Mitsubishi Outlander PHEV - tutustumisajo Helsingistä Norjan Jäämerelle

Mitsubishi Outlander PHEV Lapin maisemissa
Mitsubishi Outlander PHEV Lapin maisemissa
Sähkötaksiautoilija Seppo Rosvall lähti joulukuussa 2013 kokeilemaan, miten Mitsubishi Outlander PHEV toimii aidoissa talviolosuhteissa.
Toimivuus talvisissa olosuhteissa koetaan usein sähköautojen ongelmaksi M atkan aikana pakkasta oli lähes -30 C ja lunta vajaan metrin verran. Outlander PHEV suoriutui tehtävästä paremmin kuin hyvin.

Mitsubishi Outlander PHEV


Vuoden 2013 lopussa myyntiin tullut Outlander PHEV on ladattava hybridi, eli autossa on ladattavien akkujen lisäksi polttomoottori. Akkuja voidaan ladata 240 V (10 A) kotipistorasiasta tai kaupungilla olevista julkisista latauslaitteista erillisen johdon avulla. ChaDeMo –pikalatausasemilla on latausjohto valmiina. Ladattavalla hybridillä akkujen virran loputtua, matka jatkuu polttomoottorin voimin.
Mistubishi Outlander PHEV tien päällä
Mistubishi Outlander PHEV tien päällä
Matkalla

Matkaan lähdettiin täysillä akuilla Helsingistä. Sillä hetkellä ensimmäinen pikalaturi oli Hyvinkään ABC:llä. Seuraava pikalaturi oli Lahden Kivimaan ABC:lla, joten sähköllä pääsi pohjoiseen mentäessä jo Heinolan yläpuolelle.
Menomatkalla yövyttiin Jyväskylässä hotelli Peurungassa. Hotellin parkkipaikalla oli perinteisiä sähkötolppia. Niistä sai ladattua sähköä auton akkuihin koko yön, joten aamulla akut olivat täynnä hitaallakin latauksella.
ABC Kivimaalla lataamassa
ABC Kivimaalla lataamassa
Lumisella kantatiellä noin 80 km/h vauhdilla täysi akku riitti suurin piirtein 40 kilometrin ajoon. Taajama-ajossa akkujen sähkö riitti lähemmäs 50 kilometrin matkaan. Ulkolämpötilan vaikutusta ajomatkaan ei vielä voi tarkemmin arvioida. Kevään lämpimämmät päivät antavat mahdollisuuden vertailla lämpötilan vaikutusta ajomatkaan. Akut on sijoitettu auton alarunkoon, joten ne saavat pakkasellakin lämpöä matkustamotiloista. Akuissa on kuitenkin myös kehittynyt lämmönhallintajärjestelmä vaihtelevien lämpötilojen varalle.

Kylmällä autolla liikkeelle lähdettäessä polttomoottori käynnistyy hetkeksi, vaikka akut olisivatkin täynnä. Auton hallintajärjestelmä optimoi kokonaisenergian käyttöä, ja käyttää polttomoottoria tarvittaessa kylmällä ilmalla. Polttomoottorin käydessä muodostuu lämpöä, joka kannattaa käyttää matkustamotilojen lämmitykseen. Lapissa lähes 30 asteen pakkasessa järjestelmä ei käytä akkujen varausta ollenkaan, estääkseen akkujen rakenteen vahingoittumisen.
Seuraava latauspaikkamme oli pikalaturi Oulun Prisman pihalla. Kauppakeskuksessa asioidessa noin 15 minuutin ajan, akku latautui melkein täyteen. Pikalaturi ei lataa akkua ihan täyteen akun suojelemiseksi. Matkan viimeinen pikalaturi löytyi Tornion ammattikoululta.
Suomessa pikalaturiverkosto on vielä harvahko, kun taas esimerkiksi Virossa ja Hollannissa pikalatureita on jo tiheämmässä. Nestepolttoainetta ei kulu näissä maissa ajaessa juuri lainkaan, kun lataa tasaisin väliajoin.
Illan hämärässä laturilla
Illan hämärässä laturilla
Taajamakulutus lataamattomalla Mitsubishi Outlander PHEV-mallilla on nollakelissä noin 5 litraa bensiiniä / 100 km ja maantiellä 80 km / h nopeudessa noin 7 litraa/100 km. Outlanderin bensiinimallin maantiekulutus on noin 8 l ja taajamakulutus 10–12 l. On huomattava, että auton kulutus ladattuna on merkittävästi pienempi.
Levikeskuksen Hotelli ”Hullu Poron” pihalla oli perinteisiä lataustolppia. Tolppasähköllä hoituivat seuraavan aamun paikalliset asiointimatkat lähes kokonaan, lukuun ottamatta polttomoottorin lyhyttä alkulämpiämistä bensiinillä.
Lapissa kun olimme, halusimme käydä verraten lähellä olevan Jäämeren rannassa.

Lunta oli käsivarren Lapissa jo metrin verran. Seudun mäkisillä pikkuteillä saattoi kokeilla maasturityyppisen Outlanderin ominaisuuksia, hyvin toimi. Outlanderin isompi koko tuntui turvalliselta, jos eteen juoksisi vaikka poroja.
Lämpötila laski -28 celsiukseen. Auton sisätilat pysyivät kuitenkin hyvin lämpimänä usean sadan kilometrin matkan. Sulan Jäämeren rannalle saavuttaessa lämpötila ulkona nousi – 3 celsiukseen.
Paluumatkalla täysikuu loisti. Ajettu etappi oli pitkä – muutaman sadan kilometrin matka puuttomassa maastossa ja kovassa pakkasessa Jäämereltä kohti Lapin ydintä.
Levillä vielä lyhyt tutustuminen paikalliseen taksitoimintaan: Suomen korkeimmalla olevalla taksiasemalla, ravintola Tuikun tolpalla, olisi myös hyvää aikaa ladata auton akut.
Paluumatka vietettiin autoyöjunassa Rovaniemeltä Helsinkiin.
Pikalaturilla
Pikalaturilla


Yhteenveto

Mitsubishi Outlander PHEV on hyvä valinta. Sillä taittuvat myös pidemmät mökkimatkat luonnikkaasti. Outlander PHEV:n hankintahinta ei ole suuri verrattuna saman tasoisen polttomoottoriauton hintaan. Kun vielä ottaa huomioon pienemmät energiakulut ja alhaisemman autoveron, Outlander PHEV tulee vieläkin edullisemmaksi Sen listahinta perusvarusteissa on noin 50 000 euroa, johon sisältyy arvonlisä- ja autovero.
Tämä koeajettu autoyksilö on nyt taksikäytössä. Autoa voidaan ladata taksiasemilla aina asiakkaita odotellessa 5-15 x vuorokaudessa. Täten päästään 90 prosentin sähkökäyttöisyyteen ja merkittävään energiakulujen laskuun.
Mitsubishin ja muidenkin sähköautojen taksikäyttöä edistämään aloitettiin yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa.

Seppo Rosvall
sähkötaksi.fi
Ladattava hybridi Mitsubishi Outlander PHEV toimi hienosti kylmissä olosuhteissa
Ladattava hybridi Mitsubishi Outlander PHEV toimi hienosti kylmissä olosuhteissa