Audi R8 e-tron

Audi R8 e-tron on tehokas urheiluauto.
Audi R8 e-tron on tehokas urheiluauto.
Audi R8 e-tron on urheilullinen täyssähköinen konseptiauto.
Urheilullisesta Audi R8:sta on tulossa uusi malli. Edellinen versio autosta on julkistettu vuonna 2007. Sähköä polttoaineena käyttävä Audi R8 e-tron sopii autonvalmistajan suunnitelmaan, jossa kaikki mallit olisi saatavana myös sähkökäyttöisenä.

R8 e-tronia ei erota ulkoisesti polttomoottorikäyttöisestä R8:sta. Korissa on käytetty paljon hiilikuitua painon vähentämiseksi. Muutkin materiaalit ovat kevyitä, sillä R8 e-tronin paino on vain noin 1770 kilogrammaa. R8 e-tronissa on 374 hevosvoimaa ja 605 Newtonia, joka on hieman enemmän kuin Teslan Model S:ssä. Polttomoottorikäyttöiset R8:t ovat nelivetoisia, kun taas R8 e-tron on takavetoinen. Kokonaistoimintamatka ajoakustolla on noin 215 kilometriä.

Audi R8 e-tron on ulkoisesti samanlainen kuin polttomoottorikäyttöinen R8.
Audi R8 e-tron on ulkoisesti samanlainen kuin polttomoottorikäyttöinen R8.
Merkittävin eroavaisuus sisätiloissa perinteiseen R8:n verrattuna on taustapeilin puuttuminen. Akusto peittää näkymää taakse, minkä vuoksi Audi on kattanut takalasin ja asentanut sen sijaan peruutuskameran, jonka tapahtumia seurataan 6,8 tuumaiselta näytöltä.

R8 e-tron on jämäkkä, ennustettava ja mukava ajaa. Jarrut ovat regeneroivat ja ne toimivat moitteetta. Sähköäutona R8 e-tronin moottorista ei kuulu luontaisesti ääntä. Siksi Audi on päättänyt lisätä audiojärjestelmään keinotekoiset nopeuden ja tien mukaan voimistuvat moottoriäänet. Autocar:n koeajon mukaan äänimaailma tuntuu kuitenkin luonnolliselta.

Edelliseen vuonna 2010 julkistettuun R8 e-tron prototyyppiin verrattuna Audi on saanut pidennettyä auton akuston mahdollistamaa kokonaistoimintamatkaa ja samalla pienennettyä akuston kokoa.

Audi R8 e-tronin siirtymisestä valmistukseen ei ole vielä päätetty.


Lähde: Autocar