Audi kehittää mallistoaan laajalla rintamalla

Audilla on markkinoilla pian kaksi ladattavaa hybridimallia, A3 e-tron sekä Q7 e-tron. Merkki tekee kuitenkin töitä laajalla rintamalla eri käyttövoimien kehittämiseksi.

Audin ensimmäinen ladattava hybridiauto, A3 e-tron, on ollut nyt reilun vuoden markkinoilla. Kuluttajien puolelta A3 e-tron on ollut tervetullut ja kiinnostava lisä ladattavien autojen markkinaan. Audi A3 e-tronia rekisteröitiin viime vuonna yhteenä 61 kappaletta, mikä on 9,4 % ladattavien autojen markkinasta. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Audin vastaavaa kaasuautomallia, A3 g-tronia, rekisteröitiin viime vuonna 46 kappaletta, mikä on 29 % kaasuautojen markkinasta. "Näin ollen Audin osuus ympäristöystävällisten autojen markkinassa oli siis 13,3 %", kertoo Audin tuoteryhmäpäällikkö Juha Nyholm.

Audilla ladattavien ajoneuvojen myynti on keskittynyt tiettyihin jälleenmyyjäliikkeeseen, joissa hoidetaan tarvittaessa myös autojen korjaukset. Keskittämisellä pyritään siihen, että asiakkaat saavat mahdollisimman hyvää palvelua ja kaiken tarvitsemansa tiedon ladattavasta autosta.

"Ladattavien autojen kohdalla on ehdottoman tärkeää ja ostajan etu, että autot myydään niistä liikkeistä, joissa on ladattaviin autoihin erikoistunut henkilökunta. Audilla on tällä hetkellä yhdeksän jälleenmyyntipistettä, joista löytyy sertifioidut e-tron myyjät", kertoo Nyholm Audin myyntiprosessista.

Ladattava Q7 saapuu tänä keväänä

Audi A3 e-tronin ensimmäistä vuotta voidaan pitää erittäin onnistuneena, mutta Audilla katseet on jo suunnattu tämän vuoden kevääseen, jolloin odotetaan saapuvaksi järjestyksessään toinen ladattava hybridimalli, Audi Q7 e-tron.

"Q7 saapuminen Suomeen on ehdottomasti kevään suurin juttu Audilla", kertoo Nyholm. Autosta on tullut todella paljon ennakkokyselyitä ja ihmisten kiinnostus autoa kohtaan on suurta. Q7 e-tron on vähäpäästöinen dieselhybridi erittäin pienellä kulutuksella sekä varustettu mukavalla sähkön toimintamatkalla.

Audi kehittää autojaan laajalla rintamalla

Vaikka Audin mallisto tulee tänä vuonna laajenemaan toisella ladattavalla hybridiautolla ja yhtiö juuri ilmoitti tuovansa ensimmäisen täyssähköautonsa markkinoille vuonna 2018, ei vielä voida puhua tuotannon painopisteen siirtämisestä sähköautoihin.

"Audi tekee töitä poikkeuksellisen laajalla rintamalla eri käyttövoimien kehittämiseksi. Kehityksessä on mukana muun muassa ladattavia hybridiautoja, täyssähköautoja, kaasuautoja, vetyautoja sekä biopolttoaineita käyttäviä autoja", raottaa Nyholm. Hänen mukaansa Audin nykyisessä kehitystyössä on tärkeää energiavarastoajattelu sekä se, että käyttövoima hyödyntää uusiutuvia energialähteitä.

Audin valmistusstrategiassa tärkeää on modulaarisuus. Modulaarisia rakenteita käytetään automallien lisäksi myös eri voimalähteiden välillä. Jo nyt A3 e-tron rullaa samalta tuotantolinjalta normaalien A3-mallien välissä. Samaan tapaan tulevaisuudessa voi tuotantolinjalta rullata perättäin bensiini, diesel, plug-in hybrid, täyssähköinen tai jopa vetykäyttöinen auto. Modulaarinen valmistustapa antaa Audille mahdollisuuden reagoida nopeasti kysynnän muuttuessa eri voimalähteiden välillä.

Tämän hetken maailmassa Nyholm näkee, että paras autovaihtoehto on ladattava hybridi – silloin ei tarvitse luopua mistään. Jos ladattava hybridi on mahdollista saada dieselmoottorilla, on se vielä energiatehokkaampi kuin bensiinimoottorilla varustettu. "Kaiken kaikkiaan ladattava hybridi on erittäin viisas valinta tämän päivän maailmassa", summaa Nyholm.

"Audi Q7 e-tronin saapuminen Suomeen on ehdottomasti kevään suurin juttu Audilla", toteaa tuoteryhmäpäällikkö Juha Nyholm.


Lue myös seuraavat artikkelit

Audi A3 e-tronin lataaminen

Tietoa Audi A3 e-tronin lataamisesta: lataustavat, -kaapelit ja -pistokkeet.

Lue lisää

Audi R8 e-tron

Audi lähtee sähköautokisaan kovin panoksin

Audi julkaisee Geneven autonäyttelyssä uuden sukupolven R8:n.

Lue lisää