Kiertomatka Virossa kesällä 2013 tutustuen sähköautojen uuteen pikalatausverkostoon ja tarttolaiseen sähkötaksiyhtiöön

Sähkötaksilla Virossa
Sähkötaksilla Virossa
​Kirjoittaja Seppo Rosvall on Suomen ensimmäinen sähköautoihin siirtynyt ammattiautoilija, lisätietoahttp://www.sahkotaksi.fi.


Virossa on äskettäin asennettu koko maa kattaen, sähköautojen 165 pikalaturia (www.elmo.ee) kuluttajien käyttöön, ja netistä näkee on-line niiden tarkan sijainnin sekä onko laturi varattu. Toistaiseksi mihin tahansa laturiin pääsi saman tien, ja toivottavasti laturien määrää sitten lisätään kysyntää vastaavaksi, jos pitempiä asiakasjonoja alkaisi muodostumaan. Helsingin satamassa matkustajana ollut Viron ABB AS :n Field Service Manager, Eero Veliste, sattumoisin huomasi Leafini ja kertoikin tarkemmin latausverkoston toiminnasta.

Tallinnan satamassa on varauduttu jo suurempaankin lataajien määrään

Tallinnan sataman lisäksi 165 kpl pikalaturia pitkin maata on valmis palvelemaan Virossa liikkuvia sähköautoilijoita hyvällä 50 kW:n teholla


Viron pikalaturikartta (sininen = vapaa, keltainen = nyt varattu, punainen = vikatilassa)

Latausverkkokortin haltijan omat laskutustiedot ( -20 euroa) näkyvät oikeassa yläkulmassa
Matkalla poikki koko maan pikalatureita oli riittävän tiheästi, kauppakeskusten tai huoltoasemien yhteydessä. Samalla latauspaikka toimii myös hyvänä pysäköintiruutuna, kun käy asioimassa.

Keskikulutus Leafilla on n. 180 -140 Wh / km. Moottoriteillä kulutusta nostaa suurempi ajonopeus, kaupungeissa taas lukuisat kiihdytykset. Vähäisin kulutus saavutetaan 70 -80 km/h nopeudella ajettaessa kantateillä. Teiden asfalttipinta oli monin paikoin sileämpi, eli vähemmän virtaa kuluttava kuin Suomessa, johtuen vähäisemmästä liikenteestä ja nastarenkaattomuudesta.


Valtion virkamiehet ovat saaneet käyttöönsä sähköautoja

Kaupungintalojen edustat ovat tyypillisiä latauskaappien sijoituskohteita

Tallinnasta Tarttoon pääsi yhdellä 10 min. välilatauksella, ja siellä tutustuttiin paikalliseen äskettäin perustettuun taksiyhtiöön, jossa on ajossa nyt 9 kpl Nissan Leafia, ja suunnittelivat määrän kasvattamista 30:een hyvien kokemuksien myötä. Tartossa on korkeatasoinen yliopisto ja mm. ympäristötietoinen yliopistoväki käyttää tämän yhtiön palveluja. Tarton taksikäytäntöön kuuluu tiedustella jo puhelimessa asiakkaan määränpäätä, joten taksikeskus valitsee aina sen sähkötaksin, jonka akussa on riittävästi virtaa asiakkaan matkalle. Verkosta ladattavien hybridiautojen tullessa piakkoin markkinoille täyssähköautojen rinnalle, ongelmat pikaisen ja pitkänkin matkan suhteen poistuvat.
Taksiyhtiö innostui sähköautojen käyttäjäksi, kun Viro sai Japanin päästökauppojen tuloksena resursseja sähköautojen ja latauslaitteiden hankintaan. Taksiyhtiö kuitenkaan ei ehtinyt vaikuttaa latausasemien sijoitteluun, ja latausverkkoa rakentava ABB ei tullut huomioineeksi taksiliikennettä sijoittelupäätöksiään tehdessään. Täten yhtiön taksit joutuvatkin käymään eri ajalla lataamassa, vaikka Tartossa taksiliikenne on sen verran hiljaista, että odotusajat näyttivät olevan 1-2 tuntia koko ajan kaikilla taksiasemilla.