Kokemuksia sähköautoilusta - Viron matka Mitsubishi Outlander PHEV:lla

Seppo Aarnio latasi Mitsubishi Outlander PHEV:aan monella latausasemalla Virossa.
Seppo Aarnio latasi Mitsubishi Outlander PHEV:aan monella latausasemalla Virossa.
​Seppo Aarnio matkakuntineen lähti Mitsubishi Outlander PHEV - ladattavalla hybridillä Viroon kesälomamatkalle.

Outlanderin Hybridillä reissaaminen oli aidosti hieno kokemus monesta näkökulmasta, Aarnio kertoo.


Aarnio ajoi Viron matkan aikana 1207 kilometriä. Sähkön lataamiseen kului 40,80 euroa.
Matkan aikana käytettiin polttoainettakin, mutta kulutus oli vain noin 2,1 litraa / 100 kilometriä.

Viroon on rakennettu maailman ensimmäinen koko maan kattava sähköautojen teholatausverkosto vuonna 2012. Verkostoa hallinnoi elmo.ee -organisaatio.

Virossa sähköautoja on otettu myös taksikäyttöön. Latausinfran kehittyessä siakkaiden odottamiseen menevä aika mahdollista käyttää akkujen lataukseen. Tallinnassa, kuten Suomessakin, on myös mahdollisuus vuokrata sähköauto omaan käyttöön.




Maksutapavaihtoehtoja Viron latausverkostossa

- Kuukausimaksuperusteinen, 150 kWh hintaan 30 euroa

- Kertamaksuperusteinen, esimerkiksi 30 min lataus 4,5 euroa

- Ylempien välimuoto, kuukausimaksu ja suhteessa pienemmät kertamaksut

Viron sähköautojen latausverkosto osoittautui toimivaksi ja helppokäyttöiseksi.
Viron sähköautojen latausverkosto osoittautui toimivaksi ja helppokäyttöiseksi.



Matkan energiakulut, kokonaismatka 1207 km

- Sähkö: 40,80 euroa

-Bensiini: 31,87 euroa

Yhteensä 72,67 euroa (noin 6 euroa/100 km)


Virossa on laaja toimintavarma latausverkosto. Latausasemat sijaitsevat helppojen reittivalintojen varrella esimerkiksi huoltoasemien yhteydessä, isoissa kauppakeskuksissa ja Tallinnassa Viru hotellin parkkipaikalla. Kiitoksen ansaitsee myös Elmon käyttöliittymä, josta näkee yhdellä silmäyksellä koko maan kattavan latauspisteverkoston käytettävyyden. Tyypillisesti koko matkan aikana varattuina oli samanaikaisesti vai kourallinen koko laajasta verkostosta.

Elmo.ee:n RFID-kortti
Elmo.ee:n RFID-kortti


Elmon RFID- kortti on helposti saatavana puhelinsoitolla ja kuukausimaksusopimuksen allekirjoituksella. Elmo.ee:n edustaja antoi hyvän ohjeen: Kun matka on päättymässä ja sähköautoilija on lähdössä pois maasta, kannattaa sopimus muttaa kertamaksuperusteiseksi. Näin ei tarvitse maksaa uusia kuukausimaksueriä sopimuksen muuttuessa kertamaksuperusteiseksi. Muutokset tehdään GSM-numerolla ja PIN -tunnuksella Internetin kautta. Matkapuhelimessa osoite on https://klient.elmo.ee. Sopimusasiaan on hyvä varautua ennakkoon. Latauspalvelu saatiin käyttöön jo puolilta päivin Viru -hotellin parkkitalossa, jossa kokeiltiin pikalatausta ensimmäistä kertaa.

Ajokokemuksia Outlander PHEV:lla Suomessa

Tyypillisesti Mitsubishi Outlander PHEV:n teholataus kestää 15 -25 min ajoakkujen varaustasosta riippuen. Teholatauksella saavutetaan 80 prosenttia akuston maksimivaraustilasta.


Aarnio tykästyi Outlander PHEV:n monikäyttöisyyteen, erityisen hiljaiseen käyntiääneen, ja uskomattoman pieneen polttoaineen kulutukseen. Outlander PHEV on Aarnion mielestä myös luotettava ja tavaratiloiltaan muihin sähköisiin ajoneuvoihin verrattuna varsin tilava. Positiivista on myös se, että Outlander PHEV:lla saa vetää esimerkiksi peräkärryä.

Hienoja ominaisuuksia löytyy ratinkin takaa. Esimerkiksi moottorijarrutuksen hidastuvuuden säätämismahdollisuus ajon aikana on edistyksellistä. Tämä jarrutusenregian generointijärjestelmä mahdollistaa liike-energian varastoimisen takaisin akkuihin jarrutuksen voimakkuuden säätämisen avulla. Pitkälle hiottua toiminnallisuutta edustaa myös adaptiivinen vakionopeuden säädin, jolla voi pitää turvaetäisyyden edellä olevaan myös vauhdin hidastuessa.


Kojetaulusta näkee, että ajoakusto on lähes täynnä teholatauksen jälkeen.
Kojetaulusta näkee, että ajoakusto on lähes täynnä teholatauksen jälkeen.
Mitsubishi Outlander PHEV:n takaluukkuun mahtuu useita matkalaukkuja
Mitsubishi Outlander PHEV:n takaluukkuun mahtuu useita matkalaukkuja


Pääkaupunkiseudulla sähköautoilu on sangen toimivaa harrastuksien, työn, asioinnin sekä asumisen näkökulmasta. Oleellista sähköautoilussa on päivittäisen latausmahdollisuuden varmistaminen. Aarnio kokee olevansa hyvässä tilanteessa kun latauspisteitä löytyy 40 kappaletta 20 kilometrin säteellä hänen kodistaan. Tämä tarkoitta sitä, että kauppakeskukset, Vantaan ja Helsingin keskustat sekä Espoon Pohjois-Tapiola muodostavat niin hyvän verkoston, että erikseen ei tarvitse jäädä lataamaan. Lataukset voi hoitaa harrastusten ja kaupassakäyntien aikana.

Aarnio lataa Outlander PHEV:nsa aina kotiin tullessaan. Näin auton akut saa ladatuksi ennen uudelleen liikenteeseen lähtemistä. Outlanderilla on matkustettu myös pidempiä matkoja. Aarnion tapauksessa ajettu on aina Rovaniemelle asti hyvällä menestyksellä.

Aarnio tiivistää, että Outlander PHEV täyttää monella tavalla nykyiset ja näköpiirissä olevat auton käyttötarpeet erityisesti monipuolisuudellaan. Lukittava neliveto saa erityisesti kiitosta. Aarnio on ajellut Outlander PHEV:llaan 3901 kilometriä yhdellä 32,25 litran bensiinin tankkauksella. Keskikulutus on täten ollut noin 0,9 litraa/100km. Tyypillisesti liikkumiseen käytetty energia on sähköä noin 95% kokonaisenergiasta, Aarnio huomauttaa. Vuoden mittaan Aarniolle tulee kilometrejä noin 25 000 tai enemmän. Auton käytössä Aarnio suosii kuukausimaksuja niiden helpon ennakoitavuuden vuoksi. Hän on tehnyt myös huolenpitosopimuksen varmistaakseen etukäteen toimivan palvelun ja korkean käytettävyyden.



Kiitos kokemuksista ja kuvista Seppo Aarniolle.