PostNord har satt ambitiösa mål för utsläppsminskningar i verksamheten: en minskning med 40% till 2025 och en övergång till helt fossilfri logistik till 2030. Målen är en del av företagets bredare plan, som betonar principerna för hållbar utveckling.
PostNord förstår att nollutsläpp inte bara är en miljöhandling, utan också en öppning för en ny typ av affärer som möjliggörs av elektroniska transporter. Hållbarhet är en viktig del av PostNords strategi. Ilmo Strömberg, PostNord, Climate Lead. Att sträva efter nollutsläpp är en del av vårt åtagande gentemot kommande generationer. Vi vill lämna efter oss en värld där både människor och miljö kan blomstra.”
Samarbete för effektiv och ändamålsenlig e-logistik
PostNord har valt marknadsledaren Plugit Finland som sin laddpartner. Plugit har varit med från början för att ge råd och bygga en kostnads- och energieffektiv laddningsinfrastruktur för PostNord. Det finns redan distributionsterminaler i Helsingfors, Åbo och mellersta Finland. Lösningarna har kunnat uppnå fördelar genom ett intelligent system, till exempel genom att undvika behovet av att öka fastigheternas elanslutningar. Plugit har byggt ett laddsystem för PostNord för kortdistansleveranser och ett Plugit HUBE 720 kW högeffektsladdsystem för lastbilen eActros 600, som snart ska börja köra mellan Åbo och Vanda. eActros 600 är Mercedes-Benz Trucks första eldrivna lastbil avsedd för långväga transporter.
Ville Hilmola, chef för inköp och Facility Management på PostNord, kommenterar: ”När vi 2020 började definiera laddningsinfrastrukturen för vår elbilsflotta i våra fastigheter fokuserade vi på laddningspaketet främst genom kostnadsoptimering. Mycket snabbt blev det tydligt för oss att laddning handlar om kritisk infrastruktur och tillförlitlighet. Praktiken visade oss att den viktigaste kostnadsfaktorn för laddning är effektiviteten och smidigheten i vår verksamhet. Plugit Finland som vår partner kan leverera de laddningssystem vi behöver och leverera de tjänster som krävs för vår verksamhet på ett högkvalitativt och kostnadseffektivt sätt, i linje med de stränga krav som ställs av hela vår nordiska koncern.”
Medan PostNord fokuserar på sin egen verksamhet tar Plugit hand om funktionaliteten och hanteringen av laddningen av fordonsflottan. Tjänsten från Plugit har gjort det möjligt för PostNord att fokusera på sin egen verksamhet, dvs. att utöka sitt elektroniska distributionsnätverk närmare sina miljömål och att stärka sina affärsmål.
Tuomas Mäkelä, Plugit Finland Oy, Head of Business Unit / Heavy Duty, kommenterar: ”Samarbetet med PostNord är mer än bara laddinfrastruktur och operativa tjänster. Vi är mycket glada över att PostNord litar på oss som partner. Tillsammans kommer vi att bidra till våra europeiska mål och möjliggöra ett smidigt flöde av professionell e-handel. I linje med vårt koncept Charging as a Service kommer vi också inom kort att erbjuda PostNords underleverantörer ett publikt Plugit PRO DC-nätverk för högkapacitetsladdning i storstadsregionerna Helsingfors, Åbo och Tammerfors.
Plugit Finland ja PostNord
- De första privata laddningsstationerna ska samlokaliseras 2021
- De första laddpunkterna med hög kapacitet på 720 kW år 2023
- Första bilen som laddas vid en offentlig PRO DC-station 2025
- Plugit Hube laddningssystem
Plugit Hube-laddningssystemet har en total laddningskapacitet på antingen 360 kW (HUBE S) eller 720 kW (HUBE L). 4 (S) eller 8 (L) stora CCS-laddningsstationer kan anslutas till laddningssystemet per kraftaggregat med en maximal laddningskapacitet på 360 kW. Laddningssystemet innehåller ett dynamiskt strömhanteringssystem som möjliggör intern strömfördelning inom installationen och, vid behov, en förbrukningsbegränsning beroende på anslutningen. Flera strömförsörjningsenheter kan installeras på samma plats, vilket gör att det totala antalet laddningspunkter kan definieras av kunden.