KL: Mercedes-Benzin hybridiauto yllätti testaajat

Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybridillä ajettiin noin 2 000 kilometriä tankillisella dieseliä.
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybridillä ajettiin noin 2 000 kilometriä tankillisella dieseliä.
​Mercedes-Benzin E300 BlueTec Hybridillä ajettiin Afrikasta Britanniaan. Dieseliä matkalla kului vain tankillinen.
Koeajossa brittiläisen toimittajan ajettavana olleella Mercedes-Benz E300 BlueTec Hybridillä ajettiin Marokon Tangerista aina pitkälle Britannian sisämaahan asti. Ajomatkaa tuli yhteensä noin 2 000 kilometriä. Hankkeesta kirjoittaa Automotive Newsin Yhdysvaltain painos.

Hanketta suunnitelleet henkilöt olivat yllättyneitä yhdellä tankillisella ajetun matkan pituudesta. Tankillisella ajettiin paljon pidemmälle kuin uskallettiin laskea. Tarkoituksena oli päättää matka Britannian rannikolle. Tankissa oli kuitenkin vielä polttoainetta, joten koeajotiimi päätti ottaa selvää miten pitkälle hybridiautolla todella pääsee. Matka jatkuikin vielä noin 160 kilometriä, Goodwoodiin asti. Tankissa oli vielä tuolloinkin polttoainetta jäljellä.

Hankkeen suorittajat korostavat, että valittu reitti ei ollut paras mahdollinen. Reitillä kohdattiin joitakin ongelmia, muun muassa liikenneruuhkat, rankkasade ja liian kuuma sää hidastivat matkantekoa.

Mercedes-Benzin E300 BlueTec Hybridillä ajettiin siis lähes 2 000 kilometrin matka yhdellä tankillisella. Hankkeessa käytetyn auton lisävarusteena saatavan suuremman tankin tilavuus on noin 80 litraa.

E 300 BlueTec Hybrid on saatavana sekä sedan- että farmarimallina. Autossa on nelisylinterinen dieselmoottori, joka toimii 150 kW (204 hv) teholla ja 500 Nm vääntövoimalla sekä sähkömoottori, joka tuottaa 20 kW (27 hv) tehon sekä 250 Nm väännön. Keskikulutus jää todella alhaiseksi, sillä korimallista riippuen kulutus on vain 4,2–4,5 l/100 km. CO2-päästöt ovat siten myös alhaiset: noin 109–119 grammaa kilometrillä. Voimansiirto on toteutettu seitsenportaisella automaattivaihteistolla. Tämä Mercedes-Benzin hybridi kiihtyy 0-100km/h 7,5 sekunnissa.

Lähde: Kauppalehti ja Veho
Kuva täältä