IL: Audi A3 e-tron on Audin ensimmäinen ladattava hybridimalli

Audi A3 e-tron on ladattava hybridi.
Audi A3 e-tron on ladattava hybridi.
Iltalehden autotoimittaja oli koeajamassa Audi A3 e-tron:a Itävallassa. A3 e-tron on Audin ensimmäinen ladattava hybridimalli.

Pelkällä sähköllä ajettaessa A3 e-tron:lla voi ajella noin 50 kilometriä. Matka jatkuu ladatun sähkön vähentyessä 1.4 -litraisen polttomoottorin avustamana. Tällöin Audi A3 e-tron toimii hybridinä kerätessään jarrutusenergiaa ajoakkuihin.

Audi A3 e-tronin latauspistorasian paikka on auton etusäleikössä.
Audi A3 e-tronin latauspistorasian paikka on auton etusäleikössä.
Audi A3 e-tron on ulkoiseisti hyvin samanlainen kuin muutkin A3:set. Hybridiversio myös tehdään samalla tuotantolinjalla Ingolstadtissa Saksassa. Ulkoisesti e-tron:in erottaa muista A3-malleista muhkeammasta kromatusta etusäleiköstä.

Audi A3 e-tron on erittäin tehokas pienemmän kokoluokan perheauto. E-tron on juuri siirtynyt sarjatuotantoon. Saksassa autolle kertyy hintaa 37 900 euroa. Suomen hinnoittelu noudattaa samaa kaavaa. Tosin Saksan hintojen päälle tulee laskea autovero, joka pienien päästöjen ansiosta jää vain muutamaan tuhanteen euroon.

Audi Finlandin tuotepäällikkö Vesa Rinne kertoo Iltalehdelle, että auto tulee myyntiin loppukesästä. Ensimmäiset esittely- ja koulutusyksilöt tulevat heille myös silloin. Kuluttajat saavat omansa ensi vuoden alussa. Rinne kertoo, että he aikovat hinnoitella e-tron:in hyvin kilpailukykyisesti, sillä tavoitteena on saada riittävä e-tron -kanta Suomeen. Audi A3 e-tron:in pääkilpailijana pidetään Toyota Prius PHEV:a. Rinne mainitsee, että A3 e-tron:n hinta jää jopa Priuksen hintaa edullisemmaksi. Ladattavan Prius PHEV:n hinnat alkavat 40 790 eurosta. Tuotepäällikkö Rinne arvioi, että Suomeen rekisteröidään ensi vuonna yli sata Audi A3 e-tronia, sillä ladattavat hybridit ovat alkaneet kiinnostaa autoilijoita toden teolla.

A3 e-tron tyylikäs ladattava hybridi.
A3 e-tron tyylikäs ladattava hybridi.
E-tron on varustettu 6-portaisella automaattivaihteistolla. Autotoimittajien koeajojen mukaan Audi A3 e-tron tuntui laadukkaalta ja aikalailla samanlaiselta kuin muutkin A3:set. Audi A3 e-tron on ripeä auto, sillä jo pelkkä polttomoottori tuottaa enimmillään 150 hevosvoimaa. Tuohon kun lisätään sähkömoottorin tuottamat 102 hevosvoimaa, voidaan puhua tehokkaasta autosta. Hybriditilassa ajettaessa molemmat moottorit ovat käytössä. Tällöin e-tron kiihtyy nollasta sataseen 7,6 sekunnissa. Koejon perusteella Iltalehden toimittaja toteaa, että pelkällä sähkömoottorillakin kiihtyvyys on arkiajoon aivan riittävää. Audi A3 e-tron:n huippunopeus on 222 km/h ja pelkällä sähkömoottorilla ajettaessa 130 km/h. E-tron:n yhdistelmäkulutus jää 1,5 litraan sadalle kilometrille ja CO2-päästöt 35 grammaan kilometrille.

Koeajajat kehuivat auton hiljaisuutta asfalttiteillä. Ajettavuus on tasapainoista ja helppoa. Testiajojen mukaan luvattu 50 kilometrin toimintasäde on taloudellisella ajolla hyvinkin saavutettavissa. Autotoimittajat totesivat, että uusi e-tron on haluttava tuote. Audi A3 E-tron laittaa kilpailijat todennäköisesti ahtaalle.

​Sähköautojen latauslaitteisiin voi tutustua verkkokaupassamme.


Lähde: Iltalehti, Audi