Tuomas Mäkelä, Plugitin ammattiliikenteen latausratkaisujen Head of Business Unit vieraili Sähköautomiesten podcastissa.
Suuri osa Suomessa sähköllä kulkevasta raskaasta kalustosta ladataan Plugitin järjestelmillä. Laadukkaaseen ja elinkaarikustannuksiltaan edulliseen toimituskokonaisuuteen kuuluvat myös huolto- ja ylläpitopalvelut.
Kalleinta aikaa on se kun kalusto seisoo
Kun puhutaan jakeluliikenteestä, on ensiarvoisen tärkeää että autot ovat liikkeellä mahdollisimman paljon. Liiketoiminnan näkökulmasta kaikkein kalleinta aikaa on se, kun kalusto seisoo. Käytännössä lataaminen kannattaa toteuttaa öisin, kuormauksen aikana tai lakisääteisillä lepotauoilla.
Niinpä sähköistetyn kaluston lataus tulisi suunnitella ajoissa ja mukauttaa se palvelemaan bisnestä parhaalla mahdollisella tavalla. Latausratkaisuun ei kannata suhtautua ylimääräisenä kustannuseränä, joka pyritään hoitamaan mahdollisimman halvalla, sillä pahimmassa tapauksessa yritystoiminnan kanssa huonosti yhteensopivat latausratkaisut laajenevat koskemaan koko bisnestä kun kalusto ei liiku.
Latausratkaisuun kannattaa panostaa siinä missä muuhunkin kalustoon, latausratkaisun prosenttiosuus kokonaiskaupasta on kuitenkin melko maltillinen.
Onnistunut toteutus edellyttää räätälöintiä
Tällä hetkellä raskaan kaluston latausratkaisuissa on paljon huomioitavaa, eli käytännössä jokainen latauskonsepti pitää räätälöidä ajoneuvokaluston, käyttöympäristön sekä ajoreittien mukaan.
Kuskin työergonomia latauslaitteella, esteetön operointi sekä suuret sähkövirrat ovat niin ikään huomioon otettavia seikkoja. Lisäksi samalla pisteellä ladattavien ajoneuvojen pituus saattaa vaihdella joten latauslaitteen sijoittelu ja esimerkiksi latauskaapelin pituus ovat käyttömukavuuden kannalta keskeisiä seikkoja.
Latausratkaisun suunnittelu olisi hyvä aloittaa samalla kun ajoneuvokalustoa valitaan. Kun latausratkaisun suunnittelussa voidaan alusta lähtien ottaa huomioon kalusto, reitit ja kuormat, lopputuloksena on optimoitu latausratkaisu.
Paras lopputulos saavutetaan kun samaan suunnittelupöytään saadaan asiakas, ajoneuvovalmista ja latausratkaisun toimittaja. Plugitin toimittamia linja-autojen latausratkaisuja suunniteltaessa tämä kolmikantamalli alkaa olla jo vakiintunut käytäntö.
Kovatehoisin ei ole aina paras ratkaisu
Sähköajoneuvojen yleistyminen tuo väkisinkin uusia kulmia kuljetusbisneksen suunnitteluun. Kun dieseliä tulee tankkausletkusta aina samalla paineella, latausratkaisuja on laidasta laitaan.
Ilmassa on ennusmerkkejä että lähivuosina markkinoille on tulossa MCS-latauslaitteita, jotka pystyvät antamaan jopa megawatin verran tehoa. Mahdollisimman suuri latausteho ei kuitenkaan aina ole se kustannustehokkain keino, sillä suuri latausteho edellyttää todella isoja akkukokoja ollakseen järkevä toteuttaa. Mitä pidempään auto seisoo, sitä pienempi latausteho riittää.
Nykyisellä CCS-pikalatauksella saavutetaan 360kW latausteho, joka on tällä hetkellä suurin mitä autot pystyvät vastaanottamaan. Sillä pääsee jo pitkälle. Toisaalta jos autoa lastataan hyvin lyhyen aikaa, suurteholataus lastauslaiturilla voi olla järkevä toteutustapa jotta auto saadaan nopeasti liikkeelle ja toisaalta myös lastausalue vapaaksi seuraavaa varten. Tosin megawateissa mitattavan suurteholatauksen suunnittelussa verkon vaatimukset saattavat asettaa rajoituksia.