Tampereen kaupunki näyttää esimerkkiä sähköautoistumisessa

Porissa lentoasema ja siellä toimiva autovuokraamo Hertz ovat sähköautoilun suunnannäyttäjinä.
Porissa lentoasema ja siellä toimiva autovuokraamo Hertz ovat sähköautoilun suunnannäyttäjinä.
​Edulliset käyttökulut huokuttavat siirtymään sähköiseen liikenteeseen
Taloustilanteen tiukkuuden vuoksi sähköautojen hankinnalle odotetaan varovaista alkua. Tampereen kaupungin, yliopistojen sekä muun muassa Hermian ja teknologiateollisuuden asiantuntijoista koostuva ohjausryhmä arvioi, että vuoden 2025 tienoilla kaupungilla lienee käytössään jo noin 50 sähköbussia ja toista sataa pienempää sähkökäyttöistäautoa.

Latauspisteitä tarvitaan luonnollisesti lisää. Vaikka sähköauton hankintahinta on tuntuva, laskelmien mukaan edulliset käyttökustannukset tuovat rahaa takaisin.

Liikenneinsinööri Mika Kulmala arvioi, että kaupungin aloitus- ja esimerkkivaikutus olisi huomattava.
Kaupunki toimii esimerkkinä muille toimijoille ja mahdollistaa uuden liiketoiminnan kehittymisen Tampereen seudulle.

Ohjausryhmä on valmistellut neljä vaihtoehtoista toimintalinjaa. Yhden mukaan jäätäisiin seuraamaan, miten kehitys muualla etenee, toisessa pyritään alan suunnannäyttäjäksi. Muut toimintalinjavaihtoehdot ovat tältä väliltä. Kulmala kertoo ohjausryhmän ehdotuksen olevan sellainen, että lähdettäisiin voimakkaasti viemään asiaa eteenpäin, suunnannäyttäjän roolilla.

Sähköiseen liikenteesen panostettaessa kaupunkikuvaan tulee myös sähköavusteisia polkupyöriä. Pyörät tulisivat kaupungin omien työntekijöiden käyttöön, sekä lainapyöriksi. Sähköpyörillekin rakennettaisiin latauspisteitä.

Suunnannäyttäjä -toimintalinjavaihtoehdossa kaupungilla olisi vuonna 2025 noin 50 sähköbussia, ja yksityisillä liikennöitsijöillä muutama kymmenen lisää. Tampereen kaupungin henkilö- ja pakettiautoista sähköllä kulkisi jo noin puolet eli yhteensä 150.

Alkuinvestointi sähköiseen liikkumiseen siirryttäessä on tuntuva: ajoneuvojen hankintakustannukset vuoteen 2025 olisivat noin 32 miljoonaa euroa ja latauspisteidenkin yli 5 miljoonaa. Kuitenkin tulee ottaa huomioon, että busseja sekä muita autoja on joka tapauksessa hankittava sitä mukaa kun vanhat kuluvat loppuun. Sähköautossa on myös huomattavasti vähemmän liikkuvia osia kuin polttomoottoriautossa. Huoltokulujen lasketaan pienenevän tuntuvasti, samoin polttoainekulut vähentyvät.

Ohjausryhmän arvion mukaan kaupungin ajoneuvojen tyypillisillä käyttömäärillä sähköautoinvestointi olisi säästetty takaisin noin 7 vuoden kuluttua.

Lähde: Yle