BMW valmistautuu sähköistämään mallistonsa
Saksalainen autonvalmistaja aikoo investoida useita kymmeniä miljoonia sähköiseen teknologiaan.
BMW aikoo tuoda markkinoille ladattavat hybridiversiot suosituimmista automalleistaan. Ranskassa esitellään BMW 3-sarjan plug-in hybridin prototyyppi, sekä uusimpia innovaatioita, joita on jo BMW:n täyssähköautoissa käytössä. Pitkällä aikavälillä BMW suunnittelee tarjoavansa ladattavat vaihtoehdot lähes kaikista automalleistaan.
Herbert Diess BMW:n kehitysjohtokunnasta sanoi, että uraauurtava teknologia, jota käytetään akkukennoissa ja sähkömoottoreissa, tulee käyttöön uusiin plug-in hybrid-malleihin. BMW:llä on tietoisesti kehitetty laajaa asiantuntemusta voimansiirron sähköistämisessä, jotta asiakkaille ympäri maailmaa kyetään tarjoamaan ihanteellinen ratkaisu sähköiseen liikkumiseen.
Ranskassa esitellyt plug-in-automallit on varusteltu erittäin tehokkaalla polttomoottorilla ja sähkömoottorilla. Lyhyemmät matkat esimerkiksi taajamissa voidaan ajaa plug-in hybrideillä puhtaasti sähköllä. Pidemmillä matkoilla ajoneuvo käyttää molempia moottoreita etenemiseen.
BMW 3-sarjan plug-in hybrid-prototyyppi yhdistää nelisylinterisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin. Konseptissa käytetty polttomoottori on äänestetty jo kahdesti vuoden moottoriksi maailmanlaajuisesti.
Sähkömoottorin tekniikka perustuu suoraan BMW:n eDrive-teknologiaan, jota nyt jo käytetään menestyksekkäästi i3 ja i8 -sähköautomalleissa. Konseptiauton litium-ioni-akku ja siihen liittyvä tekniikka, kuten erittäin tehokas jäähdytysjärjestelmä, perustuvat BMW:n omaan kokemukseen ja vankkaan tieto-taitoon.
Plug-in hybrid -teknologia on niin joustavaa, että se voidaan integroida monenlaisiin ajoneuvotyyppeihin. Teknologia saadaan tarvittaessa nopeasti otettua käyttöön BMW:n mallistossa. BMW:ltä kerrotaan myös, että panostus täyssähköisiin ajoneuvoihin jatkuu.
BMW aikoo tulevaisuudessakin kehittää eDrive-teknologiaansa itse. Myös komponentit kehitetään ja valmistetaan omassa tehtaassa Dingolfingissa Saksassa. Kymmenien miljoonien eurojen investoinnit seuraavien viiden vuoden aikana eDrive-teknologiaan luovat yli 200 uutta työpaikkaa Dingolfingiin.
BMW suunnittelee rakentavansa paljon erilaisia sähköautoissa tarvittavia komponentteja. Tuotanto organisoidaan älykkäällä eDrive-komponenttien jakelujärjestelmällä, jolla pystytään tekemään akkumoduuleita BMW i8:lle ja tulevaisuudessa myös BMW X5 eDrivelle. Tavoitteena on myös kehittää ja alkaa valmistaa tehokkaampia sähkömoottoreita ja akkuja, tulevaisuudessa hybridiautojen yhdistetty teho voi olla yli 500 kilowattia. Lisäksi BMW:N tärkeänä päämääränä on sähköautojen yhdellä latauksella saavutettavan toimintamatkan pidentäminen.
Lähde BMW