Talvinen viikko Renault ZOEn kanssa


Asiakaspalvelupäällikkömme Marianna Piippola sai Renault ZOEn viikoksi käyttöön ja ihastui täyssähköauton ajomukavuuteen ja lukuisiin muihin ominaisuuksiin.

Sain käyttööni maaliskuun alussa viikoksi Renault ZOE täyssähköauton. Viikolle sattui kipakka pakkassää 10 ja 20 asteen välillä, joten testasin samalla miten täyssähköinen ranskatar toimi Tampereen arktisissa olosuhteissa.

Ensimmäiseksi latasin puhelimeeni kätevän Renault My Z.E. applikaation. Applikaatiolla saatoin seurata ZOEn akun varaustasoa, latauksien edistymistä sekä luvattua rangea. My Z. E. puhelinapplikaatiolla saattoi aamulla herätessään käynnistää ZOEn ilmalämpöpumpun, joten auton tuulilasi oli sula joka aamu ZOEn startatessa. Seuraavaksi lisäsin puhelimeni auton R-Link multimediajärjestelmään, johon voi liittää jopa kuusi erilaista profiilia. Applikaation ja multimediajärjestelmän käyttöliittymät olivat helppoja käyttää, selkeitä ja jopa suomenkielisiä. Myös auton navigaattori oli helppokäyttöinen.

Pidin ZOEn hiljaisesta ajomukavuudesta ja pienen auton näppäryydestä. Eco toiminnolla ajaessa saattoi säästää rangea, mutta moottoritiellä oli mukavampaa ottaa eco-tila pois päältä ja nostaa ajonopeutta sähköauton suomalla upealla kiihtyvyydellä. Pakkassää todellakin verotti täydellä akulla luvattuja kilometrejä. Akun varaustason ollessa 99 % arvioitu etäisyys oli 177 km.

ZOE on pieni mutta yllättävän tilava pikkuauto. Testasin auton toimivuutta mm. viemällä isokokoisen maton pesulaan. Matto on jäykkä, eikä taittunut lainkaan, mutta se mahtui mainiosti auton takapenkkien eteen, eikä penkkejä tarvinnut edes kaataa.Myös päivittäiset ostokseni mahtuivat mukavasti auton tavaratilaan.

Julkisien latauspisteiden käyttö sujui mukavasti auton mukana tulevalla type 2 latauskaapelilla. ZOEni oli paremmin varusteltu Intens malli, jossa oli mm. kätevä peruutuskamera. Lauantain shoppailureissullani Lempäälän Ideaparkissa en päässytkään lataamaan ZOEa, sillä kauppakeskuksen molemmat latauspisteet olivat käytössä. Niinpä valveutuneena sähköautoilijana jätin ostoskeskuksen infopisteeseen asiakaspalautetta latauspisteiden riittämättömyydestä. Sain ystävällisen vastauksen, että latauspisteitä ollaan hankkimassa lisää. Matkantekoani lataamisen väliin jääminen ei haitannut, sillä ZOEn range riitti mainiosti vielä takaisin kotiin ja pidemmällekin.

Ainoa hankaluus ZOEssa oli löytää penkinlämmittimien säätökytkin. Se oli hieman hankalassa paikassa lähellä jalkatilaa, keskikonsolin sivussa niin, että sitä ei autossa istuessaan voinut nähdä.

Renault ZOE sopisi hyvin autokseni. Kokemukseni ZOE-viikosta on erittäin positiivinen. Päivittäinen ajoprofiilini, joka sisältää työmatkat ja muut asioinnit, kerryttää kilometrejä yhteensä noin 30-40 kilometriä. ZOElla voisin ajaa yhdellä latauksella useita päiviä. Kevätauringon paistaessa päivä päivältä kirkkaammin sähköautokuumeeni nousee aste asteelta korkeammalle.