Kotilatauslaite valitaan tapauskohtaisesti

Sähköauton latauslaite valitaan tapauskohtaisesti asiakkaan tarpeet huomioiden ja kiinteistöön sopivaksi.

Latauslaitteen valintaan vaikuttavat muun muassa:

  • ladattava auto (1-, 2- vai 3-vaihelataus)
  • laitteen sopivuus kiinteistön olemassa oleviin sähköresursseihin (pääsulakkeiden koko, lämmitysmuoto)
  • laitteen sijoituspaikka (ulos vai sisälle)

Kiinteistön sähköresurssit vaikuttavat laitevalintaan

Kiinteästi asennettava sähköauton kotilatauslaite valitaan aina tapauskohtaisesti siten, että se on sopiva sekä autoon että kyseiseen kiinteistöön. Ennen latauslaitteen valintaa kartoitetaan suunniteltu asennuspaikka, tuleeko laite ulos säiden armoille vai mahdollisesti katokseen tai autotalliin suojaan. Kiinteistön pääsulakkeiden koko tarkastetaan ja selvitetään onko kiinteistön sähkökeskuksessa vapaita sulakelähtöjä. Latauslaite tarvitsee oman kaapelivedon suoraan pää- tai alakeskukselta. Kotilatauslaite muodostaa aina oman virtapiirinsä, mikä on turvallista, koska tällöin muita sähköjohtoja ei kuormiteta.

Muun muassa Schneider valmistaa erillisiä kojeita, joissa on ominaisuus, joka automaattisesti puolittaa sähköauton latauslaitteen käyttämän virran, jos esimerkiksi kiuas napsautetaan päälle. Tämä lisävaruste voi osoittautua hyödylliseksi myös sähkölämmitteisissä taloissa, joissa voi talvella olla pakollista alentaa latausvirtaa. Tällaisia kuormanhallintakojeita on saatavana asennettavaksi muidenkin merkkisten latauslaitteiden asennusten yhteydessä.

Suurin osa latauslaitteista sisältää vikavirtasuojan henkilösuojaukseen. Vikavirtasuoja suojaa käyttäjää tilanteissa, joissa kaapeli tai latauspistoke olisi jostain syystä vaurioitunut. Vikavirtasuoja on Suomessa pakollinen ja se tulee testata vähintään kaksi kertaa vuodessa. Ellei latauslaitteessa ole vikavirtasuojaa, tulee se löytyä kiinteistön puolesta tai se on asennettava erikseen.

Tutustu latauslaitevalikoimaan >>

Sähköauton latauslaite valitaan aina tapauskohtaisesti asiakkaan tarpeet huomioiden ja kyseiseen kiinteistöön sopivaksi.
Sähköauton latauslaite valitaan aina tapauskohtaisesti asiakkaan tarpeet huomioiden ja kyseiseen kiinteistöön sopivaksi.

Sopivan tehoisen latauslaitteen valinta on tärkeää

Ladattava auto vaikuttaa olennaisesti myös latauslaitteen valintaan. Auton sisällä olevasta laturista riippuen auto pystyy vastaanottamaan virtaa tietyllä maksimiteholla. Joissain tapauksissa voi olla turhaa hankkia tehokkain ja hintavin latauslaite, jos auto ei pysty vastaanottamaan laitteen antamaa täyttä tehoa. Toki tehokkaidenkin latauslaitteiden virransyöttöä pystyy asennusvaiheessa säätämään, mutta siinä tapauksessa hieman edullisempi pienempitehoinenkin latauslaite riittäisi. Tulevaisuuttakin kannattaa kuitenkin pohtia latauslaitetta valittaessa, sillä latauslaitteet ovat pitkäikäisiä. Jos ladattava auto vaihtuukin muutaman vuoden sisällä toiseen malliin, joka vaatiikin tehokkaan latauslaitteen, voi olla hyvä hankkia valmiiksi tehokas laite. Laitteen tehoa pystyy aina pienentämään, mutta maksimitehoa ei pysty suurentamaan.

Tehokkaimmin energiaa vastaanottavien autojen, kuten Teslan, kanssa on kuitenkin mielekästä ladata tehokkaalla 3-vaiheisella latauslaitteella. Esimerkkiauto Teslan akut ovat myös niin suuret, että tehokkaammalla latauslaitteella akut täyttyvät useita tunteja nopeammin kuin pienemmällä teholla varustetulla laitteella. Muidenkin täyssähköautojen, kuten Nissan Leafin, lataamiseen kannattaa myös valita teholtaan sopiva latauslaite, jotta akuissa olisi aina virtaa seuraavaa ajoa ajatellen.

Latauslaitetta valitessa kannattaa myös huomioida kaapelin pituus, jotta kaapelin yltää vetämään huoletta auton latauspistorasiaan. Esimerkiksi autokatokseen keula edellä ajettaessa on huomioitava, että joissakin autoissa, kuten Mitsubishissä, latauspistorasia on peräosassa kyljessä.

Rasiamallinen vai kiinteällä kaapelilla varustettu laite?

Latauslaitteita on saatavilla sekä rasiamallisena että kiinteällä latauskaapelilla varustettuna, joissa molemmissa on omat selkeät etunsa. Hintaeroa rasiamallisen ja kaapelimallisen latauslaitteen välillä ei juurikaan ole.

Rasiamallista latauslaitetta käytetään autokohtaisella erillisellä kaapelilla, mikä mahdollistaa useammankin auton lataamisen vuoroin samalla laitteella. Rasiamallisen latauslaitteen omistaja voi vaihtaa autoa eikä hänen kuitenkaan tarvitse vaihtaa uutta latauslaitetta.

