BMW valmistautuu sähköistämään mallistonsa

Urheilullinen ja tyylikäs BMW i8 on ladattava hybridi, jonka kokonaistoimintamatka on noin 600 kilometriä.
Urheilullinen ja tyylikäs BMW i8 on ladattava hybridi, jonka kokonaistoimintamatka on noin 600 kilometriä.
Saksalainen autonvalmistaja aikoo investoida useita kymmeniä miljoonia sähköiseen teknologiaan.

BMW aikoo tuoda markkinoille ladattavat hybridiversiot suosituimmista automalleistaan. Ranskassa esitellään BMW 3-sarjan plug-in hybridin prototyyppi, sekä uusimpia innovaatioita, joita on jo BMW:n täyssähköautoissa käytössä. Pitkällä aikavälillä BMW suunnittelee tarjoavansa ladattavat vaihtoehdot lähes kaikista automalleistaan.

Herbert Diess BMW:n kehitysjohtokunnasta sanoi, että uraauurtava teknologia, jota käytetään akkukennoissa ja sähkömoottoreissa, tulee käyttöön uusiin plug-in hybrid-malleihin. BMW:llä on tietoisesti kehitetty laajaa asiantuntemusta voimansiirron sähköistämisessä, jotta asiakkaille ympäri maailmaa kyetään tarjoamaan ihanteellinen ratkaisu sähköiseen liikkumiseen.

Ranskassa esitellyt plug-in-automallit on varusteltu erittäin tehokkaalla polttomoottorilla ja sähkömoottorilla. Lyhyemmät matkat esimerkiksi taajamissa voidaan ajaa plug-in hybrideillä puhtaasti sähköllä. Pidemmillä matkoilla ajoneuvo käyttää molempia moottoreita etenemiseen.


BMW i3 on täyssähköauto, jonka toimintamatka on jopa 190 kilometriä.
BMW i3 on täyssähköauto, jonka toimintamatka on jopa 190 kilometriä.


BMW 3-sarjan plug-in hybrid-prototyyppi yhdistää nelisylinterisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin. Konseptissa käytetty polttomoottori on äänestetty jo kahdesti vuoden moottoriksi maailmanlaajuisesti.

Sähkömoottorin tekniikka perustuu suoraan BMW:n eDrive-teknologiaan, jota nyt jo käytetään menestyksekkäästi i3 ja i8 -sähköautomalleissa. Konseptiauton litium-ioni-akku ja siihen liittyvä tekniikka, kuten erittäin tehokas jäähdytysjärjestelmä, perustuvat BMW:n omaan kokemukseen ja vankkaan tieto-taitoon.

Plug-in hybrid -teknologia on niin joustavaa, että se voidaan integroida monenlaisiin ajoneuvotyyppeihin. Teknologia saadaan tarvittaessa nopeasti otettua käyttöön BMW:n mallistossa. BMW:ltä kerrotaan myös, että panostus täyssähköisiin ajoneuvoihin jatkuu.

BMW aikoo tulevaisuudessakin kehittää eDrive-teknologiaansa itse. Myös komponentit kehitetään ja valmistetaan omassa tehtaassa Dingolfingissa Saksassa. Kymmenien miljoonien eurojen investoinnit seuraavien viiden vuoden aikana eDrive-teknologiaan luovat yli 200 uutta työpaikkaa Dingolfingiin.
BMW suunnittelee rakentavansa paljon erilaisia sähköautoissa tarvittavia komponentteja. Tuotanto organisoidaan älykkäällä eDrive-komponenttien jakelujärjestelmällä, jolla pystytään tekemään akkumoduuleita BMW i8:lle ja tulevaisuudessa myös BMW X5 eDrivelle. Tavoitteena on myös kehittää ja alkaa valmistaa tehokkaampia sähkömoottoreita ja akkuja, tulevaisuudessa hybridiautojen yhdistetty teho voi olla yli 500 kilowattia. Lisäksi BMW:N tärkeänä päämääränä on sähköautojen yhdellä latauksella saavutettavan toimintamatkan pidentäminen. ​



Lähde BMW