Case: Konepajan autohallien latausjärjestelmä

Latausjärjestelmäprojekti oli 25 taloyhtiön yhteinen ponnistus. Projekti onnistui selkeän hankintakokonaisuuden määrittelyn ansiosta. Yhteensopivat järjestelmät ja toimiva palvelukonsepti ratkaisivat.

Helsingissä Vallilassa korttelin Aleksis Kiven katu 39-41 autohallin sähköautojen latausinfra ja osakkaitten tilaamat latauslaitteet otettiin käyttöön marraskuussa 2020. Parin vuoden projektissa on nyt sähköistetty kolmessa peräkkäisessä Konepajan hallissa 14 taloyhtiön 402 autopaikkaa ja tilaus Teollisuuskadun 11 yhtiön 350 paikkaisen hallin infrasta on myös tehty Plugitille samalla konseptilla.  

”Pieni askel ihmiskunnalle, mutta iso ilmastoteko Konepajan autohalliosakkailta”, hehkuttaa Ari Aalto, As Oy Helsingin Blikstin hallituksen puheenjohtaja. 

Sähköautojen latauspisteitä tarvitaan taloyhtiöissä

Aallon mukaan sähköautoilu jatkaa vääjäämättä kasvuaan Suomessa. Täyssähkö- ja ladattavia hybridiautoja oli kesäkuun lopussa 2020 käytössä jo yli 40 000 ja määrä kasvaa rivakasti. Hyöty sähköautosta on suurimmillaan kaupungeissa, kun ajetaan päivittäisiä, lyhyehköjä matkoja ja akkuja ladataan säännöllisesti.

”Latauspiste asunnon yhteydessä on järkevän sähköautoilun perusedellytys ja myös yhä tärkeämpi asunnon hankintaan vaikuttava asia. Kiinteistövälittäjien mukaan latausmahdollisuus yhtiön autohallissa nostaa, paitsi autohalliosakkeiden, myös kaikkien yhtiön osakkeiden arvoa.”

Katso video latausjärjestelmästä

Videolla Konepajan autohalleista neljän taloyhtiön parkkihallin latausjärjestelmä.

Latausprojektin lähtökohdat kannattaa miettiä huolellisesti

Kertalatauksella ajettava matka on tärkeä kilpailutekijä autonvalmistajien välillä. Samalla kun akkukoot kasvavat, autojen sisäiset lataustehot ovat nousussa ja kytkentä kulkee kohti 3-vaiheista autolaturia. Tämä asettaa haasteita latausjärjestelmän hankitaan, ettei järjestelmään jäisi pullonkauloja tulevaisuutta ajatellen.

”Jo nykyisten sähköautojen akut ovat energiasisällöltään yli 100 kWh ja sitä reilusti isommatkin akut tulisi voida tulevaisuudessa ladata järkevässä ajassa, yön yli. Siksi latausinfran tulee tukea lataamista kunkin auton oman latauslaitteen yksilöllisellä maksimiteholla aina, kun sähköä on riittävästi saatavilla.”

Aallon mukaan tavoitteeksi kannattaakin asettaa nimenomaan kolmivaiheinen (3x32A) 22kW järjestelmä, ellei taloyhtiön sähkönsaanti aseta erityisiä esteitä. Koska taloyhtiölle on taattava sen tarvitsema virta kaikissa olosuhteissa ja toisaalta kaikille autopaikoille on taattava yhtäläinen tehonsaanti, sähköautojen lataamiseen taloyhtiössä tarvitaan älykäs, dynaaminen kuormanohjausjärjestelmä.

Hankinnalle selkeät raamit

Vallilan Konepajan autohalleissa ovat maksajina kaikki 750 autohalliosakasta ja hankkeen tilaajina maksajien puolesta toimivat 25 taloyhtiön hallitukset eli hankkeilla on yli 100 aktiivista päättäjää. Hanke piti lisäksi hyväksyä jokaisen yhtiön yhtiökokouksessa erikseen. Konseptin piti olla selkeä, jokaisen ymmärrettävissä ja hyväksyttävissä ja maksujen kohdistua oikein, yksin välittömille hyödynsaajille.

Aallon mukaan kokonaistoimitus luotettavalta toimittajalta kiinteällä hinnalla oli ainoa järkevä mahdollisuus toteuttaa hanke. Siinä yksi vastuullinen toimittaja rakentaa tarvittavan infran asennettuna, toimittaa siihen soveltuvan, tarvittavat palvelut tuottavan ohjelmiston ja hoitaa järjestelmän operoinnin.

Hankintakokonaisuus oli siten laaja ja palvelukeskeinen. Älykkään latausjärjestelmän lisäksi tarvittiin muun muassa tiedonsiirto, etäohjaus, energian hankinta, jakelu ja käytön laitekohtainen mittaus sekä laskutuspalvelu. Lisäksi haluttiin turvata koko järjestelmää koskevat ylläpito-, tuki- ja asiantuntijapalvelut yhdestä paikasta.

”Operoijalta vaadittiin laitteistoon yhteensopivat järjestelmät ja toimiva palvelukonsepti”, Aalto summaa.

