Sähköinen liikkuminen leviää maanteiltä maastoon. Plugit Finland on ollut kehittämässä sähkökäyttöisten moottorikelkkojen latausteknologiaa moottorikelkkavalmistaja BRP:n johtamassa tutkimusprojektissa.
Heikko sähköverkko kelkkalatauksen haasteena
Yhteisprojektin taustalla oli BRP:n Business Finlandin tuella käynnistämä tutkimusprojekti, jossa selvitettiin sähkökelkkojen käyttöön liittyviä ominaispiirteitä ja mahdollisuuksia.
Tutkimusprojektissa ratkaistiin moottorikelkkasafareita järjestävien yritysten haasteita ladata sähkökelkkoja esimerkiksi Pohjois-Suomen syrjäseudulla, missä sähköverkko ei välttämättä mahdollista suuritehoista lataamista.
”Saimme Business Finlandilta rahoitusta tutkimusprojektiin, jonka löydöksiä on osaksi käytetty hyödyksi muun muassa moottorikelkkojen latausverkon kehittämisessä”, kertoo BRP:n tuotekehityspäällikkö Esa Väisänen.
Plugit valikoitui kumppaniksi projektiin kotimaisuuden, korkean osaamistason sekä aiempien hyvien kokemusten ansiosta.
Ratkaisu lataamiseen löytyi Plugit Huben teknologiasta
Projektissa päädyttiin hyödyntämään Plugit Hubea, helposti liikuteltavaa ja suuritehoista latauskonttia. Hube voidaan toimittaa ja asentaa melkein minne vain, sillä se ei vaadi perustuksia. Hubea hallitaan etäohjauksella ja siinä on koneellinen lämmitys pohjoisen kylmiä olosuhteita ajatellen. Hube kalustetaan aina käyttöympäristön vaatimilla ominaisuuksilla ja sähkökelkkojen lataukseen Hube sopii erityisen hyvin siihen lisätyn akuston ansiosta.
Tutkimusprojektissa rakennettiin prototyyppi, jota testattiin BRP:n testikeskuksessa Rovaniemellä. Tulokset olivat lupaavia. Sähkökelkan akun latausaika oli noin puolitoista tuntia ja kun kelkan toimintamatka on noin 50 kilometriä ja safareiden pituus vaihtelee 15–40 kilometrin välillä, yhdellä latauksella pystyy ajamaan joko kaksi lyhyempää safaria tai yhden pidemmän reitin.
Safarikäytössä olevilla sähkökelkoilla ajetaan päivisin ja öisin ne ovat latauksessa. Niinpä päiväsaikaan virtaa tarvitaan kerralla paljon kun kelkat pitää saada ajon jälkeen uudelleen liikkeelle.
”Kelkkalataukseen räätälöidyn Huben akusto voi varastoida ja tarvittaessa luovuttaa virtaa yli sähköliittymän kokorajoituksen, kun useita kelkkoja ladataan yhtä aikaa”, Plugitin tuotekehitystiimiä vetävä Juha Kukkurainen selventää.
Sähkökelkka sopii safarille hyvin
Sähkökäyttöisille moottorikelkoille on ollut etenkin safariyrittäjien keskuudessa kysyntää jo pidemmän aikaa. Hiljainen ja päästötön kelkka sopii hyvin pohjoisen luontoa ja erämaan rauhaa ihastelemaan tulleiden turistien käyttöön. BRP:n helmikuussa 2023 lanseeraama Lynx Adventure Electric -sähkökelkka onkin suunniteltu varta vasten safariyrityksille. Toimintamatka ja nopeus soveltuvat hyvin kelkoilla harjoitettuun ohjattuun retkitoimintaan.
”Kelkkasafarit olivat otollinen käyttöympäristö sähkökelkan kehitystyölle, sillä ajomatkat ovat suhteellisen lyhyitä ja reitit toistuvia. Näin ollen lataustarvekin on helposti ennakoitavissa”, BRP:n Esa Väisänen sanoo.
Näillä näkymin sähkökelkkoja nähdään safareilla ensi talvena, jolloin latausratkaisutkin pääsevät todelliseen testiin. Tulevaisuuden suunnitelmissa siintää jo akustoa lataavaan aurinkopaneelijärjestelmään liitettävien Hube-latauskonttien sijoittelu kelkkareittien varrelle toimintamatkan pidentämiseksi.