Sähköautojen latauslaitteet yleisesti

Sähköauton latauslaitteen valinnassa tulee kiinnittää huomiota laitteen käyttötarkoitukseen – näin saadaan valittua oikea latauslaite oikeaan paikkaan. Plugit auttaa valitsemaan latauslaitteen kohteeseen kuin kohteeseen.

Kotilatauslaitteet

Kotilatauslaitteet on tarkoitettu kotitalouskäyttöön ja niillä ajoneuvon lataamisen voi tehdä mahdollisimman käyttäjäystävällisesti. Kotiin valitaan usein kiinteällä latauskaapelilla varustettu laite.

  • Kotilatauslaite on tarkoitettu turvalliseen ja käyttäjäystävälliseen lataamiseen kotioloissa.
  • Laitteen asentaminen on pääsääntöisesti mahdollista aina, olipa kyseessä sitten taloyhtiö tai omakotitalo.
  • Latausteho kotilatauslaitteessa on yleensä 3,6 kW – 11kW välillä, riippuen asennuskohteen vapaasta sähköteknisestä kapasiteetista.
Kotilatauslaite on helpoin tapa ladata sähköautoa kotona. 
Kotilatauslaite on helpoin tapa ladata sähköautoa kotona. 

Kotilatauslaitteen asennus tapahtuu pääsääntöisesti seinään tai muuhun vastaavaan tukirakenteeseen. Tarvittaessa laite voidaan asentaa lohkolämmityspistorasioille tarkoitettuun tolppaan erillisellä asennusadapterilla.

Kotilatauslaitteet verkkokaupasta >>


Asiointilatauslaitteet

Asiointilatauslaite palvelee useita käyttäjiä ja eri merkkisiä ajoneuvoja. Laitteen tulee olla varustettu sähköauton lataamiseen tarkoitetulla latauspistokkeella (Mode 3 Type 2). Koska kyseessä on yleisellä paikalla sijaitseva latauslaite, saattavat käytön rajoittaminen sekä energiakulutuksen todentaminen olla oleellisia ominaisuuksia. Asiointilatauksessa käytetään yleensä älykkäitä latauslaitteita. Asiointilataus tapahtuu tyypillisesti työpaikalla, parkkihallissa, kauppakeskuksessa, vähittäiskaupan pihalla sekä muissa asutuskeskuksien palveluissa.

  • Asiointilatauslaitteiden virrat vaihtelevat 1 x 6A:sta 3 x 63A:iin saakka.
  • Tyypillisimmin käytettyjä asennuksia ovat 3 x 16A (11kW) ja 3 x 32A (22kW), nämä latausvirrat mahdollistavat riittävän latauksen suhteessa kohteessa käytettyyn asiointiaikaan.
  • Asiontilatauslaitteen älykkyys mahdollistaa latausvirtojen hallinnan kohteen kokonaiskuormituksesta riippuen.
  • Kohteisiin, joissa asiointilatauslaiteille on tarvetta, asennetaan tyypillisesti sähköautojen lataamiseen erityisesti suunniteltu latauskeskus.
  • Latauskeskus tekee järjestelmästä itsenäisen kokonaisuuden, joka on helposti hallittavissa ja tarvittaessa järjestelmän laajuutta voidaan kasvattaa vaivattomasti.

Asiontilatauslaitteita asennetaan mahdollisuuksien mukaan seinään, mutta valtaosa esimerkiksi liikepaikkojen parkkipaikoista edellyttää asennusta joko lattiaan tai maahan. Tällöin laite voidaan asentaa joko erilliseen lataustolppaan tai valitaan laite, jonka runko itsessään muodostaa tukijalan. Maa-asenteinen lataustolppa palvelee joko vierekkäisiä tai vastakkaisia pysäköintipaikkoja.

Asiointilatauslaite asennettuna seinään. 
Asiointilatauslaite asennettuna seinään. 
Tolppa-asenteisia asiointilatauslaitteita. 
Tolppa-asenteisia asiointilatauslaitteita. 

Pikalatauslaitteet

Pikalatauslaitteita löytyy yleensä huoltamoympäristöistä. Pikalataaminen on lataustavoista nopein on ja sen pääasiallinen tarkoitus on mahdollistaa liikenne eri kaupunkien välillä.

Pikalatauslaite on investointina huomattavasti arvokkaampi kuin koti- tai asiointilatauslaite, mikä ei johdu pelkästään laiteinvestoinnista, vaan myös tehotarpeesta. Kaikista kohteista ei löydy myöskään riittäviä sähköteknisiä resursseja pikalatauslaitteen asentamiseksi.

Pikalataaminen on nopein tapa ladata sähköautoa. 
Pikalataaminen on nopein tapa ladata sähköautoa. 
  • Pika-/teholatauslaitteet soveltuvat sähköisen liikenteen tämän hetkisen tarpeet huomioiden huoltamoympäristöihin.
  • Pikalatauslaitteilla akusto saadaan ladattua täyteen parhaimmillaan alle puolessa tunnissa.
  • Nykyisten pikalatauslaitteiden latausteho on tyypillisesti 50kW, mutta lähivuosina teho on nousemassa 125kW:iin. Käytännössä tämä tarkoitta jopa 300A syöttövirtaa laitteelle.
  • Pikalatauslaitteet ovat varustettu kiinteillä latauskaapeleilla ja latauskaapelityyppejä löytyy kahta erilaista: CSS ja CHAdeMO – tyypillisesti julkisesta pikalatauslaitteesta löytyy molemmat kaapelit.
  • Näistä eurooppalaiseksi standardiksi muodostunut CCS pystyy tarjoamaan 120kW lataustehon (400V), CHAdeMO 63kW.
  • Teholatauslaitteiden käyttö on tyypillisesti maksullista ja niiden toiminnasta vastaa jokin latausoperaattori.

Pikalatauslaite asennetaan lähes poikkeuksetta maahan joko valmisperustuksen tai valettavan perustuksen päälle. Laite palvelee asiointilataustolpan tavoin joko vierekkäisiä tai vastakkaisia pysäköintipaikkoja.


Millainen latauslaite Sinun kohteeseesi? – Ota yhteyttä


Lue myös seuraavat artikkelit

Sähköauton latauslaite valitaan aina tapauskohtaisesti asiakkaan tarpeet huomioiden ja kyseiseen kiinteistöön sopivaksi.

Kotilatauslaite valitaan tapauskohtaisesti

Sähköauton latauslaite valitaan tapauskohtaisesti asiakkaan tarpeet huomioiden ja kiinteistöön sopivaksi.

Lue lisää

Plugit huolehtii tarvittaessa myös latauspaikkojen asianmukaisesta merkitsemisestä, mahdollisista törmäyssuojista sekä opastuksesta latauspaikoille.

Sähköautojen latauslaitteet toimitiloihin, liikepaikoille ja julkisiin kohteisiin

Plugit toimittaa sähköautojen latauslaitteet ja -järjestelmät ammattitaidolla yrityksille.

Lue lisää