Kokemuksia Tesla Model S:stä

Kokemukset ovat osoittaneet Tesla Model S 85:n erittäin oivaksi valinnaksi.

Mainostoimisto Avalonin toimitusjohtaja Jari Laakso hankki ensimmäisen sähköautonsa, Tesla Model S 85:n, reilut 4 kuukautta sitten. Auton mittariin on ehtinyt kertyä jo yli 16 000 ajokilometriä, joista melkein puolet (7 732 km) tuli kahden viikon mittaisella Euroopan kiertueella. Laakson reissu osoitti, että sähköautoilu on erittäin toimiva vaihtoehto jo tänään.

Alkuun koko ajatus sähköautoiluun siirtymisestä mietitytti Laaksoa, mutta viimeistään Teslalla suoritettu koeajo sekä exceliin tehty käyttökustannusvertailu saivat hänet vakuuttumaan päätöksestä. Sähköautoilun puolesta puhui myös yrityksille myönnettävä valtion energiatuki, mikä tekee sähköautoilusta vielä entistäkin edukkaampaa moneksi vuodeksi.

Käytössä Tesla Model S 85 on osoittautunut erittäin oivaksi valinnaksi; auto on pelannut loistavasti kaikissa olosuhteissa. Myös talven aikana koetuilla kovilla pakkasilla se on ollut superlämmin ja toimintavarma. Positiivinen kokemus Laaksolle on ollut myös se, kuinka vähän auton kulutuskeskiarvo talvikeleillä kasvaa: ”Se lienee aika lähelle samaa luokkaa kuin perinteisillä polttomoottoriautoillakin, joten tämänkään suhteen ei ole ollut hätää”. Sähköautoiluun siirtyminen on vaivihkaa muuttanut myös Laakson ajotottumusta ja -tyyliä, joiden hän toteaa menneen ainoastaan parempaan suuntaan. ”Ajoon on tullut mukaan aimo annos rauhallisuutta ja sehän taas lisää rutkasti turvallisuutta”, kertoo Laakso.

Kokemukset Teslalla tehdystä Euroopan matkasta olivat pelkästään positiivisia. Kuva: Jari Laakso
Kokemukset Teslalla tehdystä Euroopan matkasta olivat pelkästään positiivisia. Kuva: Jari Laakso

Euroopan matkalla Teslalla

Marraskuussa Laakso sai kipinän lähteä sähköautolla kahden viikon Euroopan kiertueelle. Matka oli melkoinen seikkailu, jossa auton osalta kaikki toimi kuitenkin moitteettomasti. Reissuun mahtui mahtavia baanoja, upeita alppiteitä, kunnon rinteitä, mukavia keskusteluja sekä tietysti hyvää ruokaa. Viidessätoista päivässä tuli nähtyä kahdeksan maata ja ajettua reilut 7 700 kilometriä. Puhtaita ajopäiviä matkaan sisältyi 11.

Teslan omat Supercharger–asemat tekivät Teslalla reissaamisesta Euroopassa erittäin vaivatonta ja Laakson käyttökokemukset näistä latausasemista olivat mahtavia. Superchargerilla Teslan akut latautuvat täyteen noin tunnissa. Latausasemat on sijoitettu valtaväylien varrelle, joten niillä oli vaivatonta pistäytyä. Superchargereiden lähellä on myös aina muita oheispalveluita, joissa ajan saa helposti kulumaan auton ollessa latauksessa. Auton latautuessa saattoi myös ottaa pienet nokkaunet tai käydä mielenkiintoisia keskusteluja muiden autoaan lataamaan tulleiden sähköautoihmisten kanssa. ”Koko kahden viikon turneen ”polttoainekustannukset” olivat pyöreät 0 euroa”, toteaa Laakso.

Latausasemien sijainti ohjaa sähköautoilijoita

Jos sähköautoilusta tarvitsee keksiä jotain negatiivista, niin Laaksolle tulee mieleen ainoastaan Suomen tämän hetkisen latausverkoston puutteellisuus. ”Tämä seikka onneksi koko ajan korjaantuu, kiitos alan huipputoimijoiden sekä uuden ajan investointeja tekevien yritysten”, sanoo Laakso. Esimerkkinä hienosti toimivista ja testaamistaan latausasemista hän mainitsee Levillä sijaitsevat latausasemat hotelli Hullu Poron ja Zero Pointin edessä, mitkä ovat ainutlaatuiset koko Pohjois-Suomessa. ”Nämäkin edelläkävijäkeskukseen tehdyt investoinnit ohjaavat osaltaan sähköautoilijoita matkailemaan oikeaan paikkaan. Jokaiselle investoijalle nämä ovat todella tärkeitä kilpailuetuja jo nyt ja varsinkin lähitulevaisuudessa. Toivotaan, että verkosto kasvaa vauhdilla”, toteaa Laakso. Tesla-kuskina Laakso tietysti myös odottaa, että Teslan oma Supercharger-verkosto saapuisi myös Suomeen.

Sähköautoilussa kaikki on uutta

Sähköautoilusta haaveileville ja kiinnostuneille Laakso haluaa sanoa: ”Sähköautoilijoiden tulee koko ajan muistaa, että kaikki on varsin uutta, joten teknisiä yllätyksiä saattaa välillä tulla eteen.” Laakson omat ”yllätykset” ovat liittyneet lähinnä latauspisteiden saatavuuteen ja toimivuuteen sekä pieneltä osin joihinkin yksityiskohtiin autossa. Sähköautossa on teknologisia etuja: Tesla on koko ajan yhteydessä verkkoon, joten jos jotain sattuisi tapahtumaan tien päällä, saa huoltoon etäyhteyden muutamassa sekunnissa. Lähes kaikissa tilanteissa auto pystytään myös huoltamaan etänä.

Ennakkoluulojen lisäksi sähköautoilu herättää myös todella paljon kiinnostusta ja keskustelua, minne tahansa autonsa pysäköikin. Laakson mielestä tämä on oikeastaan mukava ja pikantti lisä kaiken muun ohella. ”Minulta kysellään paljon mielipiteitä sähköautoilusta ja ei voi muuta kuin kaikkinensa kehua”, päättää Laakso.


Lue myös alla olevat artikkelit

Nelivetoinen Tesla on kiihtyvyydeltäänkin huippuluokkaa. Kuva: GreenCarReports

Tesla Model S 85D - nelivetoinen urheiluauto

Kahdella sähkömoottorilla varustettu tehopakkaus lanseerataan vuoden 2015 keväällä.

Lue lisää

PlugIt on ollut mukana Hullu Poron latauskentän suunnittelu- ja rakennustöissä.

Sähköautojen latauskenttä hotelli Hullu Poron edustalle
​- PlugIt mukana suunnittelu- ja asennustöissä

Sähköauton lataaminen Levillä on jatkossa helppoa, sillä hotelli Hullu Poro edustalle valmistuu kuusipaikkainen sähköautojen latauskenttä.

Lue lisää