Sähköauton lataaminen taloyhtiössä

Sähköauton lataaminen onnistuu myös taloyhtiöissä. Pelisäännöt tulisi sopia taloyhtiön kanssa etukäteen.

Sähköauton lataaminen onnistuu taloyhtiössä siinä missä omakotitalossakin. Taloyhtiöltä on suositeltavaa aina pyytää lupa niin ajoneuvon lataamiseen kuin kiinteän latauslaitteen asentamiseenkin. Asukkaan ei siis tulisi ladata ajoneuvoa ilman taloyhtiön erillistä lupaa esimerkiksi parkkipaikan lämmitystolpista.

Ajoneuvon lataamisen salliminen sekä sähköverkon mahdolliset uudistustoimenpiteet vaativat taloyhtiön hallituksen kokouksen pitämistä ja siellä asiasta päättämistä. Sähköauton lataamisen vaatimat tekniset toimenpiteet vaihtelevat mm. taloyhtiön iän sekä sähköverkon resurssien mukaan.

PlugItin asiantuntija suorittamassa Lataustapakartoitusta taloyhtiössä. 
PlugItin asiantuntija suorittamassa Lataustapakartoitusta taloyhtiössä. 

Useimpien taloyhtiöiden paikoitusalueita ei ole suunniteltu sähköautojen lataamiseen. Sähköauton lataamistapa taloyhtiössä riippuu paljon esimerkiksi ajoneuvosta sekä taloyhtiön paikoitustilojen teknisistä ominaisuuksista. Aina ennen sähköauton lataamisesta tulee varmistua lataamisen turvallisuudesta lataustapakartoituksen avulla. Lataustapakartoituksen suorittaa PlugItin tekninen asiantuntija, joka osaa neuvoa parhaiten mm. eri asennusvaihtoehdoissa.


Vaihtoehtoja sähköauton lataamiseen taloyhtiössä

1. Kiinteästi asennettu latauslaite (auton käyttäjä kustantaa)

Tyypillisin tilanne taloyhtiöissä on, että asukas hankkii omalla kustannuksellaan sähköajoneuvon latauslaitteen omalle autopaikalleen. Kiinteästi asennettava latauslaite on aina suositeltavin vaihtoehto ladattavan ajoneuvon lataamiseen; lataaminen on sekä turvallista että tarkoituksenmukaista. Kiinteällä latauslaitteella autoa voidaan ladata suuremmalla virralla, sillä latauslaitteelle pyritään aina vetämään oma syöttöjohto pääkeskukselta tai kiinteistökeskukselta. Energiamittarilla varmistutaan kustannusten kohdistumisesta ladattavan ajoneuvon käyttäjälle.

2. Lataaminen tavallisesta suko-pistorasiasta (esim. lämmitystolpasta)

Mikäli taloyhtiön paikoitusalueella on lämmitystolpat, voidaan niitä yleensä käyttää sähköauton lataamiseen pienellä virralla (6A-8A), vaikka kaikki taloyhtiön muutkin autot olisivat tolppalämmityksessä. Lämmitystolppaan asennettavan energiamittarin avulla lataamisesta aiheutuvat kustannukset voidaan kohdistaa oikein. Yleensä lämmitystolpissa on 2 tunnin ajastinkello, joka tekee lataamisesta hankalaa. Ladattavan ajoneuvon lataamisessa kestää yleensä 4-12 tuntia.

3. Latauslaitteet yhtiön hallitsemilla paikoilla

Sähköautojen latauslaitteita voidaan hankkia myös taloyhtiön toimesta (kaikkien osakkaiden suostumuksella) yhtiön hallitsemille autopaikoille. Tällöinkin on huolehdittava, että lataamiseen käytettävän sähkön maksaa sähköä kuluttava asukas.


