Historian havinaa – sähköautot 1800-luvulta tähän päivään

Ensimmäistä sähköautoa ajettiin Skotlannissa jo vuonna 1837. Sähköautojen läpimurtoa on yritetty useampaan kertaan, siinä kuitenkaan onnistumatta. Laajamittaista sähköautojen tuloa liikenteeseen odotetaan tapahtuvaksi lähitulevaisuudessa.

Kautta aikojen ihmisiä on kiinnostanut auton käyttäminen sähköllä. Jo 1900-luvun alussa eurooppalaisia huolestutti ilmaston ja luonnon saastuminen. Vielä ennen 1900-lukua sähköautot pitivät hallussaan monia nopeus- ja matkaennätyksiä ja sähköautoja myytiin polttomoottoriautoja huomattavasti enemmän. Ranska ja Iso-Britannia olivat ensimmäiset valtiot, jotka lähtivät tukemaan sähköauton kehitystä.

Saksalainen sähköauto vuonna 1904.
Saksalainen sähköauto vuonna 1904.

Sähköautot kaupunkiautoina 1800-luvun lopulla

1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa sähköautoja kehitettiin runsaasti Euroopassa ja Amerikassa, mutta tuon ajan sähköteknologia ei mahdollistanut tarpeeksi pitkiä toimintamatkoja ja niiden huippunopeus rajoittui 32 km / h. Sähköautot sopivat silloin kaupunkiajoon ja niitä suosittiinkin paljon erityisesti varakkaiden sukujen naisten autoina. Sähköautoja markkinoitiin hiljaisina, helppokäyttöisinä ja siisteinä, kulkien tasaisesti ilman pakokaasuja. Lontoon katukuvassa nähtiin kymmeniä sähköisiä takseja, joita alettiin kansan keskuudessa kutsua 'Kolibreiksi' niiden humisevan äänen perusteella.

Polttomoottoriautot massatuotantoon 1900-luvun alussa

Sähköautot alkoivat menettää suosiotaan Cadillacin esitellessään ensi kertaa starttimoottorin vuonna 1913. Starttimoottorin ja jäähdyttimen käyttöönoton myötä polttomoottoriauto oli turvallisempi ja helpompi käynnistää eikä moottori ylikuumentunut. Siihen aikaan polttomoottoriautoja alettiin pitää muodikkaina moottorin mukavan äänen, värinän ja polttoaineen tuoksun takia. Lopullisesti polttomoottoriautot veivät markkinat Fordin tehtailla käyttöön otetun liukuhihnatuotannon myötä, joka mahdollisti vuodesta 1908 alkaen Fordin T-mallin massatuotannon ja teki siitä suhteellisen edullisen kansanauton sähköautojen jäädessä huomattavasti kalliimmiksi. Polttomoottoriautot kehittyivät teknologiassaan harppauksin ja löivät laudalta tekniikassa jälkeen jääneet sähkömoottorilla varustetut kilpailijansa.

Yhdysvalloissa tehty päätös siirtyä sähkönsiirrossa vaihtovirtaan oli viimeinen naula sähköautojen arkkuun. Tasavirtaa käyttävien sähköautojen lataaminen tuli lähes mahdottomaksi. 1930-luvun loppuun mennessä sähköautojen tuotanto oli lopetettu kokonaan.

