DIF Capital Partners ostaa Plugit Finland Oy:n

PlugitFinlandOy

Johtava globaali infrastruktuurisijoittaja DIF Capital Partners on sopinut ostavansa 71 % osuuden Plugit Finland Oy:n (Plugit) osakekannasta ja investoi merkittävästi Plugitin kyvykkyyteen kasvattaa koko suomalaisen ja kansainvälisen sähköisen liikkumisen markkinaa. DIF:n investointi mahdollistaa muun muassa Plugitin Charging-as-a-Service (CaaS) -palvelun merkittävän laajentamisen. Plugitin nykyinen johto jatkaa edelleen yrityksessä omistajina ja operatiivisessa toiminnassa.

Vuonna 2012 perustettu Plugit on johtava suomalainen sähköisen liikenteen palveluntarjoaja, joka on määrätietoisesti kasvattanut liiketoimintaansa kannattavasti. Plugit on yksi suurimmista sähköisen liikenteen laite-, palvelu- ja järjestelmätoimittajista Suomessa ja kansainvälisesti. Yritys on tähän mennessä asentanut markkinaan yli 10 000 latauslaitetta ja yli 4 000 toimivaa latausvalmiutta. Sen asiakkaina on noin 300 yritystä ja julkisen sektorin toimijaa. Plugitissa työskentelee noin 60 sähköisen liikenteen ammattilaista.

Plugit tunnetaan paitsi edelläkävijänä latausteknologiassa, mutta erityisesti asiakaslähtöisistä palveluratkaisuista ja koko arvoketjun kattavasta avaimet käteen -ratkaisusta, joka sisältää ratkaisusuunnittelun, latauslaitteet ja ylläpitopalvelun. Plugit tarjoaa asiakkailleen myös täysin rahoitetun Charging-as-a-Service (CaaS) palvelun, jossa Plugit rahoittaa, toteuttaa ja omistaa koko latausjärjestelmän, jota asiakas käyttää leasing-palvelumaksua vastaan.

DIF:n aikomus on investoida noin 100 miljoonaa euroa Plugitin strategian mukaisen CaaS-palvelun merkittävään laajentamiseen. CaaS-palvelu on asiakkaille helppo tapa hankkia koko yrityksen tai sen asiakkaiden tarvitsema sähköisten ajoneuvojen latausratkaisu ilman, että yrityksen täytyy sitoa hankkeeseen merkittävästi omaa pääomaa. Samalla asiakkaat saavat käyttöönsä kumppanin, jolla on vuosien kokemus ja osaaminen sähköisen liikenteen latausjärjestelmien ja palvelujen hallinnasta.

Yrityskaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2021 loppuun mennessä. Plugitin toimitusjohtaja Tommi Saarela on erittäin hyvillään mahdollisuudesta kasvattaa ja kiihdyttää Plugitin strategian mukaista kasvua sähköisen liikenteen saralla.

– Yhteistyö DIF:n kanssa mahdollistaa kyvyn investoida yrityksen kasvuun taloyhtiöiden, yritysten, julkisten, ammatti- ja raskasliikenteen asiaakssegementeissä sekä luo puitteet koko sähköisen liikenteen markkinan kiihdyttämiseen CaaS-palvelun avulla sekä Suomessa että kansainvälisesti. Plugitin tavoitteena on kymmenkertaistaa yrityksen liikevaihto vuoteen 2025 mennessä, kertoo toimitusjohtaja Tommi Saarela.

– “DIF believes that the electrification of transportation will play a critical role in reducing carbon emissions. We are excited to invest in such a well-established EV charging company, in order to speed up the rollout of charging infrastructure across Finland and abroad. We look forward to working with a highly experienced management team to accelerate Plugit into the next phase of its growth.”, kommentoi DIF:n Partner & Head of Investments for the CIF strategy Willem Jansonius.

DIF Capital Partners on johtava globaali ja riippumaton rahastoyhtiö, joka hallinnoi yli 9 miljardin euron varallisuutta yhdeksässä infrastruktuurirahastossa ja useissa yhteissijoituksissa. DIF sijoittaa infrastruktuuriyrityksiin ja omaisuuseriin, jotka sijaitsevat pääasiassa Euroopassa, Amerikassa ja Australiassa kahden toisiaan täydentävän strategian avulla:

• DIF CIF -rahastot suuntaavat sijoituksia pieniin ja keskisuuriin infrastruktuurikohteisiin telekommunikaatio , energia- ja kuljetusaloilla.
  • Perinteiset DIF-rahastot, joista DIF Infrastructure Fund VI on uusin, tekevät sijoituksia kohteisiin, joiden liiketoiminta perustuu pitkäakaisiin sopimuksiin ja vakaisiin kassavirtoihin , mukaan lukien julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuudet, konsessiosopimukset, energiayhtiöt ja (uusiutuvat) energiahankkeet.

DIF Capital Partnersilla on yli 170 ammattilaisen tiimi, joka toimii kymmenessä toimistossa Amsterdamissa (Schiphol), Frankfurtissa, Lontoossa, Luxemburgissa, Madridissa, New Yorkissa, Pariisissa, Santiagossa, Sydneyssä ja Torontossa. www.dif.eu

Plugit Finland on suomalainen sähköautojen latausjärjestelmien suunnittelija, toteuttaja ja latausverkoston ylläpitäjä. Plugit tunnetaan palveluhalukkuudesta, teknologian edelläkävijyydestä sekä toimivista ratkaisuista. Yritys on perustettu vuonna 2012 ja se työllistää täyspäiväisesti yli 60 henkeä ja vuoden 2021 liikevaihto on noin 13 miljoonaa euroa. Plugit Finland on ollut ensimmäisiä toimijoita rakentamassa Suomen sähköistä liikennettä. www.plugit.fi

Julkisen liikenteen sähköbusseja latauspisteellä