Volvo XC90 T8 plug-in hybrid

Volvo XC90 T8 plug-in hybrid on luksusluokan ladattava hybridi, joka tarjoaa tehoa, taloudellisuutta ja tyylikkyyttä.

Volvo XC90 T8 plug-in hybrid on ensimmäinen Volvo, joka on alusta asti suunniteltu plug-in- / sähkökäyttöyhteensopivaksi. Se on tehokkain versio kaikista XC90-malleista, mutta sen päästötaso on kuitenkin niin matala, että jopa pienten hybridiautojen on vaikea vastata siihen.

Twin Engine -tekniikka

Volvo XC90 T8 on varustettu kahdella moottorilla. Turboahdettu kaksilitrainen bensiinimoottori tuottaa voimaa etuakselille. Polttomoottoria käskytetään 8-vaihteisen automaattivaihteiston avulla. XC90 T8:n taka-akselilla on 60 kW:n sähkömoottori, josta irtoaa 82 hevosvoimaa tehoa. Sähkömoottori pyörittää takapyöriä sähkö- ja tehostustiloissa.

T8 on tehokkain versio kaikista Volvo XC90-malleista.
T8 on tehokkain versio kaikista Volvo XC90-malleista.

XC90 T8 tarjoaa tehoa ja taloudellisuutta

Molempien moottoreiden tehot yhteenlaskettuna tässä SUV-segmentin hybridissä on tehoa 407 hevosvoimaa ja vääntöä 640 Nm, CO2-päästöjen ollessa vain 49 g/km. Auton kiihtyy 0-100 km/h 5,6 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 230 kilometriin tunnissa. XC90 T8:n yhdistetyn kulutuksen kerrotaan jäävän noin kahteen litraan sadalla kilometrillä. Volvo XC90 T8:n toimintamatka pelkällä sähköllä jopa runsaat 40 kilometriä. Polttomoottorin turvin matka jatkuu ladatun sähkön huvettua vielä useita satoja kilometrejä.

 Volvo XC90 T8:n toimintamatka pelkällä sähköllä on yli 40 kilometriä. 
 Volvo XC90 T8:n toimintamatka pelkällä sähköllä on yli 40 kilometriä. 

Volvo XC90 T8 Plug-In Hybrid

  • Maailman tehokkain ja vähäpäästöisin SUV
  • Neliveto, 7 istuinta
  • CO2-päästöt 49 g/km
  • 407 hv, 640 Nm
  • Uusi Twin Engine-teknologia
  • Toimintamatka sähköllä runsaat 40 km
  • Yhdistetty kulutus 2,1 l / 100 km

Ajotilat kaikkiin tilanteisiin

XC90 T8:ssa on viisi eri ajotilaa. Napin painalluksella kuljettaja voi kaupungissa vaihtaa hiljaiseen ja päästöttömään sähkötilaan, jonka toimintasäde on runsaat 40 kilometriä. Toisella napin painalluksella voi jälleen halutessaan palata bensiini- ja sähkömoottorin yhteistilaan.

Volvo XC90 T8:n ajotilat
HybridOletustila, joka sopii päivittäiseen käyttöön. Auto käyttää automaattisesti joko 2-litraista 4-sylinteristä Drive-E-moottoria tai sähkömoottoria parhaan mahdollisen kokonaiskulutuksen varmistamiseksi.
Pure ElectricPure Electric -tilassa akku toimii auton ainoana energianlähteenä ja käyttää sähkömoottoria taka-akselissa.
PowerPower-tilassa kuljettaja saa nauttia polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteistehosta.
AWDAWD-tila käyttää jatkuvaa nelivetoa pyydettäessä.
SaveAuto säilyttää akun nykyisen varaustason myöhempää käyttöä varten.


Akuston onnistunut sijoitus

Akku on erinomainen esimerkki Volvon menestyksekkäästä suunnittelusta XC90 T8 -mallin kanssa. Autonvalmistajilla on yleensä ollut vaikeuksia yhdistää akusto ylellisiin ja runsaisiin sisätiloihin, mutta Volvo on voittanut tämän haasteen sijoittamalla akun auton keskikohtaan. Sijainnilla on monia etuja: Akku ei vaikuta auton sisällä oleviin tiloihin, joten autoon mahtuu kolme istuinriviä ja matkatavarat. Lisäksi akku antaa autolle matalan ja keskeisen painopisteen, minkä ansiosta XC90 T8 -mallia on helpompi ja turvallisempi käsitellä.

Auton skandinaavinen muotoilu

XC90 T8:n muotoilussa on käytetty paljon Volvon konseptiautoista tuttuja ominaisuuksia. Auto on modernin näköinen, mutta skandinaaviseen tapaan pelkistetty ja tyylikäs sekä ulkoa että sisältä.

