Plugit varautuu sähkökatkoihin

Energiavirasto on varoittanut suomalaisia mahdollisista sähkökatkoista.

Energiavirasto odottaa sähkötehon riittävän talvikaudella suurimman osan ajasta, mutta useat samanaikaiset vikaantumiset kotimaisessa tuotantokapasiteetissa tai siirtoyhteyksissä voivat johtaa sähköpulaan lyhyelläkin varoitusajalla. Talven aikana on mahdollista, että sähkön jakelua joudutaan rajoittamaan tai jopa katkomaan alueellisesti.

Plugit on varautunut sähkökatkoihin testaamalla sähkökatkon vaikutuksia toimittamiinsa laitteisiin ja järjestelmiin.

Asiakaspalvelu palvelee normaalisti

Käytössä olevien varajärjestelmien ja pilvialustojen ansiosta sähkökatkolla ei ole vaikutusta Plugitin asiakaspalveluun, eli puheluihin ja viesteihin vastataan normaalisti vuorokauden kaikkina aikoina vaikka sähköt hetkellisesti katkeaisivat.

Jos sähköt katkeavat kesken latauksen, latauskaapelia ei saa repiä väkisin irti latauslaitteesta, sillä kaikki laitteet eivät vapauta kaapelia sähkökatkon aikana. Mikäli kaapeli ei irtoa normaalisti, kannattaa odottaa sähkökatkon päättymistä ja virran palaamista laitteeseen. Taustajärjestelmän toiminta jatkuu katkon jälkeen normaalisti, eli latauslaite kytkeytyy verkkoon sähköjen palatessa. Laite saattaa kuitenkin vaatia uuden tunnistautumisen ennen kuin sähköauton lataus jatkuu. Mikäli sähkökatko osuu yöaikaan, on olemassa mahdollisuus, että lataus ei ole käynnistynyt automaattisesti uudelleen ja akku ei ole aamulla latautunut.

Sähkönjakelusta vastaa sähköverkkoyhtiö

Plugit ei vastaa sähkönjakelusta, vaan varmistaa lataustapahtuman onnistumisen silloin kun sähköä on tarjolla. Sähkönjakelua ja sähkökatkon kestoa koskevat kysymykset kannattaa suunnata omalle sähköverkkoyhtiölle.

Asiakaspalvelu:

0207 350 330 (0,088 €/min)