Ajotapa vaikuttaa ladattavan ajoneuvon sähköajon toimintasäteeseen

Ladattavan ajoneuvon toimintasäteeseen voi helposti vaikuttaa omilla tottumuksilla ja ajotavoilla. Miksi Mitsubishi Outlander PHEV:n mittaristo näytti auton toimintasäteeksi 58 km, vaikka ajoneuvolle luvattu sähköajon toimintasäde on 52 km. Miten tähän päästiin?
​Auto laskee kokoajan kuljettajalle ajoprofiilia ja antaa niistä ekopisteitä. Kun kuljettaja on ajanut oikeaoppisesti hyödyntämällä jarrutusenergian talteenottoa sekä pitkien alamäkien tuomaa latausenergiaa oikealla jarruvastuksella, on mahdollista saada seuraavan latauksen jälkeiseksi sähköajon toimintasäteeksi jopa 58km.
Mitsubishi Outlander PHEV:n sähköajon toimintasäde on 52km, mutta oikealla ajotavalla siihen voi vaikuttaa.
Mitsubishi Outlander PHEV:n sähköajon toimintasäde on 52km, mutta oikealla ajotavalla siihen voi vaikuttaa.
Yksinkertaisia vinkkejä kuljettajalle:
  • Sisälämpötila kannattaa asettaa 15 asteeseen ennen auton sammutusta ja/tai ilmanvaihto pois päältä (edellyttää että auto on esilämmitetty käyttäen ajastusta tai mobiilisovellusta). Näin toimien moottori ei käynnisty liikkeelle lähdettäessä. Jäähdytys päälle vain manuaalisesti (saa muutettua asetuksista)
  • Laita keskipaneelista Eco-mode päälle. Tasapainota auton kiihdytykset ja matkanopeus niin, että vasemmanpuolisen mittarin viisari pysyy ”ECO” -alueella, jos viisari käy power-puolella, niin moottori käynnistyy
  • Auto kiihtyy verrattain paremmin kuin vastaava bensa tai diesel auto, joten kiihdytyksissä ei ole tarpeellista painaa kaasua mittarin 'power'-alueelle saakka.
Jarrutusenergian talteenotto, vasen lisää ja oikea vähentää vastusta.
Jarrutusenergian talteenotto, vasen lisää ja oikea vähentää vastusta.
Jarrutusenergian talteenotto on myös integroituna vaihteenvalitsimeen.
Jarrutusenergian talteenotto on myös integroituna vaihteenvalitsimeen.
  • Käytä jarruja vain auton pysäyttämiseen, B-asennon säädöillä ja liikenteen ennakoinnilla säästää jarruja ja lataa runsaasti akkuja.
  • B-asennon säätö löytyy myös ”vaihteenvalitsimesta”
  • Ajettaessa energiatehokkaasti ja haluttaessa maksimaalista sähköajon toimintasädettä, vakionopeudensäädintä ei kannata käyttää, koska moottori käynnistyy helposti kun tehoa tarvitaan hieman enemmän. Erityisesti ennakoiva vakionopeudensäädin käyttää moottoria runsaasti.