Kiinteällä kaapelilla varustetut latauslaitteet ovat puolestaan osoittautuneet käytettävyydeltään helpommaksi. Kiinteä kaapelisessa latauslaitteessa on valmiina tyypin 1 tai tyypin 2 latauskaapeli, jolloin laitteella voidaan ladata vain kyseisen latauspistoketyypin autoja.

Asennettaessa latauslaitetta esimerkiksi julkiselle paikalle, mutta vain esimerkiksi tietyn työpaikan henkilökunnan käyttöön, kannattaa valita RFID-tunnistuksella varustettu latauslaite, jotta luvaton käyttö voidaan rajoittaa.

Tyypin 2 kiinteällä kaapelilla varustettu latauslaite.
Tyypin 2 kiinteällä kaapelilla varustettu latauslaite.
Rasiamallista latauslaitetta käytetään autokohtaisella erillisellä kaapelilla.
Rasiamallista latauslaitetta käytetään autokohtaisella erillisellä kaapelilla.

Latauslaitteiden lisävarusteluun kiinnitettävä huomiota

Vikavirtasuojakytkimen (vvsk) tehtävä on suojata latauslaitteen käyttäjiä vaarallisilta sähköiskuilta ja estää tulipaloja. Vikavirtasuoja on pakollinen ja sen toiminta tulee testata vähintään kaksi kertaa vuodessa. Vvsk asennetaan tapauskohtaisesti sähkökeskukseen, laitteeseen tai laitteen viereen koteloituna. Jotkut latauslaitteet, esimerkiksi ABL Sursum, sisältävät valmiiksi vikavirtasuojan.

Energiamittari on hyödyllinen lisävaruste, kun halutaan todentaa auton lataamiseen kulutetun energian määrä. Asunto-osakeyhtiöiden asukkaille asennettuihin latauslaitteisiin lähes jokaiseen asennetaan energiamittari, jotta sähkön kulutus voidaan laskuttaa asukkaalta toteutuneen kulutuksen mukaan. Työsuhdeautojen lataamisessa energiamittari on myös toisinaan tarpeellinen. Energiamittari on mielenkiintoinen lisävaruste myös omakotitaloasujalle, sillä sähkön hinnan tietämällä on helppo laskea auton lataamiseen kuluneet eurot ja verrata summaa bensatankilliseen.

Osaan laitteista, saa integroituna energiamittarin. Muussa tapauksessa energiamittari voidaan asentaa sähkökaappiin tai koteloida kaapin tai latauslaitteen vierelle.

Energiamittari voidaan asentaa koteloon latauslaitteen vierelle.
Energiamittari voidaan asentaa koteloon latauslaitteen vierelle.

Ylijännitesuoja on hyvä laittaa laiteasennuksiin, jotka ovat ilmalinjasyöttöjen varassa. Se suojaa ylijännitepiikeiltä, esimerkiksi salamaniskuilta. 1-vaiheeseen latauslaitteeseen tarvitaan 2 kpl ylijännitesuojia ja 3-vaiheiseen laitteeseen 4 kpl.

Joissakin latauslaitteiden asennuksissa tarvitaan kaikkia yllämainittuja lisävarusteita. Aina kiinteistön sähkökaapissa ei näille kaikille ole tilaa, jolloin lisävarusteet asennetaan pinta-asennuskoteloon kaapin tai latauslaitteen vierelle. Asennuskoteloita on kahta kokoa, toinen on tarkoitettu 1-vaiheiselle ja toinen 3-vaiheiselle latauslaitteille, koska ylijännitesuojien määrällinen tarve vaihtelee.

Kiinnitä huomiota latauslaitteen valinnassa

Latauslaitetta hankittaessa tulisi kiinnittää huomiota kolmeen tärkeään asiaan:

1. Latauslaitteen ominaisuudet. Laitteen on oltava yhteensopiva auton kanssa, autonvalmistajan hyväksymä ja täyttää tekniset vaatimukset (mm. auton vaatima virran määrä).

2. Latauspaikan sijainti ja käyttöolosuhteet (autotalli, -katos, parkkipaikka, toimisto).

​3. Latauslaitteen sopivuus kiinteistön olemassa olevaan sähköverkkoon (varmistetaan lataustapakartoitus).

PlugIt ammattilaiset auttavat ja opastavat kaikissa lataamiseen liittyvissä asioissa. Kysy rohkeasti lisää!


PlugItin laturiluuri – kysy auton lataamisesta

Neuvomme mielellämme kaikissa auton lataamiseen liittyvissä asioissa. Kauttamme saa opastusta myös kotilatauslaitteen valintaan.

puh. 0207 350 330
e-mail: asiakaspalvelu(at)plugit.fi

Lähetä yhtedenottopyyntö >>

Tutustu latauslaitevalikoimaan >>


Lue myös seuraavat artikkelit

Miksi hankkia kiinteä latauslaite sähköautolle?

​Sähköauton vakituiseen latauspaikkaan on suositeltavaa hankkia kiinteästi asennettava ja autonvalmistajan hyväksymä latauslaite. Hyväksytty latauslaite on turvallinen autolle, käyttäjälle sekä kiinteistölle.

Lue lisää

Sähköauton kotilatauslaitteen asentaminen omakotitaloon

PlugIt suorittaa sähköautojen kotilatauslaitteiden asennukset laadukkaasti ja ammattitaidolla.

Lue lisää

Sähköauton latauslaitteen asennustyö on kotitalousvähennyskelpoinen toimenpide. 

Sähköauton latauslaitteen asennuksesta kotitalousvähennys

Sähköauton latauslaitteen asennuksesta kannattaa muistaa hyödyntää kotitalousvähennys.

Lue lisää