Mercedes-Benz Electric Drive:n lataaminen

Tietoa Mercedes-Benz B-sarjan Electric Drive:n lataamisesta: lataustavat, -kaapelit ja -pistokkeet.


Mercedeksen latauspistoketyyppi


​Mercedeksen ladattavien ajoneuvojen lataamiseen käytetään latauspistoketyyppiä 2 (Type 2).

• Tyypin 2 liitintä käytetään eurooppalaisissa ladattavissa ajoneuvoissa.

• Standardi julkisissa latauspisteissä Suomessa ja muualla Euroopassa.

Tyyppi 2-latauspistoke.
Tyyppi 2-latauspistoke.

Mercedeksen mukana tulevat latauskaapelit

Mercedes Electric Drive:n mukana tulee lataustavan 2 (mode 2) mukainen latauskaapeli, jonka voi kytkeä tavalliseen kotitalouspistorasiaan tai voimavirtapistorasiaan. Latauslaitteessa on kaksiportainen virransäätömahdollisuus: 8A ja 16A. Laite lukittuu auton päähän, mutta ei pistorasiaan.

Lataaminen kotitalouspistorasiasta (Suko)

  • Latauslaite on lataustavan 2 (mode 2) mukainen eli toinen pää sopii tavalliseen kotitalouspistorasiaan (Suko) ja toinen pää (Type 2) autoon.
  • On tarkoitettu sähköauton tilapäiseen lataamiseen tavallisesta pistorasiasta.
  • Kotitalouspistorasioissa suositellaan käyttämään aina 8A virtaa.
  • Älä käytä latauslaitetta pistorasioissa, jotka ovat huonokuntoisia, maadoittamattomia tai eivät ole vikavirtasuojatussa virtapiirissä.
Mercedes Electric Drive:n mukana tulee tilapäislatauslaite, jolla saa auton akuston ladattua täyteen noin neljässä tunnissa.
Mercedes Electric Drive:n mukana tulee tilapäislatauslaite, jolla saa auton akuston ladattua täyteen noin neljässä tunnissa.

Lataaminen voimavirtapistorasiasta

  • Mercedes Electric Drive:n mukana tulevassa latauslaitteessa on myös erillinen kaapeli voimavirtapistorasiaan kytkentää varten.
  • Jos autoa halutaan ladata mukana tulevasta latauslaitteesta 16A:n virralla, tulisi latauslaite kytkeä voimavirtapistorasiaan.

Latauspistokkeen sijainti autossa

Mercedes Electric Drive:n latauspistokkeen paikka on auton perässä, kuljettajan puolella.


Mercedes Electric Drive:n akuston tiedot
AkkutyyppiLitium-ioni
Akun energiasisältö8,8 kWh
Kiinteän akkulaturin koko3,6 kW
Akkumodulien sijainti autossaTakaistuimen alla
Latauksen kesto (10A / 16A)3 h 45 min / 2 h 15 min


Auton latausajan laskeminen


Sähköauton latautumisnopeuteen vaikuttavat:

  • latausvirta (A) (paljonko latauslaitteesta on saatavilla virtaa)
  • auton kiinteän akkulaturin koko (kW) (paljonko auto pystyy maksimissaan ottamaan virtaa vastaan tunnissa)
  • auton akuston koko (kWh)

Latausaika (h) = Auton akuston koko (kWh) / Latauslaitteen teho (kW) (tai kiinteän akkulaturin koko)

Latauslaitteen teho = jännite (V) x virta (A)

  • jännite on Suomen sähköverkon jännite 230V
  • virta on latauslaitteen antama latausvirta
  • Huom. vaikka latauslaitteen teho ylittäisi auton kiinteän akkulaturin koon, auto pystyy ottamaan virtaa vastaan vain akkulaturinsa salliman määrän. Ladattavissa hybrideissä akkulaturin yleisin koko on 3,6 kW.

Esim. Mercedes Electric Drive:n latausaika 16A:n virralla.

Latauslaitteen teho = 230V x 16A = 3 680 W = 3,6 kW

  • Laitteella voidaan ladata maksimissaan 3,6 kW/tunti
  • Audi A3 e-tronin kiinteän akkulaturin koko on 3,6 kW, jolloin 3,6 kW:n teho saadaan hyödynnettyä täysimäärisesti.


Audi A3 e-tronin latausaika = 8,8 kWh (akuston koko) / 3,6 kw (latauslaitteen teho ja samalla akkulaturin koko) = 2,44 h