Maaliskuusta 2021 alkaen Suomessa on sovellettu rakennusten energiatehokkuusdirektiiviä (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD), joka velvoittaa rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla.
Lain vaatimukset koskevat sekä asuinkäytössä olevia että myös ei-asuinkäytössä olevia rakennuksia. Latauspisteiden ja latauspistevalmiuksien vaatimukset vaihtelevat rakennuksen ja pysäköintipaikkojen määrän mukaan.
Latauspisteen tarkoitus on mahdollistaa sähköauton lataus. Tässä artikkelissa latauspisteellä tarkoitetaan sellaista latauspistettä, joka on varustettu normaalitehoisella Tyyppi 2- liittimellä (Type 2) tai suuritehoisella CCS-liittimellä. Lue lisää latauspistoketyypeistä.
Latauspistevalmiudella tarkoitetaan käytännössä putkitusta, kaapelointia tai muita johtotöitä pysäköintipaikalle, joihin voidaan jälkikäteen asentaa latauspiste sähköajoneuvojen latausta varten.
Latauspisteet ja latauspistevalmiudet rakennuksiin
Laissa säädetään velvollisuudesta suunnitella ja asentaa latauspisteet ja latauspistevalmiudet sekä uusiin että laajamittaisesti korjattaviin rakennuksiin.
Mikäli rakennuksen yhteydessä on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa, on asennettava latauspistevalmius niin, että jokaiseen niistä voidaan myöhemmin asentaa latauspiste.
Uuden ei-asuinkäytössä olevan rakennuksen, tai laajamittaisesti korjattavan rakennuksen yhteyteen, jossa on yli 10 pysäköintipaikka tulee asentaa yksi suuritehoinen latauspiste.
Laajamittaisella korjauksella viitataan toimenpiteeseen, jossa rakennuksen vaippaan, tai teknisiin järjestelmiin liittyvien korjausten yhteissumma ylittää 25 % rakennuksen kokonaisarvosta, pois lukien rakennusmaan arvo. Rakennuksen vaippa on se osa rakennuksesta, joka erottaa lämpöeristetyt tilat ulkoilmasta, maaperästä tai lämmittämättömästä tilasta. Esim. ulkoseinät ovat osa vaippaa.
Liike- ja julkiskiinteistöt (ei koske asuinkiinteistöjä)
Kohde | Pysäköintipaikkojen määrä | Vaaditut latauspisteet | Vaadittu latausvalmiuksien määrä pysäköintipaikkoihin |
Uudet ja laajamittaisesti korjattavat rakennukset | 11–30 | Väh. 1 kpl Tyyppi 2 tai 1 kpl CCS | 50 % |
31–50 | Väh. 1 kpl Tyyppi 2 tai 1 kpl CCS | 20 % tai väh. 15 kpl | |
51–100 | Väh. 2 kpl Tyyppi 2 tai 1 kpl CCS | 20 % tai väh. 15 kpl | |
yli 100 | Väh. 3 kpl Tyyppi 2 tai 1 kpl CCS | 20 % | |
Olemassa olevat rakennukset | yli 20 | Väh. 1 kpl Tyyppi 2 tai 1 kpl CCS | – |
Olemassa olevan rakennuksen varustaminen sähköajoneuvojen latauspisteillä
Käytössä olevan rakennuksen omistajan (muun kuin asuinrakennuksen) on huolehdittava, että mikäli rakennuksen yhteydessä on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa, on siellä oltava asennettuna vähintään yksi latauspiste viimeistään 31.12.2024.
Pysäköintitalon varustaminen latauspistevalmiudella
Uuteen tai laajamittaisesti korjattavaan pysäköintitaloon tulee suunnitella ja asentaa sähköajoneuvojen latauspistevalmius niin, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan asentaa myöhemmin latauspiste.
Latauspisteitä ja latauspistevalmiutta koskevat vaatimukset
Lain mukaan latauspisteiden on oltava EU-direktiivin 2014/94/EU-liitteen teknisten eritelmien mukaisia normaalitehoisia (Tyyppi 2) tai suuritehoisia (CCS) latauspisteitä.
Latauspistevalmiuden on oltava sellainen, että pysäköintipaikkaan voi asentaa jälkikäteen jonkin edellä mainituista latauspistoketyypeistä.
Asuinrakennuksen yhteydessä olevalle yli neljän pysäköintipaikan alueelle, tulee yksi latauspisteistä asentaa pysäköintipaikkaan, joka on vähintään 3,6 metriä leveä ja vähintään 5,0 metriä pitkä.
Latausvalmiuksien aikaraja lähestyy vuoden 2024 lopussa
Aika tavoitteisiin pääsemiseksi käy vähiin, sillä aikatauluksi on määritelty tämän vuoden loppu. Työ- ja elinkeinoministeriö on asettanut toukokuussa 2023 työryhmän valmistelemaan uudistetun energiatehokkuusdirektiivin kansallista toimeenpanoa.