Koeajo – Mercedes-Benz B Electric Drive

Koeajoimme Mercedes-Benzin uuden B-sarjan täyssähköauton, B Electric Driven.

Mercedes-Benzin ensimmäiselle täyssähköautolle B Electric Drivelle on ladattu paljon odotuksia. Kyseessä on sporttisen tyylikäs auto, joka on kuitenkin myös tilaihme: autoon mahtuu hyvin viisihenkinen perhe sekä reilusti matkatavaroita. Tavaratilan koko on normaalisti 501 litraa, mutta tarvittaessa takaistuinten selkänojat saa kaadettua, jolloin tilaa tulee jopa 1456 litraa.

Auton teknisissä tiedoissa ilmoitettu 200 kilometrin toimintamatka tekee Mercedes-Benz B Electric Drivesta odotetun uutuuden sähköautojen merkkivalikoimaan. B Electric Driven koeajolta osasimme odottaa tyyliä ja laatua.

B Electric Drive osoittautui testissä jämäkäksi autoksi.
B Electric Drive osoittautui testissä jämäkäksi autoksi.

B Electric Driven huippuluokan ajo-ominaisuudet

Sekä maantie- että kaupunkiajossa korostuvat B Electric Driven huippuajo-ominaisuudet: Auto on erittäin jämäkkä ajaa ja pysyy tiessä hyvin kiinni. Maantienopeuksissa, kaarteissa tai tuulenpuuskissa auto säilyttää erinomaisen tuntuman tiehen. Ajaminen on helppoa ja rauhoittavaa.

B Electric Drivessa on valittavissa kolme eri ajo-ohjelmaa Economy+, Economy ja Sport. Economy+ -tila on tarkoitettu hyvin taloudelliselle ajolle. Se toimii erityisen hyvin maantieajossa, kun ajetaan tasaisella nopeudella eikä ohitella. Sport-tila puolestaan muuntaa auton urheilullisempaan moodiin, jolloin auto vastaa herkästi ja nopeasti kaasupolkimen painallukseen. Sport-tilassa täysi teho on käytettävissä koko ajan. Sport-moodin käyttö osoittautui hyväksi valinnaksi kaupunkiajossa, jolloin jarrutuksia ja kiihdytyksiä tulee erityisen paljon. Auton reagointikyky tuli Sport-tilassa parhaiten esille. Sport-asetus toimii myös maantiellä erityisesti ohitustilanteissa, mutta sen käyttäminen pitkässä maantieajossa lyhentää auton toimintamatkaa.

Tyylikäs, sporttinen ja tilava – sitä kaikkea on B Electric Drive. 
Tyylikäs, sporttinen ja tilava – sitä kaikkea on B Electric Drive. 

B Electric Driven toimintamatka koetukselle maantieajossa

Asetimme Mercedes-Benzin B Electric Driven toimintamatkan koetukselle testaamalla kuinka auto ja sen toimintamatka käyttäytyvät maantieajossa. Pisin matka, joka B Electric Drivella oli määrä taittaa yhtenäisesti, oli n. 250 kilometriä. Auton teknisissä tiedoissa ilmoitettu toimintamatka 200 km ei siis tulisi riittämään, vaan matkalla tulisi pysähtyä lataamaan. Matkaan varustauduimme huolellisella reittisuunnittelulla sekä selvittämällä matkan varrella olevat latausmahdollisuudet.

Etukäteissuunnittelu on avainasemassa tämän päivän sähköautoilussa, mikäli autolla halutaan liikkua satojen kilometrien matkoja maanteillä. Reilun 250 kilometrin matkalla pysähdyimme lataamaan autoa kaksi kertaa, vaikka oletettavasti myös yksi latauskerta olisi saattanut riittää. Vallitsevissa talvisissa olosuhteissa oli kuitenkin parempi pelata varman päälle ja varmistaa akkujen riittävä varaus. Toimintamatkaan vaikuttaa toki myös testikuskin ajotyyli, joka koeajotilanteen mukaisesti oli kokeileva.

B Electric Drivella siis todistettavasti pystyy ajamaan pidempiäkin matkoja maantiellä, mutta matkaan lähteminen vaatii maltillista asennoitumista eikä sovi kiireisille matkalaisille. B Electric Drivesta ei valitettavasti löydy lataustyypin 4 (mode 4) pikalatauspistoketta, mikä mahdollistaisi akkujen lataamisen jopa 80 %:sesti n. puolessa tunnissa

B Electric Driven tyyliä edestä... 
B Electric Driven tyyliä edestä... 
...ja takaa.
...ja takaa.

Kaupunkikuskin unelma

Parhaimmillaan B Electric Drive osoittautuu olevan taajama-ajossa: toimintamatkan riittämisestä 'tavallisena päivänä' ei tarvitse huolehtia, ajotuntuma kiihdytyksissä ja jarrutuksissa on erittäin mieluisa ja mikä parasta – auto on tietysti päästötön kaupungissakin.

B Electric Drive hyödyntää myös jarrutusenergian talteenottoa, josta saa suurimman hyödyn irti juuri kaupunkiajossa, kun jarrutuksia kertyy runsaasti. Jarrutusenergian talteenottoa hyödyntämällä jarrupoljinta tarvitsee käyttää lähinnä silloin, kun auto halutaan pysäyttää täysin. Menetelmällä saa siis säästettyä auton jarruja huomattavasti sekä samalla ladattua helposti akkuihin lisää virtaa. Jarrutusenergian talteenotossa on kolmiportainen säätö (D- / D / D+), joilla voidaan valita jarrutusvoimakkuuden taso. Tasoista D- jarruttaa autoa voimakkaimmin, D-taso on ns. normaalitaso ja D+-tasolla auto käytännössä rullaa. Säätönapit löytyvät kätevästi ohjauspyörän takaa.

