25.3.2015 klo 9:54
IL koeajoi Volvon huippu-uutuuden – XC90 T8:n
Iltalehti koeajoi Suomeen piakkoin saapuvan Volvo XC90 T8:n.
Iltalehti ajoi Volvon huippu-uutuuden XC90 T8 -pistokehybridin auton lehdistöesittelyssä Barcelonassa maaliskuussa. Koeajokokemus osoitti, että "tässä Volvossa on oikeasti jotakin enemmän". Uusi Volvo käyttää sen omaa skaalattavaa SPA-pohjalevyä ja moottorit edustavat Volvon uutta neljäsylinteristä mallia. Pistokehybridi (T8) on mallin tehokkain versio 400 hevosvoimallaan.
Tekniikkaa ja turvallisuutta
Volvo XC90 käynnistetään keskikonsolin säätimestä, jota käännetään kuin virta-avainta. Säätimen takana on hybridiajon valintasäädin eli siitä säädetään, ajetaanko sähköllä vai hybridillä vai poltetaanko tehokkaasti bensaa power-moodilla.
Volvo XC90 T8:ssa on Twin Engine, eli taakse on on sijoitettu sähkömoottori ja eteen 320-hevosvoimainen polttomoottori. Sähkömoottori pyörittää vain takapyöriä ja auto on siten aina nelivetoinen. Auton akusto on sijotettu keskikoteloon auton alle. Pelkällä sähkömoottorilla pääsee kulkemaan 40 kilometrin matkan. XC90 T8:ssa voi valita ajaako pelkällä sähkömoottorilla, hybridillä vai power-moodilla. Hybridien tapaan autosta löytyy jarrutusenergian talteenotto.
Sähkömoottorin ansiosta auto on todella nopea, mikä kuitenkin näkyy lähinnä digitaalimittaristossa, sillä hybridiauto on hiljainen ja ilmajousitus tasoittaa tien epätasaisuudet. Suomeen tuotavat Volvo XC90:t ovat aina seitsemänpaikkaisia, joissa kolmas rivi on suunniteltu alle 170-senttisille matkustajille, mutta Iltalehden koeajajan mukaan sinne mahtuu helpohkosti yli 180-senttinen mies.
Uudessa Volvossa on paljon uutta tekniikka ja innovaatioita, joita ei ole ennen muissa autoissa nähty. Esimerkiksi uusi suistumissuoja tieltä ulos ajettaessa edesauttaa matkustajien turvallisuutta huomattavasti. Toinen täysin uusi turvallisuusinnovaatio on Citysafe -järjestelmä, mikä on automaattipysähdys, jos kuski on risteysalueella kääntymässä toisen auton eteen.
Volvo XC90 T8 on todella pienipäästöinen ja sen vuoksi myyös ajoneuvovero on huomattavasti pienempi XC90 T6:een (bensaversio) verrattuna. Vaikka T8 on paremmin varusteltu ja kulutukseltaan moninkertaisesti taloudellisempi, niin autojen hintaero tulee olemaan vain noin tuhat euroa. Tämän vuoksi saattaa olla kannattavaa odottaa, kunnes T8:t saapuvat Suomen markkinoille.
Lähde: Iltalehti.fi
Lue myös seuraavat artikkelit
17.8.2015 klo 8:04
Volvo XC90 T8 plug-in hybrid on luksusluokan ladattava hybridi, joka tarjoaa tehoa, taloudellisuutta ja tyylikkyyttä.