”Plugit teki hyvän kokonaistarjouksen erittäin kiinnostavasta laite- ja palvelukokonaisuudesta. Tekninen osaaminen oli huippuluokkaa ja asiakkaan näkemyksiä kuultiin herkällä korvalla. Valmis ei Plugitinkaan konsepti ollut, mutta palvelualttius ja joustavuus neuvotteluissa auttoivat konseptin kehittämisessä erityisesti taloyhtiöiden yhteishalleihin sopivaksi.”

Aallon mukaan juuri aikaa vieneestä konseptikehityksestä ja monivaiheisesta päätöksentekoprosessista johtuen autohallin sähköistys saatiin käyttöön vasta 2 vuotta Plugitin ensimmäisten tarjousten jälkeen, marraskuun lopulla 2020.

”Mutta hyvää kannatti odottaa”, Aalto toteaa.

Kustannukset kohdistettiin hyödynsaajille

Infran hankinnan tekivät taloyhtiöt yhteisesti ja kustannukset jaettiin yhtiökohtaisesti autopaikkojen suhteessa. Yhtiöt hakivat hankkeelle ARAn tuen ja veloittivat loppuosan kaikilta autopaikkaosakkailtaan tasan jaettuna.

Latauslaitteen hankinta ja asennus on osakkaan muutostyö ja se on Aallon mukaan hyvin valmisteltuna myös helppo toteuttaa. Osakas pyytää isännöitsijältä tarvittavat, ennalta laaditut lomakkeet, joilla hän tekee muutostyöilmoituksen taloyhtiölleen ja samalla sopimuksen latauslaitteen hankinnasta ja latauspalvelusta Plugitin kanssa. Laskun hankinnastaan osakas saa suoraan Plugitilta, kun latauslaite on asennettuna ja käyttövalmiina autopaikalla. Asennuksen osuus on kotitalousvähennyskelpoinen.

Lataamisen kustannukset maksaa lataaja, mutta vasta rekisteröidyttyään lataajaksi. Tämä käy vaivattomasti netissä hyväksymällä Plugitin palvelun ehdot ja rekisteröimällä luottokorttinsa maksuja varten.

Lataamisen helppoutta automallista riippumatta

”Itse lataaminen ei voisi olla enää yhtään helpompaa. Lataaja kytkee vain kaapelin latauslaitteen ja auton välille, käyttää Plugitilta saamansa RFID-tunnisteen latauslaitteen alakulmassa olevan merkin päällä ja lataaminen alkaa.”

Plugitin järjestelmä huolehtii, että auton sisäinen laturi saa aina haluamansa parhaan mahdollisen käytettävissä olevan lataustehon, minkä se pystyy käyttämään, olipa auton laturi 1-, 2- tai 3-vaiheinen ja minkä tehoinen tahansa 1,8–22 kW välillä. Auton valintaa tehdessä ei siis tarvitse huolehtia toimiiko auton laturi autohallissa. Plugitin toimittama latausasema lataa kaikki Euroopassa myytävät sähkö- ja hybridiautomallit niiden maksimiteholla ja vaivattomasti.

Onnistunut konsepti toimivalla yhteistyöllä

Konepajan latauskonsepti nojaa Aallon mukaan pitkäjänteisyyden, tasavertaisuuden ja kulujen kohdentamisen periaatteisiin.

”Taloyhtiön tai taloyhtiöiden yhteisissä hankkeissa kannattaa ajatella tätä päivää pidemmällä tähtäimellä. Latausinfra ei saa muodostaa pullonkaulaa tulevaisuudessakaan. Hankittavan järjestelmän tulee toimia teknisesti koko hallissa vähintään 10–15 vuotta, ja se pitää mitoittaa sen mukaisesti.”

”Lisäksi on syytä muistaa taloyhtiönormisto. Kaikille autopaikoille tulee järjestää yhtäläinen latausmahdollisuus ja kustannukset latausinfrasta kohdentaa autopaikkaosakkaille. Ladattaessa ei sähkönhankinta, laskutus, eikä muukaan hallinnointi saa rasittaa taloyhtiötä tai aiheuttaa sille kuluja, vaan kaikki lataamisesta johtuvat kustannukset tulee kohdentaa lataajille.”

”Olen avoimesti suositellut Plugitia siitä pitäen, kun saimme konseptin yhdessä kuntoon”, Aalto kertoo.

”Kokemus yhteisestä hankekehityksestä oli vakuuttava, ammattilaisten kanssa on helppo toimia. Sama ammattimaisuus on jatkunut asennustöissä, käyttöönotossa ja operoinnissa. Ensimmäinen sähköpostiin saamani latauslasku marraskuulta 2020 oli juuri sellainen kuin odotinkin; selkeästi erotellut lataustapahtumat – ja summaltaan uskomattoman pieni!”

Jaa artikkeli:

Lue lisää

Ota yhteyttä!

Topi Aaltonen

Myynti- ja markkinointijohtaja

@topi.aaltonen

+358 46 810 1684

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Ota yhteyttä

Soita meille

0207 350 330

Lähetä sähköpostia

asiakaspalvelu@plugit.fi

jätä yhteydenottopyyntö

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.