En intervju av CEO Media (issuu.com)
Vi utvecklar en kundcentrerad tjänsteplattform för gröna korridorer för att uppfylla EU-lagstiftningens krav på att minska utsläppen av växthusgaser med 39% till 2030. Målet är att skapa ett professionellt ekosystem för att uppfylla Finlands nationella utsläppsmål före 2030.
Plugit grundades 2012 och har blivit ett av de största företagen inom laddinfrastruktur för elbilar på den nordiska marknaden. ”Vi är ett medelstort företag med 200 anställda som utvecklas snabbt i Finland och expanderar till EV-mobilitetsområdet i de andra nordiska länderna”, säger Tommi Saarela, företagets grundare och VD, och tillägger att Plugit täcker flera affärsområden, inklusive projektutveckling, men att det kommersiella EV-segmentet är det som växer snabbast. ” e utvecklar en kundcentrerad tjänsteplattform för gröna korridorer för att uppfylla EU-lagstiftningens krav på att minska utsläppen av växthusgaser med 39% till 2030. Målet är att skapa ett professionellt ekosystem för att uppfylla Finlands nationella utsläppsmål före 2030.” Han förklarar att bolaget 2015 började utveckla sin teknik. ”Vi ville designa och implementera den bästa möjliga laddaren och laddningslösningen runt den. Det var så Plugit Hube föddes”, säger han. ”Som ett resultat av vårt aktiva utvecklingsarbete är Plugit Hube nu mer än en laddningsenhet, det är ett komplett laddningssystem för elfordon.”
EN ENDA KONTAKTPUNKT FÖR NETTONOLLUTSLÄPP
Idag syns den gröna omställningen främst i lätta kommersiella fordon som taxibilar och servicebilar. Det offentliga laddningsnätverket för elfordon för tunga fordon och vägtransporter befinner sig fortfarande i ett mycket tidigt skede. Plugit har tagit initiativ till att bygga ett HPC-stationsnätverk för kommersiella transporter och de industrier som de betjänar i de nordiska länderna. Saarela bekräftar att Plugit är en fysiskt integrerad och effektiv verksamhet. ”Vi levererar och driver rikstäckande laddinfrastrukturprojekt för företag och organisationer inom den offentliga sektorn och erbjuder en komplett nyckelfärdig lösning, inklusive design, hårdvara, drift, underhåll och programvara från början till slut. Så vi är i princip en one-stop-shop, vi tillhandahåller inte bara, vi driver också dessa system.” Plugit erbjuder också en fullt finansierad Charging-as-a-Service-produkt (”CaaS”), där företaget finansierar den initiala investeringen och äger den laddningsinfrastruktur för elbilar som det installerar, i utbyte mot fasta tillgänglighetsbaserade leasingavgifter från kunderna.
Framsteg görs nu för att uppfylla landets utsläppsmål och Plugits affärssiffror talar för sig själva: företaget har installerat över 15.000 fjärrstyrda laddpunkter och uppnådde 2022 en tillväxt på 200% jämfört med året innan. Och det är bara början, på den snabbt utvecklande nordiska marknaden, som är helt inställd på att ha 100 % elektrifierade transporter 2030. ”Inom den tidsram vi har fått kan utsläppsfria transporter endast uppnås med förnybar el. Företagens ESG-strategier definierar utsläppsmålen väl, och vi gör konkreta planer för att uppnå dem”, säger Saarela.
”INOM DEN TIDSRAM VI HAR FÅTT KAN UTSLÄPPSFRIA TRANSPORTER ENDAST UPPNÅS MED FÖRNYBAR EL.”
ATT BANA VÄG
Bolaget stödjer sina kunder i den gröna omställningen genom att bygga upp ett PRO DC-nätverk av stora laddstationer. Dessa har utvecklats för taxibilar, budbilar, lastbilar och andra kommersiella fordon och utgör den synliga delen av en utvecklad tjänsteplattform som syftar till att minska miljö- och klimatpåverkan på ett dokumenterat, högkvalitativt och säkert sätt. Trettio stationer som distribuerar förnybar el är redan planerade. Den första laddstationen med hög kapacitet för godstrafik öppnade i Viinikka i Tammerfors hösten 2023. PRO DC-stationen är utrustad med Plugits Hube, det dynamiska laddnings- och energihanteringssystemet, och har en effekt på 360 kW per pistol. Den är också utrustad med 500 kW energilagring och solpaneler. Systemet är balanserat med elnätet.
PLUGIT FINLAND
En annan viktig milstolpe nåddes vid årsskiftet 2024, då landets största laddningsstation med hög kapacitet för taxitrafik öppnades på Helsingfors-Vanda flygplats. Företaget är övertygat om att flera liknande laddningsstationer för kommersiella elfordon kommer att byggas i Finland under de kommande åren. Plug it började bygga laddningsinfrastruktur för finska kommersiella transporter såsom tunga fordon och logistik 2019, och 2023 utvidgades verksamheten till Sverige. ”Det finns en stor drivkraft mot elektrifierade transporter i Norden och utvecklingen går snabbt. Och inte bara inom kommersiella transporter. Företag inom stålindustrin, skogsbruket, hamnarna och andra sektorer som har använt hybridfordon elektrifierar nu sina fordon och har åtagit sig att uppnå nettonollutsläpp senast 2030”, säger Saarela. Inom ramen för sin portföljutvidgning har företaget nyligen lanserat en mobil DC-laddare, PRO MOBILE. Den är baserad på Plugit HUBE-teknik och drivs av Northvolt Swedens batterier. Den första används i Stockholms första utsläppsfria byggarbetsplats ”Persikan” av PEAB Ltd. En annan ny innovation är Plugit PRO Bridge, avsedd för elektriska snöskotrar som håller hela uthyrningsflottan ständigt laddad och redo att användas. Den kompletta laddstationen med genomfart kan installeras snabbt och enkelt utan behov av solida betongfundament.
SMIDIG RÖRLIGHET FÖR PROFESSIONELLA TRANSPORTER
Plugit är helt engagerat i målen för nettonoll. I nära samarbete med DIF Capital Partners, en ledande global oberoende förvaltare av infrastrukturinvesteringar som förvärvade en majoritetsandel i Plugit 2021, ser företaget till att dess verksamhet är i linje med Parisavtalet och vetenskapligt baserade nettonollmål. ”Vi är i en bra position och verksamheten är sund och välfinansierad, med ett mycket kapabelt och erfaret team. Den största delen av verksamheten sker fortfarande på hemmamarknaden, men vi ser stora möjligheter i utvalda GEO:er nära Finland. Det finns ett växande antal företag som är redo att investera i elektrifiering av sina tunga fordonsparker och tillhörande infrastruktur, och vi har flera stora projekt på gång.” Han berättar att bolaget i september förra året fastställde sin femårsstrategi, med målet att fördubbla intäkterna till 2028 och att rulla ut fler laddstationer hos större kunder. Kommer bolaget att klara av att hantera de ökade arbetsvolymerna? ”Vi har 10 års exekveringskapacitet. I år genomför vi cirka 700 projekt, och vi kan hantera arbetsbelastningen väl med vårt erfarna team”, säger Saarela. Eftersom laddningsstationernas effekt fortsätter att öka kommer en kombination av offentliga och privata laddningsstationer att säkerställa smidig mobilitet för professionella transporter inom ramen för energiomställningen. Plugit kommer att vara en aktiv aktör i denna utveckling. ”Vi skulle vilja vara den föredragna partnern för att skapa branschens infrastruktur”, avslutar Saarela.