Yleisimpiä ongelmia sähköautojen lataamisessa on autoon jumittunut latauspistoke. Tähän tilanteeseen ei ole ainoastaan yhtä syytä. Lähes aina CCS/peruslataus-tapauksissa kyseessä on latausportin sisällä oleva mekaaninen tappi joka syystä tai toisesta jumittaa. CHADeMoissa lukittuu myös latausliitin.
Lähes kaikissa automerkeillä latauspistoke noudattaa auton ovien kanssa samaa avaussykliä – kun ovet ovat auki lataus keskeytyy ja latausportin lukitus aukeaa. Latausportin (se panta mihin pistoke asetetaan) sisällä oleva lukitustappi toimii latauspistokkeen lukkosalpana. Kun avaat ja suljet autosi ovet, kuulet mahdollisesti jopa lukituksen avautuvan. Näin pitääkin olla. Usein tilanteessa jossa kuski jää istumaan autoon odottaen latauksen päättymistä, auto jatkaa latausta eikä lukitus ei aukea itsestään.. Tässä tilanteessa jumiutuneesta pistokkeesta pääsee usein eroon vain avaamalla ovet auton avaimella (tai kahvasta) uudestaan.
Huom!! Älä suotta käytä voimaa. Todennäköisesti saat silloin jotain rikki ja auto joudutaan viemään merkkihuoltoon.
Liian kireä kaapeli: Tilanteessa jossa latauspistoke ei lähde irti autosta oven availusta huolimatta, kannattaa tarkistaa ensin, ettei kaapelit ole kovin tiukalla. Kireä kaapeli vetää latauspistokkeen vinoon eikä anna lukitustapille liikkumavaraa – tappi ei siirry pois edestä. Tarkista siis ensiksi ettei latauskaapeli ole kovin kireällä ja vedä pistoketta vinoon.
Jäätä latausportissa tai -liittimessä: Talviajan ongelmana kosteus ja jää saattavat aiheuttaa lukkotapin jumiutumista. Mikä tahansa lämmin auttaa sulattamaan jäätä. Muista, että latausportti on muovinen varaosa, joten älä käytä mitään niin kuumaa, että sulatat portin rakenteita (huomasin verkossa että eräs kuljettaja oli muuten hankkinut USB-ladattavan föönin, jonka miedolla lämpöasennolla sai jäät sulatettua nopeasti). On olemassa aineita, joita voi varovasti käyttää. Huom! Älä missään tapauksessa suihkuta mitään itse latausportin sähköpistokkeen kontaktipintoihin, saatat tietämättäsi aiheuttaa vaaratilanteen tai rikkoa autosi latausjärjestelmää niin ettei takuu korvaa.
Jää ja lumi hiipii myös latausliittimeen, jolloin se aiheuttaa mahdollisesti useampia haasteita, kuten ettei latausliitin ei mene latausporttiin perille asti. Latausportin lukitus ei aukea, kun lukitustappi ei pääse vetäytymään. Latausliitin sulaa auton ladatessa, ja latauksen päättyessä kaapeli jätetään vielä autoon, jolloin tämä jäätyy autoon kiinni.
Jää ja lumi voivat aiheuttaa haasteita latausliittimen käytössä: esimerkiksi ettei liitin ei mahdu latausporttiin, lukitustappi ei avaudu, tai liitin sulaa ladatessa ja jäätyy kiinni, jos kaapeli jätetään autoon latauksen jälkeen. Jäätä saa varovasti yrittää poistaa latausliittimestä. Viimeisenä vinkkinä; vedä kaapelia hieman ikkunasta autoon ja aseta lämmitys kovemmalle, jolloin lämpenevä kaapeli saattaa sulattaa jäätä riittävästi.
Latauksen lopettaminen sovelluksesta: Niin kuin kaikki äpit, myös Plugit APP käyttää mobiiliverkkoyhteyttä ohjatessaan laturisi toimintaa. On mahdollista, että erityisesti parkkihallikohteissa verkkoyhteydet pätkivät tai hidastelevat. Äppi ei onnistu lopettamaan latausta ja näyttää siltä että lataus jäisi päälle. Lisäksi pistoke on jumissa. Tätä varten kaikissa sähköautoissa on manuaalinen latauksen lopetustoiminto (avaimista, nappi latausportissa, nappi ratin vieressä, tai auton näytöltä). Valitettavasti toiminto on mallikohtainen ja tässä yhteydessä voi vain kehottaa auton ohjekirjaan tutustumista. Myös Googlettamalla löytyy aika hyvin tietoa mallikohtaisista yksityiskohdista.
- Esimerkiksi Volkswagen ID.4 -mallissa lataus lopetetaan ja latausportin lukitus aukeaa painamalla avaimen avaus-painiketta kolmesti peräkkäin tai auton näytöltä
- Jos kaapeli on edelleen jumissa odota ainakin 7 minuuttia tarpeeksi kaukana autosta, auto ja sen ovet lukittuna. Tämän pitäisi vapauttaa latausportin lukitus sähköjärjestelmien nollautuessa.
Lataus on jo loppunut, kaikki kikat kokeiltu, mutta kaapeli ei vieläkään irtoa?
Suurimmassa osassa ladattavia autoja on latausportille manuaalinen vapautusmekanismi, jota sanotaan myös hätäavaukseksi. Emme kuitenkaan lähtökohtaisesti suosittele tätä käyttämään, muuta kuin hätätapauksissa. Jos kuitenkin joudut tätä käyttämään, varmista ensin kahdesti, että lataus on jo loppunut. Tässä tapauksessa latausportissa on usein jokin vika, joka vaatii huoltoa.