Volkswagen Golf GTE

Koeajossa ripeä ja edistyksellinen ladattava hybridi -Golf
Volkswagen Golf GTE on sporttinen ladattava hybridi.
Volkswagen Golf GTE on sporttinen ladattava hybridi.

Volkswagen Golf GTE

  • Ladattava urheilullinen hybridi
  • Teho 150 kW (204 hv), vääntö: 350 Nm
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h 7,6 s
  • Toimintamatka sähköllä 50 km, kokonaistoimintamatka 939 km
  • CO2-päästöt 35 g/100 km
  • Hinta alkaen noin 40 000 euroa



Volkswagenin suosikkimalli Golfin uusi mallisto on varustettu usealla voimanlähdevaihtoehdolla. Koeajoon saimme ladattavan hybridin - Golf GTE:n.

Golf GTE:ssä on 1,4 litraisen TSI-bensiinimoottorin lisäksi 75 kilowattinen sähkömoottori. Moottorien yhteenlaskettu teho on 150 kilowattia. Hevosvoimia GTE:ssä on 204 ja vääntöä on 350 Nm. Sähköautolle ominaisesti GTE:n moottori vääntää perinteistä bensiinimoottoria voimakkaammin jo heti liikkeelle lähdettäessä. Golf GTE:n huippunopeus puhtaasti sähköllä ajettaessa on 130 km/h. Akkujen lataaminen kestää lataustavasta riippuen kahdesta ja puolesta kolmeen ja puoleen tuntiin.​

Golf GTE kiihtyy 0-100km/h 7,6 sekunnissa. Tämän ladattavan hybridin yhdistelmäkulutus on 1,5 litraa bensiiniä per 100 kilometriä. CO2-päästöt ovat hyvin maltilliset 35 grammaa sataa kilometriä kohden. Volkswagen Golf GTE:n vaihteistona on erityisesti hybridikäyttöön kehitetty 6-vaihteinen DSG-automaatti. Vaihteisto osoittautui koeajossamme oikein toimivaksi ja hyväksi GTE:lle, sillä sporttinen auton vaatii nopeasti vaihtavan vaihteiston näyttääkseen todellisen luonteensa.


Latauspistokkeen paikka on piilotettu keulan VW-logon alle.
Latauspistokkeen paikka on piilotettu keulan VW-logon alle.


Volkswagen Golf GTE:tä ei ulkoisesti juuri erota muista uusista Golf-malleista. Ladattavaksi hybridiksi Golfin paljastaa etusäleikön ja ajovaloumpioiden siniset yksityiskohdat ja siniset jarrusatulat sekä luonnollisesti GTE-mallimerkinnät. Muotoilu on tuttua Golfia, mutta tyylikkäitä yksityskohtia löytyy ympäri autoa. Esimerkiksi päiväajossa käytettävien valojen design on tyylikkään futuristinen.


Vokswagen Golf GTE:n päivävalot ovat kirkkaat ja tyylikkäästi muotoillut.
Vokswagen Golf GTE:n päivävalot ovat kirkkaat ja tyylikkäästi muotoillut.
GTE-mallimerkintä ja tuplapakoputket kielivät menohaluista.
GTE-mallimerkintä ja tuplapakoputket kielivät menohaluista.


Sisätiloissa hallintalaitteet ovat helposti saatavilla. Ratissa olevista näppäimistä saa valittua kojetaulussa näkyvälle ajotietokoneelle toistakymmentä erilaista näyttöä aina keskikulutuksesta digitaaliseen nopeusmittariin. Keskikonsoliin upotetusta kosketusnäytöllisestä ajotietokoneesta löytyy esimerkiksi perinteisten navigaattorin ja radion lisäksi tarkat kulutustiedot. GTE:n istuimet antavat hyvän sivuttaistuen, ja ne sopivat hyvin auton sporttiseen tyyliin. Sisätiloissa toistuvat tyylikkäästi siniset yksityiskohdat muun muassa ratin ja vaihteenvalitsimen verhoilussa.


Golf GTE:n sisustassa on paljon sinisiä yksityiskohtia esimerkiksi ratissa ja istuimissa.
Golf GTE:n sisustassa on paljon sinisiä yksityiskohtia esimerkiksi ratissa ja istuimissa.
Ajotiekoneelta voi tarkastella muun muassa tarkkoja kulutuslukemia.
Ajotiekoneelta voi tarkastella muun muassa tarkkoja kulutuslukemia.
Energiavirtauksia saa seurattua ajon aikana.
Energiavirtauksia saa seurattua ajon aikana.


Golf GTE:n ajettavuus on erittäin hyvä, auto ei kallistele kaarteissa ja eteneminen on tasaista. GTE:llä ajamista voi varauksetta luonnehtia hauskaksi ja innostavaksi. Auton kosketusnäytöllisestä ajotietokoneesta voi valita kulloiseenkin tilanteeseen sopivan ajomoodin. Golf GTE:n urheilullisuus tulee parhaiten esiin ajettaessa erikseen vaihteenvalitsimen vieressä olevasta painikkeesta valittavalla GTE-ajotilalla. Tässä ajotilassa ketterän auton tehot saadaan parhaiten hyödynnettyä. Auto onkin sähäkkä ajettava GTE-ajomoodissa. Ladattava hybridi -Golf vastaa kaasupolkimen painamiseen kiitettävästi.

Mielenkiintoinen ominaisuus on tällä ajomoodilla ajettaessa kaiuttimista kuuluva moottorin murina. Kyseessä on Volkswagenin kehittämä digitaalinen nopeuden mukaan säätyvä äänimaailma. Moottorin ääni kuulostaa kuitenkin hyvin luonnolliselta, eikä sitä heti luulisikaan kenotekoiseksi. Huolellisesti kehitetyn äänimaailman avulla pienikulutuksinen, mutta tehokas Golf GTE on saatu kuulostamaan noin 2,5 litraiselta urheilulliselta bensiiniautolta.

Tällä ladattavalla hybridillä toimintamatka pelkän sähkön voimalla noin 50 kilometriä. Bensiinimoottorin voimin matka jatkuu tarvittaessa vielä yli 900 kilometriä.



Tekniset tiedot: Volkswagen