Kuormanhallinta on kriittinen osa sähköajoneuvojen latausjärjestelmää. Se muun muassa suojaa kiinteistön sähköverkkoa ylikuormitukselta rajoittamalla lataustehoa.
Kuormanhallinta ei kuitenkaan ole yksiselitteinen termi, vaan se voi viitata hyvin eri tasoisiin järjestelmiin ja ominaisuuksiin.
Kuormanhallinta suojaa sähköverkkoa ylikuormitukselta
Sähköajoneuvojen latausjärjestelmään liitetty kuormanhallinta suojaa kiinteistön sähköverkkoa ylikuormitukselta. Kuormanhallintajärjestelmä voi tarkoittaa yksiselitteisesti lataustehon rajoittamista, mutta älykäs eli dynaaminen kuormanhallintajärjestelmä säätelee tehoa kiinteistön sen hetkisen kokonaiskulutuksen mukaan.
Useamman latauslaitteen järjestelmässä kuormanhallinnalla varmistetaan lataustehon jakautuminen tasaisesti kaikille lataajille. Useamman latauslaitteen järjestelmiä esiintyy esimerkiksi taloyhtiöiden latausratkaisuissa, yritysten latausratkaisuissa tai parkkihallien latausratkaisuissa.
Yksitasoinen kuormanhallinta vai dynaaminen kuormanhallinta?
Kuormanhallinta ei ole yksiselitteinen termi, vaan sillä voidaan kuvata hyvin erilaisia järjestelmiä. Kuormanhallinta voi olla joko yksitasoista tai monitasoista eli dynaamista kuormanhallintaa.
Yksitasoisessa kuormanhallintajärjestelmässä määritellään yksinkertaisesti raja kokonaisteholle, jota latauslaitteet käyttävät. Monitasoisessa järjestelmässä lataustehoa voidaan säädellä dynaamisesti sen mukaan, kuinka paljon kapasiteettia kiinteistön sähköverkosta on vapaana.
Mittarointi luo pohjan dynaamiselle kuormanhallinnalle. Kuormanhallintayksikkö saa tiedot latauslaitteilta ja pääkeskuksen mittarilta, joiden pohjalta se rajoittaa latausvirtaa tarvittaessa.
Merkittävin ero yksitasoisen ja dynaamisen kuormanhallinnan välillä on siinä, mitataanko tehoa vain latauslaitteiden osalta vai ottaako kuormanhallinta huomioon kiinteistön sähköjärjestelmän kokonaiskapasiteetin. Dynaamisen kuormanhallinnan ansiosta esimerkiksi yöaikaan latauslaitteille voidaan antaa enemmän tehoa kuin päivisin, jolloin kiinteistön sähköverkossa on muutakin kuormitusta huomattavasti enemmän.
Dynaaminen kuormanhallinta – mitä se tarkoittaa?
Monitasoisen eli dynaamisen kuormanhallinnan tavoitteena on tarjota ajoneuvon lataajalle mahdollisimman suuri latausteho kiinteistön sähköverkon sen hetkisen kokonaiskulutuksen sallimissa rajoissa. Jos sähköverkossa on paljon kuormitusta, kuormanhallinta laskee lataustehoa ja vastaavasti nostaa sitä, kun kapasiteettia taas on.
Dynaaminen kuormanhallintajärjestelmä voi myös siirtää sähköauton latauksen yöaikaan, jolloin järjestelmässä ei ole kuormitusta kiinteistön muista sähkölaitteista. Kuormanhallintajärjestelmään voidaan asettaa aikarajoituksia ja laitekohtaisia prioriteetteja.
Käytännössä dynaaminen kuormanhallinta on ohjelmoitavissa erilaisten parametrien, esimerkiksi sähkön SPOT-hintatietojen, perusteella. Dynaaminen kuormanhallinta suojaa myös hetkellisen korkean kuormituksen aiheuttamilta hintapiikeiltä.
Katso myös luomamme Youtube-video aiheesta dynaaminen kuormanhallinta.
Kuormanhallinta kannattaa toteuttaa aina
- Kuormanhallinta suojelee suojakomponentteja (sulakkeet eivät pala)
- Latauslaitteesta saadaan kuormanhallinnalla irti maksimaalinen teho
- Olemassa oleva sähköjärjestelmä ei välttämättä vaadi suuria muutostöitä
- Kuormanhallinnalla voidaan vaikuttaa myös latauksen ajankohtaan
- Voidaan asettaa laitekohtaisia prioriteetteja
Kiinnostaako dynaaminen kuormanhallinta osana sähköajoneuvojen latausratkaisua?
Jos tämä artikkeli sai sinut kiinnostumaan dynaamisesta kuormanhallinnasta, niin ota yhteyttä asiantuntijoihimme. He auttavat sinua mielellään.