersulla on myös päästötön sähköpakettiauto Vito E-CELL, joka on ihanteellinen kaupunkien keskustoissa sekä jakeluajossa erityisesti luonnon kannalta herkillä alueilla. Vito E-CELL:n toimintamatka on 130 kilometria ja kantavuus noin 850 kilogrammaa. Tässä sähköpakettiautossa on tehokas 60kW:n sähkömoottori, jonka ansiosta sillä selviää tosielämän rankassa päivittäisessä käytössäkin. Vito E-CELL:n huippunopeus on 80km/h. Sähkökäyttöisyyden vuoksi on mahdollista päästä huomattaviin säästöihin käyttökustannuksissa polttomoottoriautoihin verrattuna. Dieselmoottorilla varustetun vastaavan pakettiauton käyttökustannukset ovat sähkön hinnasta riippuen 4-7 kertaa Vito E-Cellia korkeammat. Sähkömoottorin käyttövarmuus ja vähäinen huoltotarve ovat kuljetuskäytössä tärkeitä ominaisuuksia. Hiljaisuutensa vuoksi Vito E-CELL soveltuu erinomaisesti tavarantoimittamiseen yöaikaan tai paikkoihin, joissa perinteisen polttomoottorin ääni katsotaan haitalliseksi.Vito E-Cellia on testattu perusteellisesti Ruotsin Lapissa – 30 asteen pakkasessa. Testaus toteutettiin samalla tavalla kuin muidenkin Mercedes-Benzin pakettiautojen kohdalla. Sähköpakettiauto menestyi kaikissa kokeissa eli auto soveltuu myös Suomen oloihin erinomaisesti. Suomen ensimmäiset Vito E-CELL:t on luovutettu 30.10.2013. Ostajina muun muassa suomalaisia energiayhtiöitä.

Lähteet: Insideevs, Car and Driver ja sähköinen liikenne
Mercedes-Benz Suomi kotisivut