Sähköauton lataamisen kulujen kohdennus taloyhtiössä

Ladattavan ajoneuvon latauksen hinta vuodessa on noin kuusinkertainen tavallisen auton lämmitykseen verrattuna. Sähköauton lataamisesta aiheutuneet kustannukset tulisi aina pystyä veloittamaan ladattavan ajoneuvon käyttäjältä. Sähköauton lataamisen edellytyksenä taloyhtiössä onkin yleensä se, että lataamiseen käytettävä energia on pystyttävä mittaamaan kustannusten kohdentamiseksi. Osassa latauslaitteista energiankulutusmittari löytyy valmiiksi integroituna, muussa tapauksessa se voidaan asentaa latauslaitteen viereen omaan koteloon.

Toimintatavaksi sähkön laskuttamista varten voidaan ottaa esimerkiksi energiamittarin lukeman ilmoitus isännöitsijälle / taloyhtiölle neljännesvuosittain. Lisäksi voidaan sopia, että kerran vuodessa mittarinluennan voi suorittaa huoltomies, jolloin voidaan tarkistaa, että käyttäjän ilmoittamat lukemat täsmäävät. Kun latauspiste on asennettu, voi ensimmäisen erän maksaa etukäteen kuten takuuvuokran. Tällöin taloyhtiöllä on neljännesvuosi aikaa lopettaa sähkönjakelu, jos seuraavaa erää ei ole maksettu.

Mikäli latauslaitteeseen ei ole integroitu energiamittaria, asennetaan se latauslaitteen viereen omaan koteloon. 
Mikäli latauslaitteeseen ei ole integroitu energiamittaria, asennetaan se latauslaitteen viereen omaan koteloon. 

Tämän hetkisissä ladattavien ajoneuvojen latauspisteissä ei ole kaukoluettavaa energiamittaria, joka olisi tarpeeksi tarkka laskutusta ajatellen. Vaikka sellainen olisikin, tulisi sitä ennen oleva sähköverkko olla sinetin takana, eli niin sanotusti energiayhtiön omistamaa, ettei sähköä voida varastaa ennen mittaria. Markkinoilla ei myöskään ole kaukoluentaohjelmistoa, josta saataisiin suoraan lasku asiakkaalle.

Muistilista isännöitsijälle / hallitukselle sähköauton lataamisesta taloyhtiössä:

  • Tarkistuta kiinteistön sähköverkko teettämällä lataustapakartoitus
  • Toimita ladattavan ajoneuvon tiedot asiantuntijalle ennen lataustapakartoitusta
  • Selvitä eri asennusvaihtoehdot taloyhtiössä
  • Selvitä taloyhtiön sähkönkäytön kuormahuiput / vapaa kapasiteetti
  • Sopikaa pelisäännöt latausaikojen osalta
  • Sopikaa kustannusten jakamisesta
  • Tiedota asiasta kaikille asukkaille ja osakkaille

Ota yhteyttä

Mikäli sinulla on mielessäsi kysymys liittyen sähköauton lataamiseen taloyhtiössä, voit jättää meille yhteydenottopyynnön.

Ajoneuvon lataamisen salliminen sekä sähköverkon mahdolliset uudistustoimenpiteet vaativat taloyhtiön hallituksen kokouksen pitämistä ja siellä asiasta päättämistä. 
Ajoneuvon lataamisen salliminen sekä sähköverkon mahdolliset uudistustoimenpiteet vaativat taloyhtiön hallituksen kokouksen pitämistä ja siellä asiasta päättämistä. 

Lue myös seuraavat artikkelit

Sähköauton lataaminen onnistuu myös taloyhtiöissä. Kuva: Jarno Kylmänen

Sähköautot taloyhtiöissä

Sähköauton käyttäjän tulisi sopia auton lataamisesta etukäteen taloyhtiön kanssa.

Lue lisää

Case: Sähköauton latauslaite taloyhtiön parkkipaikalle

Sähköauton latauslaitteen voi asennuttaa myös taloyhtiön parkkipaikalle.

Lue lisää