Sähköauton uusi tuleminen ja markkinoilta poisvetäminen

Vuonna 1947 tehty transistorin keksiminen synnytti uuden innostuksen sähköautojen kehittämiseen. Transistorin käyttöönotto viitoitti tietä kohti nykyaikaista sähköautoa ja Yhdysvalloissa onkin tuettu sähköautoja verohelpotuksin 1980-luvulta alkaen. Usean yhdysvaltalaisen autonvalmistajan tuotua markkinoille nollapäästöisiä toimintamatkaltaan kaupunki- ja työmatka-ajoon soveltuvia autoja, autonvalmistajille määrättiin nollapäästöisten autojen kiintiö. Autonvalmistajien oli myytävä tietty määrä nollapäästöisiä autoja voidakseen jatkossa harjoittaa automyyntiä osavaltiossaan. Kiintiötä oli suunniteltu nostettavan vähitellen, jolloin sähköautojen käyttö kansan keskuudessa olisi kasvanut. Kiintiömallista kuitenkin luovuttiin autonvalmistajien valitettua, ettei sähköautoille ole kysyntää. Tämä historian käännekohta on närkästyttänyt sähköautoaktiiveja, sillä huhupuheiden mukaan autonvalmistajien valitus aiheesta oli valheellinen ja sähköautoja kohtaan oli tuolloin runsaasti kysyntää. Siitä, olisiko kysyntää ollut ja olisiko sähköautojen valmistus ollut myös taloudellisesti kannattavaa ei ole puoleen eikä toiseen esitetty pitäviä todisteita. Tämän päätöksen myötä monet lupaavalta vaikuttaneet sähköautomallit vedettiin pois markkinoilta ja kerättiin pois leasing-sopimuksen tehneiltä kuluttajilta – vaikkakin moni olisi halunnut pitää auton käytössään. Ilmeisesti suuri joukko sähköautoja romutettiin.

Miksi sähköauto katosi markkinoilta 2000-luvun alussa?

Sähköautojen ystävien keskuudessa on paljon keskusteltu siitä, miksi sähköautot katosivat markkinoilta 2000-luvun alussa. Pitäviä todisteita puoleen tai toiseen ei ole esitetty. Suosituimmaksi aiheeseen liittyväksi on noussut vuonna 2006 valmistunut dokumenttielokuva Who Killed the Electric Car?, joka kertoo sähköautojen hetkellisestä ilmaantumisesta Yhdysvaltojen markkinoille 1990-luvun lopulla ja niiden katomisesta 2000-luvun alussa. Se kuvaa sähköauton julkistamisesta syntyneestä kohusta aina sen markkinoilta poisvetämistä johtaneeseen hiljaisuuteen. Elokuva pyrkii selvittämään mikä rooli sähköautomarkkinoiden lopahtamisessa oli öljyteollisuudella, Yhdysvaltain hallituksella, akkuteknologian kehistysasteella, vetyautojen julkistamisella ja tavallisella kuluttajalla.

Sähköautojen laajamittainen tulo mahdollista lähitulevaisuudessa

Sähköautojen massatuotannon kehitys on ollut hidasta. Mahdollisia syitä on vastakkainaseteltu. Sähköautojen kehitystä ovat kannustaneet kaupunkien huono ilmanlaatu ja öljyvarojen rajojen saavuttaminen sekä ilmaston lämpeneminen. Nykytekniikalla sähköauton toimintamatkaa on saatu kasvatettua, lataustapoja kehitettyä ja auton hintaa laskettua. Viimeaikainen kehitys osoittaa myös, että sähköautojen laaja tulo markkinoille ja liikenteeseen on todennäköistä jo lähitulevaisuudessa. Esimerkiksi Ruotsin valtion sähköyhtymä Vattenfallin konsernijohtaja Lars G. Josefsson uskoo, että autoteollisuus suuntautuu vahvasti ja nopeasti kohti sähkö- ja hybridiautoja, niin että vuonna 2020 maailman uusista autoista joka kymmenes tulisi olemaan sähköauto.

Lähteet:

Car Coops

Who Killed the Electric Car

Helsingin Sanomat

Liikenne- ja viestintäministeriö & Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus

Plugin Cars

International Energy Agency, Global EV Outlook 2013 - Understanding the Electric Vehicle Landscape to 2020


Lue myös:

Tulevaisuuden älykäs auto hoitaa ajamisen itsenäisesti

Ennen kuin sähköautoistuminen on päässyt Suomessa edes kunnolla käyntiin, voidaan jo puhua älykkäiden autojen tulemisesta. Ennustetaan, että tulevaisuudessa autot saattavat hoitaa ajon itsenäisesti.

Lue lisää

Google tilasi ensimmäiset robottiautonsa

Hakukoneyhtiö Google on suunnitellut itseohjautuvaa robottiautoaan jo vuosia ja sitä on testattu liikenteessä useita kuukausia ja satoja tuhansia kilometrejä — ilman kolareita.

Lue lisää