HS: Mitsubishi i-MiEV on ketterä kaupunkiauto, jolla päivittäiset ajot hoituvat luonnikkaasti

Mitsubishi i-MiEV täyssähköauto
Mitsubishi i-MiEV täyssähköauto
Mitsubishi i-MiEV loistaa kaupunkioloissa.
Helsingin Sanomat kertoi uutisessaan sähköautojen latauspisteiden määrän nopeasta kasvusta. Juttuun oli haastateltu paikallista sähköautoilijaperhettä, jolla on käytössään Mitsubishi i-MiEV-sähköauto. Heidän kaltaisilleen ollaan kiivaasti rakentamassa palveluja ympäri Suomen. Jo nyt esimerkiksi Helsingin alueella on yli 30 sähköautojen latausasemaa, joissa on yhteensä 100 latauspistettä.

Sähköautojen tähänastiselle hitaalle yleistymiselle sähköautoilija Janne Kjellman näkee kaksi syytä: sopivien sähköautomallien valikoiman suppeus ja ajatusmalli, jossa yhdellä autolla pitäisi päästä kaikkialle. Kjellman ja hänen puolisonsa Eili Huhtamo kulkevat i-MiEVillään kaikki päivittäiset matkansa. He ajelevat siis töihin, kauppaan ja kaupungin toisella laidalla olevaan urheilukeskukseen sähköautollaan. Ihanneoloissa i-MiEVin toimintamatka on 140 kilometriä yhdellä latauksella. Kovalla pakkasella toimintamatka on ollut noin 50 kilometriä. ”Kertaakaan ei ole kuitenkaan tarvinnut jännittää, pääseekö kotiin asti”, Kjellman huomauttaa.

Mitsubishi i-MiEV on taloudellinen ja kompakti auto
Mitsubishi i-MiEV on taloudellinen ja kompakti auto
Perheen uusi sähköauto ei ole temppuillut ollenkaan. Autolla on ajettu nyt noin 10 000 kilometriä. Kjellman lataa i-MiEVinsä joka yö kotonaan, jolloin sähkön hinta on päiväsähköön verrattuna edullisempi. Helsingin Sanomien haastattelema Kjellman mainitsee sähköautoilun luksuspuoliksi hyvät parkkipaikat lähellä kauppojen sisäänkäyntiä.

Mitsubishi i-MiEViin, kuten myös muihinkin sähköautomalleihin, sopiva kotilatauslaite on saatavissa PlugIt Finland Oy:n kautta asennettuna.

Sähkölaskuun Mitsubishi i-MiEVin käyttäminen vaikutti yllättävän vähän. i-MiEV maksoi käytettynä ostettaessa noin 20 000 euroa. Ajokustannukset ovat hyvin matalat – 100 kilometriä ajoa sähköautolla maksaa noin 2 euroa. Kjellman painottaa, että i-MiEVin hankinta vähensi hänen perheensä CO2-päästöjä tolkuttoman paljon.

Mitsubishi i-MiEV

i-MiEV on ketterä täyssähköauto. i-MiEV onkin ihanteellinen valinta kaupunkiliikenteeseen. Täydellä latauksella pääsee ajotyylistä ja olosuhteista riippuen jopa 140 kilometriä. i-MiEVin CO2-päästöt ovat 0 grammaa. Auto on hyvä ja vakaa ajaa, sillä täyssähköauton painopiste on alhaalla lattian alla sijaitsevan akuston ansiosta. Nelipaikkainen i-MiEV mahtuu pieniinkin parkkiruutuihin. Tavaratilaakin on runsaasti vajaan 3,5 metrin mittaiseksi autoksi – 235 litraa normaaliasennossa ja takapenkit kaadettuna 860 litraa. Mitsubishi i-MiEV tarjoaa 180 Nm väännön ja huippunopeuden 130km/h. i-MiEV on myös erityisen turvallinen auto, sillä varusteisiin kuuluvat muun muassa 6 turvatyynyä ja jarruassistentti. i-MiEVin edistyksellisyydestä kertoo myös sille myönnetty ’Most Advanced Technology’- palkinto vuosien 2009-2010 Japanin vuoden auto-kilpailussa. Uuden Mitsubishi i-MiEVin hinta on noin 30 000 euroa.

Lisätietoa Mitsubishi i-MiEVistä saa valmistajan sivuilta. Mitsubishillä on valikoimassaan myös maasturimainen Outlander PHEV, joka on ladattava hybridi sähköauto. Uutisoimme vähän aikaa sitten taksiautoilija Seppo Rosvallin Lapin matkasta Outlander PHEV:lla. Artikkeliin pääset tästä. Outlander PHEV:iin pääset tutustumaan tarkemmin valmistajan sivulta.


Lähde: Helsingin Sanomat 6.5.2014 ja Mitsubishi Motors