Suomessa XC90 on saatavana 7-paikkaisena. Takimmaisen rivin istuimia on keskitetty edeltävään malliin verrattuna näkyvyyden parantamiseksi. Istuimiin on myös saatavana selkänojan sähköisesti kaatava ja nostava toiminto.

Toisella istuinrivillä on kolme erillistä istuinta. Keski- ja takaistuimissa on hyödynnetty uudenlaista innovaatiota - kun selkänoja kipataan, pääntuki taittuu 90 astetta ja siten mahtuu istuinosan eteen ilman irrottamista.

Kolmannen istuinrivin tarjoamat tilat riittävät hyvin noin 170 cm pitkille matkustajille.
Kolmannen istuinrivin tarjoamat tilat riittävät hyvin noin 170 cm pitkille matkustajille.

Sisustaa hallitsee iso, tyylikkäästi kojelautaan upotettu, kosketusnäytöllinen tablet-tietokonetta muistuttava kosketusnäyttökonsoli, jota käytetään auton toimintojen sekä Internet-pohjaisten tuotteiden ja palvelujen hallinnointiin. Mittaristo on digitaalinen ja selkeälukuinen. Ohjaamossa on varsin ylellinen tunnelma.

XC90:ssä on ylellisin sisustus, jonka Volvo on koskaan suunnitellut. 
XC90:ssä on ylellisin sisustus, jonka Volvo on koskaan suunnitellut. 

XC90 sisältää runsaasti uusia innovaatioita

XC90 on Volvon ensimmäinen automalli, joka on rakennettu uudelle skaalautuvalle alustalle. Alustasta käytetään lyhennettä SPA, ja se on Volvon neljän vuoden kehitystyön tulos. SPA (Scalable Platform Architecture) mahdollistaa monien eri autojen, voimansiirtojen, sähköjärjestelmien ja tekniikoiden rakentamisen samalle alusta-arkkitehtuurille. Uudessa XC90:ssä käytetty alusta toimii pohjana myös tuleville uusille automalleille.

XC90:n yhteydessä Volvo esittelee myös runsaasti uusia turvallisuusinnovaatioita. Volvon tavoitteena on, että vuoden 2020 jälkeen kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti uusissa Volvoissa. Tavoitteen saavuttamisessa auttavat mm. ensiaskeleet kohti itseajavia autoja. XC90:ssä on toiminto, joka seuraa automaattisesti edessä ajavaa autoa kaupunkiliikenteessä. Innovatiivisiin ominaisuuksiin kuuluu myös järjestelmä, jossa auto tunnistaa uhkaavan ulosajon ja kiristää etuturvavöitä, jotta matkustajat pysyvät paikoillaan. Vöitä kiristetään niin kauan, kun auto on liikkeessä. Selkärankavammojen torjumiseksi istuimen ja istuinrungon väliset energiaa sitovat toiminnot pehmentävät pystyvoimia, jotka syntyvät, kun auto ajautuu holtittomasti maastoon.

Volvo XC90 on todellinen suunnannäyttäjä, sillä se on maailman ensimmäinen auto, joka käyttää automaattijarrutustekniikkaa. Esimerkiksi tilanteessa, jossa kuljettaja kääntää vastaantulevan auton eteen vilkkaissa kaupunkiristeyksissä, automaattijarrutustekniikka on estämässä kolaritilanteen.

XC90 T8 plug-in hybridi tulee Suomen markkinoille loppuvuoden aikana.

XC90 T8:ssa on viisi eri ajotilaa.
XC90 T8:ssa on viisi eri ajotilaa.
XC90-malliston kärkinimi on Twin Engine -versio, joka kantaa tunnusta T8. 
XC90-malliston kärkinimi on Twin Engine -versio, joka kantaa tunnusta T8. 

Latauslaitteet verkkokaupasta

Plugitin Latauslaitteet.fi-verkkokaupasta löydät Volvo XC90:een sopivat latauslaitteet.

Latauslaitteet Volvo XC90:een >>


Lue myös seuraavat artikkelit

Uusi Volvo XC90 tarjoaa rutkasti luksusta.

PlugIt mukana Volvo XC90 -koulutuksessa

PlugIt oli mukana Hirvihaaran Kartanossa järjestetyssä Volvo XC90 -tuotekoulutuksessa.

Lue lisää

IL koeajoi Volvon huippu-uutuuden – XC90 T8:n

Iltalehti koeajoi Suomeen piakkoin saapuvan Volvo XC90 T8:n.

Lue lisää