Sähköautoille tyypilliseen tapaan B Electric Drive on lähes äänetön. Tämä korostuu erityisesti ajettaessa hiljaisemmilla nopeuksilla taajamassa, mutta myös maantiellä auto yllätti hiljaisuudellaan. Rengasmelu ei noussut missään vaiheessa niin korkeaksi, että esimerkiksi radiota olisi tarvinnut siitä syystä laittaa kovemmalle.

Näyttävät sisätilat

B Electric Driven sisätilat ovat avarat ja viihtyisät. Ohjaamosta on hyvä näkyvyys joka suuntaan. Ohjaamon hallintalaitteet ovat hyvin esillä ja mittaristo upea. Keskellä kojelautaa on näyttävä monitoiminäyttö, josta saa ohjattua kätevästi auton audio-, video-, navigointi-, puhelin- ja internet-toimintoja.

Kojelautaan ripauksen lisää sporttitunnelmaa luovat siniset tikkaukset, jotka löytyvät myös istuimista.

Mercedekselle ominaiseen tapaan kaikki auton hallintalaitteet ovat helposti kuljettajan käden ulottuvilla eikä käsiä tarvitse juurikaan irrottaa ratista ajon aikana.

Monitoiminäyttö kojelaudan keskellä. 
Monitoiminäyttö kojelaudan keskellä. 
B Electric Driven kaikki hallintalaitteet ovat helposti kuljettajan käden ulottuvilla eikä käsiä juuri tarvitse ratista irrottaa. 
B Electric Driven kaikki hallintalaitteet ovat helposti kuljettajan käden ulottuvilla eikä käsiä juuri tarvitse ratista irrottaa. 

Yhteenveto Mercedes-Benz B Electric Driven koeajosta

Kokonaisuutena koeajosta ja Mercedes-Benz B Electric Drivesta jäi erittäin positiiviinen mieli. Auto on tyylikkään sporttinen, vakaa sekä hiljainen, ja sen toimintamatka riittää helposti kattamaan sen päivittäisen ajotarpeen, joka suurimmalla osalla ihmisistä on.

Autoa voi suositella erityisesti jokapäiväiseen taajama- ja kaupunkiajamiseen; tässä ympäristössä auto on omimmillaan. Maantieajokaan ei ole mahdoton ajatus, kunhan matkan osaa suunnitella huolella ja asennoitua siihen, että auton lataaminen pysähdyspaikoilla ottaa oman aikansa.

Mercedes-Benz B Electric Drive – Top 5

  • Kokoluokkansa tilavin täyssähköauto
  • Huippuvarusteltu
  • Viimeistellyt yksityiskohdat
  • Jämäkkä ja varma ajonautinto
  • Erittäin hiljainen – myös maantieajossa



Katso video B Electric Driven koeajosta

Katso videolta tunnelmia B Electric Driven koeajosta.


Mercedes-Benz B Electric Drive kuvina

B Electric Drive on virtaviivainen ja sporttisesti tyylitelty.
B Electric Drive on virtaviivainen ja sporttisesti tyylitelty.
Latauspistokkeen paikka löytyy vasemman takarenkaan päältä.
Latauspistokkeen paikka löytyy vasemman takarenkaan päältä.
Istuimissa ja kojelaudassa on upeana yksityiskohtana siniset tikkaukset. 
Istuimissa ja kojelaudassa on upeana yksityiskohtana siniset tikkaukset. 
Peilissä on näyttävä ja näkyvä vilkku.
Peilissä on näyttävä ja näkyvä vilkku.
Konepellin alla 177 hv:n sähkömoottori.
Konepellin alla 177 hv:n sähkömoottori.
Koeajoautossa oli 18 tuuman kitkarenkaat.
Koeajoautossa oli 18 tuuman kitkarenkaat.
Keskikonsolin hallintalaitteet ovat muodostavat selkeän kokonaisuuden.
Keskikonsolin hallintalaitteet ovat muodostavat selkeän kokonaisuuden.
Auton käynnistetään ja sammutetaan Start/Stop-nappulasta.
Auton käynnistetään ja sammutetaan Start/Stop-nappulasta.
Vaihdekeppi löytyy Mercedekselle ominaiseen tyyliin ratin vierestä. 
Vaihdekeppi löytyy Mercedekselle ominaiseen tyyliin ratin vierestä. 

Lue myös seuraavat artikkelit

Mercedes-Benz B Electric Drive on täynnä tyyliä ja kiehtovia ominaisuuksia.

Mercedes-Benz B 250 e on muunneltava ja monikäyttöinen

B Electric Drive on Mercedes-Benzin ensimmäinen täyssähköautomalli, joka taipuu moneen käyttöön.

Lue lisää

Tervetuloa ajamaan sähköautoja Poron Plugarille. Koeajot käynnissä viikot 8–9 sekä 11–15. Varaa oma koeajoaikasi heti. 

Sähköautojen koeajoviikoilla mukana

Poron Plugarin sähköautojen koeajoviikoilla on mukana mielenkiintoisia ladattavia ajoneuvoja.

Lue lisää