Lataaminen kotona
Sähköautoja ja muita ladattavia ajoneuvoja ladataan yhä enemmän kotona. Onhan se selvä, sillä kotona vietetään paljon aikaa, jolloin autolla on aikaa latautua täyteen esimerkiksi yön aikana.
Latauslaitteen toimittamisen lisäksi teemme puhelinkartoituksen sekä latauslaitteen asennuksen. Puhelinkartoituksessa selvitämme mikä on paras ratkaisu autosi lataamiseen sekä minkälainen asennustyö on kyseessä.
Lue alta vielä kolmen vaiheen prosessi latausratkaisun hankinnan alkuvaiheista. Voit lukea vielä lisää aiheesta artikkelista Sähköauton lautaslaitteen hankinta.
Mistä lähdetään liikkeelle?
Prosessi alkaa kartoituksesta:
Minne latauslaite tulee?
Ensin selvitetään, minne haluat kotilatauslaitteen. Tuleeko se autotallin viereen, autotalliin vai pihalle?
Missä kotonasi on sähkökeskus?
Mikä on arvioitu matka sähkökeskukselta toivotulle latauspisteelle? Entä mikä on kotisi pääsulakkeen koko? Onko se esimerkiksi 3 X 25A?
Miten kaapelointi tehdään?
Viimeiseksi kuvataan kaapelointireitti. Se tarkoittaa sitä, että halutaanko kaapelointi seinälle pintavetona vai kaivetaanko maan alle?
Usein kysytyt kysymykset
Minkälainen latauspistoke sopii sähköautooni?
EU:n aluella AC -latauksessa on standardoitu type2 -liitin. Liitin mahdollistaa kolmivaiheisen latauksen. Julkisten latauslaitteiden pistoke on aina mallia type2. Pääasiassa autot ovat type2 -liittimellä varustettuja, joskin liikenteessä on vielä myös type1 -liittimellisiä autoja, kuten Mitsubishi Outlander ja Nissan eNV-200. Lue lisää sähköauton latauspistokkeista artikkelista Latauspistoketyypit sähköautoille.
Onko latauslaitteen teholla väliä sähköauton latauksessa?
Latauslaite ja auto kommunikoivat ennen lataustapahtuman alkua. Auto tekee tällöin päätöksen siitä, kuinka paljon virtaa se pystyy ottamaan vastaan.
Esim. Julkinen latauslaite teho 22kW = 3 x 32A ja auton max. kyvykkyys 3.6kW = 1 x 16A. Kun auto kytketään latauslaitteeseen, auto kertoo latauslaitteelle pystyvänsä ottamaan vastaan 3.6kW = 1 x 16A. Laite rekisteröi tämän ja lataa autoa tällä teholla. Jos kaapelisi sopii autoon ja laitteeseen, voit ladata. Lue lisää kotilatauslaitteen valinnasta artikkelista Kotilatauslaite valitaan tapauskohtaisesti
Kuka maksaa työsuhdeauton lataamisen?
Täysautoedun ollessa kyseessä, työnantaja on velvollinen maksamaan ladatun energian. Käyttöetuauton käyttäjä vastaa itse energiakustannuksista.
Latauslaitteen hankinta kotiin on kummassakin tapauksessa autoedun käyttäjän kustannus. Lisää aiheesta artikkelissa Kuka maksaa leasing-auton lataamisen?
Paljonko lataaminen maksaa?
Kotona ladattaessa energian hinta on noin 0,10€ / Kwh (riippuen oman sähkösopimuksesta).
Julkisen lataamisen hinnoitteluperuste on ilmoitettu latauslaitteessa. Ladattavan hybridin lataus maksaa noin 1,00€ (esimerkkiakun koko 10kWh). Tällä määrällä energiaa pystytään ajamaan pelkällä sähköllä noin 50km. Esimerkkilaskelman mukaan energian hinta on 2,00€ / 100km, kulutuksen ollessa 20kWh / 100km.
Pikalatauksen hinnoittelu on aina ilmoitettu palveluntarjoajan latauslaitteessa.
Paljonko latauslaitteen hankinta maksaa?
Latauslaitteen hankkiminen omakotitaloon, sisältäen latauslaitteen ja asennuksen, maksaa 1500€ – 1700€ riippuen valitusta laitteesta ja asennuskohteen tyypistä. Latauslaitteen asennus on kotitalousvähennyskelpoinen.
Milloin latauslaite kannattaa hankkia?
Latauslaite on hyvä asennuttaa käyttövalmiiksi ennen auton saapumista. Kun auto saapuu kotiin, on kaikki valmiina ja auton käytön voi aloittaa turvallisesti ja vaivattomasti heti.
Lataa opas
Sähköauton lataaminen omakotitalossa, mistä lähteä liikkeelle?
Tämä opas kertoo, mitä sinun kannattaa ottaa huomioon kun suunnittelet kotilataamista.