Nissan LEAF -täyssähköautoilla ajetaan enemmän kilometrejä kuin polttomoottoriautoilla

Nissan LEAF -täyssähköautoilla ajetaan Euroopassa keskimäärin yli 40 % enemmän kuin polttomoottoriautoilla.

Täysin sähkökäyttöisen Nissan LEAFin omistajat ajavat Euroopassa keskimäärin 16 588 kilometriä vuodessa ja ja perinteisten polttomoottoriautojen omistajat 11 539 kilometriä¹. LEAFilla ajetaan siis keskimäärin yli 40 % enemmän polttomoottoriautoihin verrattuna.

Ajotietoja reaaliaikaisesti rekisteröivän CarWings-telemetriajärjestelmän ansiosta Nissan on selvittänyt, että LEAF*-sähköautojen omistajat ajavat Euroopassa viikoittain keskimäärin 319 km - täysin ilman pakokaasupäästöjä. Euroopan komission tuoreimman analyysin mukaan perinteisten bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen kuljettajat ajavat viikon aikana keskimäärin 222 km.

Nissanin tekemissä lisäselvityksissä ilmeni, että 89 prosenttia Nissan LEAF -kuljettajista lataa auton akun yön aikana kotona, jolloin ajokilometrin hinnaksi muodostuu vain muutamia senttejä†.


Ruotsalaiset ja norjalaiset LEAF-kuljettajat kärkisijoilla

Kaikkein ahkerimmin ajokilometrejä kerryttävät espanjalaiset LEAF-kuljettajat, jotka ajavat joka viikko keskimäärin yli 367 kilometriä. Toisena ovat ruotsalaiset 339 viikoittaisella ajokilometrillä. Heidän jälkeensä tulevat britit, jotka ajavat keskimäärin 324 kilometriä viikossa. Norjalaiset yltävät sijalle 4 - he ajavat LEAFillään viikossa keskimäärin 317 kilometriä.

Maa

Nissan LEAFien rekisteröity keskimääräinen
ajokilometrimäärä viikossa

Nissan LEAFien rekisteröity keskimääräinen
ajokilometrimäärä vuodessa

Espanja36719 084
Ruotsi33917 628
Iso-Britannia32416 848
Norja31716 484
Italia30515 860
Ranska30315 756
Saksa27914 508


Nissan LEAF tuotiin markkinoille vuonna 2010 yhtenä ensimmäisistä massamarkkinoille suunnatuista täysin sähkökäyttöisistä autoista. Se on tällä hetkellä kaikkien aikojen myydyin sähköauto. Maailmanlaajuisesti on myyty jo yli 150 000 LEAFia, joista 31 000 Euroopassa. Nissan LEAFeilla on ajettu jo yli miljardi kilometriä*.

'Olemme alusta alkaen painottaneet, että Nissan LEAF on paljon enemmän kuin pelkkä kaupunki- tai kakkosauto. Nyt voimme todistaa sen', sanoo Jean-Pierre Diernaz, Director of Electric Vehicles, Nissan Europe. 'Monet asiakkaamme ovat kertoneet, että he hankkivat LEAFin alun perin kakkosautoksi, mutta ovat lopulta päätyneet käyttämään sitä enemmän kuin perheen toista autoa. CarWings-järjestelmästä saadut tiedot vahvistavat tämän todeksi. Asiakkaiden mukaan LEAFin alhaiset käyttökustannukset ja äänettömyys tekevät paluusta diesel- tai bensiiniauton käyttöön vaikeaa.'

Nissan laajensi sähköautomallistoaan vastikään lanseeraamalla kompaktin e-NV200-pakettiauton.

*Kokonaismäärät perustuvat Nissanin Global Data Center (GDC) -datakeskuksen tietoihin 30.9.2014 (UTC). Keskimääräisiä ajokilometrejä koskevat tiedot on kerätty ainoastaan CarWings-järjestelmään rekisteröidyistä Nissan LEAF -autoista, jotka kattavat noin 54 % LEAFin maailmanlaajuisesta kokonaismyynnistä. Tiedot on kerätty ajanjaksolla 1.4.-30.9.2014.

¹ Pohjautuu EU Transport in Figures 2014 -tilastojulkaisuun sekä Euroopan komission liikenteen ja liikkumisen pääosaston (MOVE) arvioihin, jotka perustuvat EU Transport in Figures 2013 -julkaisun tietoihin (http://ec.europa.eu/transport/_static/pdf/connect-to-compete-all-v2_en.pdf)

+) Hinta-arvio (2,2 senttiä/km) perustuu Tilastokeskuksen keskimääräiseen sähkön hintaan 14,91 €/kWh heinäkuussa 2014 Suomessa pientalossa, sähkökiukaalla, pääsulakkeella 3x25 A, vuosikäytöllä 5000 kWh sekä 15 kWh/100km keskikulutukseen, joka vastaa 160 km toimintamatkaa. Hinta sisältää sähköenergian, siirtomaksun ja verot. Todellinen kulutus ja toimintamatka voivat vaihdella ajotavan, tien kunnon, ilmastointijärjestelmän käytön sekä muiden Nissanista riippumattomien tekijöiden mukaan.