Vuoden automyyjä taitaa myös ladattavien autojen myynnin

Kaivokselan Biliassa työskentelevä automyyjä ja Volvon tuotepäällikkö Kyösti Lähde valittiin juuri Vuoden automyyjäksi.

LeasePlan valitsi Vuoden automyyjän toista kertaa tammikuussa 2016. Vuoden automyyjän valintaan osallistuivat sekä LeasePlanin asiakasyritysten työsuhdeautoilijat että LeasePlanin henkilöstö. Tänä vuonna valinta kohdistui Kaivokselan Biliassa automyyjänä ja Volvon tuotepäällikkönä työskentelevään Kyösti Lähteeseen. Vuoden automyyjän valinnalla pyritään kasvattamaan arvostusta hyviä myyjiä sekä hyvää myyntityötä kohtaan myös autoalalla.

Tuotetuntemus on myyjän työn perusta

Kun ladattavista autoista kiinnostunut asiakas astuu autokauppaan, ei ole itsestään selvyys, että vastassa olisi nimenomaan ladattaviin autoihin erikoistunut myyjä. Vuoden automyyjäksi valitun Kyösti Lähteen kanssa asioidessa asiakkaalle selviää kuitenkin nopeasti, että nyt ollaan tekemisissä asiantuntijan kanssa.

"Ladattavien ajoneuvojen kohdalla myyjän suurin haaste on tuotetuntemus", toteaa Lähde. Jotta tuotteesta voi vakuuttavasti ja uskottavasti kertoa asiakkaalle, on täytyy tämän päivän automyyjän perehtyä myös ladattavien autojen toimintaan. Tämä vaatii paneutumista ja kiinnostusta. Lähde näkee, että autojen käyttövoimat on väistämättä sähköistymässä lähitulevaisuudessa, jolloin myyjän kannattaa pysyä kehityksessä mukana.

Biliassa ladattavien ajoneuvojen myynti on tuttua jo Volvon aikaisemman ladattavan mallin, V60 Plug-In Hybridin kohdalta, mutta XC90 T8 Plug-In Hybrid on "räjäyttänyt pankin" siihen kohdistuvan kiinnostuksen ja myynnin osalta.

Tärkeä osa ladattavan auton myyntiä on myös lataamisesta kertominen. Auton mukana tulee tilapäislatauslaite, jolla auton saa ladattua tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Kaikkein turvallisinta, helpointa ja nopeinta auton lataaminen on kuitenkin kiinteästi asennettavalla kotilatauslaitteella.

Vuoden automyyjäksi valittu Kyösti Lähde tuntee Volvon ladattavat ajoneuvot. 
Vuoden automyyjäksi valittu Kyösti Lähde tuntee Volvon ladattavat ajoneuvot. 

Myyntiprosessi sähköistyy

Kyösti Lähde on työskennellyt automyyjänä kolmekymmentä vuotta, minä aikana hän on nähnyt autokaupan muutoksen hyvin läheltä. Sähköistyminen on mukana niin itse autoissa kuin auton myyntiprosessissa. Myyntiprosessin sähköistyminen tarkoittaa usein myyntitapahtuman nopeutumista. Huonopuoli tässä on se, että automyyjät tulevat ostajille kasvottomiksi. Tilanne saattaa jo nykypäivänä, varsinkin yritysautoilijoiden osalta, olla se, että automyyjä tapaa asiakkaan vain auton luovutustilaisuudessa. Luovutus onkin yksi myyntiprosessin tärkeimmistä osista.

XC90 T8 Plug-In Hybrid -asiakkaat tuntevat tuotteen

Lähde kertoo, että noin puolet Volvo XC90 -autosta kiinnostuneista, ovat kiinnostuneita nimenomaan ladattavasta hybridiversiosta. Asiakas tietää usein autoliikkeeseen tullessaan, mitä on tullut hakemaan. Yritysautoilijoiden kohdalla yrityksen autopolitiikka ohjaa pitkälti auton valintaa. Yksityisautoilijoiden kohdalla puolestaan auton käyttötarkoitus ja vuosittaiset ajokilometrit määrittävät auton käyttövoiman lopullista valintaa.

Ihmiset, jotka ovat aidosti kiinnostuneita ladattavasta Volvo XC90 Plug-In Hybridistä, tietävät autosta jo valmiiksi paljon. Tästäkin näkökulmasta katsottuna myyjän asiantuntemuksen tärkeys korostuu, kun asiakas astuu liikkeeseen sisään kyselemään autosta.

Volvo XC90 T8 Plug-In Hybrid on hieno tuote, jonka myymisessä tarvitaan asiantuntevaa automyyjää. 
Volvo XC90 T8 Plug-In Hybrid on hieno tuote, jonka myymisessä tarvitaan asiantuntevaa automyyjää. 

Koeajo antaa paljon

Volvo XC90 T8 Plug-In Hybrid on itsessään mahdottoman hieno tuote. Bilialta löytyy koeajettava ladattava hybridi jokaisesta liikkeestään. Edistyksellisyyttä ladattavien autojen myyntiin osoittaa myös se, että koeajolle lähtö on suunniteltu tarkasti.

"Silloin kun koeajolle lähtö on tehty oikein, tulee asiakkaalta välitön wau-reaktio", kertoo Lähde. Oikealla koeajolle lähtötavalla hän tarkoittaa Bilian tapaa hoitaa ladattavien autojen koeajot: auto on sisällä puhtaana, akku on täysi ja liikkeelle lähtiessä stereot on kiinni, jolloin kuulee sähkömoottorin hiljaisuuden. Biliassa myyjä on pääosin mukana koeajokierroksella, jolloin myös asiakas saa koeajosta eniten irti. Tyypillinen ladattavan auton koeajo kestää yleensä tunnin.

"Tervetuloa kokeilemaan Volvo XC90 T8 Plug-In Hybridiä koeajolle. Auton upeat ominaisuudet ja hienoudet kokee vain ja ainoastaan koeajossa!", viestittää vuoden automyyjä.

Varaa koeajo Bilia-liikkeisiin >>

Kotilatauslaitteet ladattaviin Volvoihin >>



Lue myös seuraavat artikkelit

 Volvo XC90 T8:n toimintamatka pelkällä sähköllä on yli 40 kilometriä. 

Volvo XC90 T8 plug-in hybrid

Volvo XC90 T8 plug-in hybrid on luksusluokan ladattava hybridi, joka tarjoaa tehoa, taloudellisuutta ja tyylikkyyttä.

Lue lisää

IL koeajoi Volvon huippu-uutuuden – XC90 T8:n

Iltalehti koeajoi Suomeen piakkoin saapuvan Volvo XC90 T8:n.

Lue lisää