Storemen Logistics Oy otti maaliskuussa 2023 käyttöön Volvo Trucksin toimittaman Suomen ensimmäisen sarjatuotantovalmisteisen VOLVO FM -täyssähkökuorma-auton. Auto on yhtiön toinen sähköinen kuorma-auto.
Volvo FM -sähkökuorma-autoa, kuten myös yhtiön ensimmäistä sähkökäyttöistä FL-jakeluautoa, ladataan Plugitin toimittamalla 180kW-tehoisella latauslaitteella Storemenin terminaalilla Tuusulassa. Storemen Logistics Oy on osa Logitri-konsernia.
Range riittää raskaallakin puolella
Sähköisellä FM-Volvolla ajetaan päivän aikana 500–600 kilometriä kahdessa vuorossa. Lataaminen tapahtuu aina terminaalilla ajovuorojen välissä. Päivävuoro saapuu reitin ajettuaan iltapäivällä varikolle ja parin tunnin latauksen jälkeen iltavuoro jatkaa ajoa puolille öin. Yön aikana ajoakku latautuu täyteen. Kuutena päivänä viikossa ajomatkaa kertyy yhteensä n. 3000 kilometriä. FL pyörii toistaiseksi yhdessä vuorossa ja se lataantuu yön aikana ollen valmiina aamulla.
”FM:n 540 kW:n akustolla ajaa täyteen ladattuna noin 300–350 km riippuen kelistä, kuormasta ja maastosta. Myös ajotapa vaikuttaa toimintamatkaan”, Storemenin operatiivinen johtaja Marko Lyhty opastaa.
Lataus tapahtuu Plugitin toimittamalla Phihong-latauslaitteella, joka tarjoilee ajoakustolle CO2-vapaata sähköä 180 kW:n teholla.
”Jos latauksen alkaessa akussa on varausta 20 %, se latautuu 80 prosenttiin noin puolessatoista-kahdessa tunnissa”, Lyhty laskee.
Terminaalin latausjärjestelmä on yhdistetty Cactoksen akustoon, johon kerätään virtaa 3066:n aurinkopaneelin voimin. Aurinkovoimala on sähköenergiakapasiteetillaan Suomen neljänneksitoista suurin ja teholtaan 958,22 kWp. Kaikkeen ajoon auringosta saatava energia ei riitä, mutta akuston ansiosta sähkönkulutusta voidaan ohjata halvemmille tunneille.
Muutos on iso mutta ei vaikuta arkeen
Uusi hiljainen ja päästötön ajoneuvo on otettu kuljettajien keskuudessa vastaan hyvin. Kuskit ovat tykästyneet hiljaiseen ja tasaisesti kulkevaan sähköiseen kalustoon. Erityisesti heti käytössä oleva vääntö ja tärinättömyys ovat olleet positiivia kokemuksia kuljettajille.
”Perusarjessa käyttövoiman muutos ei näy. Auto kulkee aikataulussa ja tauoilla ladataan”, Lyhty tiivistää.
Liikenteen sähköistyminen näkyy myös Logitri-konsernin henkilökunnan omissa ajoneuvovalinnoissa. Parkkialueelle asennetut kahdeksan AC-latauslaitetta ovat kovassa käytössä kun työntekijät lataavat autojaan työpäivän aikana.
”Asiakkailtakin on alkanut tulla aina vain enemmän painetta vähäpäästöisiin kuljetuksiin. On tiettyjä reittejä ja tiettyjä asiakkuuksia minne ei enää ole asiaa dieselillä. Vain sähkökäyttöinen kelpaa.”
Haaveissa julkinen ammattiliikenteen latausverkosto
”Raskaan liikenteen sähköistyminen tulee olemaan nopeampaa kuin osaamme muutosta nykyhetkessä arvioida. Tärkeää olisi saada ammattiliikenteen latausverkosto kuntoon”, arvioi Logitrin tekninen asiantuntija Timo Nenonen.
Toistaiseksi Suomessa ei ole ammattiliikennettä palvelevaa julkista latausverkostoa joten matkan varrella lataaminen ei helposti onnistu.
”Ammattiliikenteen julkiset latauspisteet voisivat toimia myös varajärjestelmänä, mikäli lataus ajovuorojen välissä ei riitäkään seuraavalla vuorolle”, Nenonen lisää.
Tutustu myös tarjoamaamme ammattiliikenteen latausratkaisuun tai ota yhteyttä myyjiimme.