Mäntsälän kunnassa reagoitiin hyvissä ajoin lakiin, joka velvoittaa varustamaan rakennukset sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla vuoden 2025 alkuun mennessä. Plugit toteuttaa Mäntsälässä latausjärjestelmät yhteensä neljääntoista kohteeseen ja vastaa myös laitteiden toiminnasta.

Toteutus osissa, käytäntö CaaS-mallilla

Kun kohdekiinteistöt oli kartoitettu, edettiin kilpailutusvaiheeseen, jossa Mäntsälä hyödynsi Hanselin hankintajärjestelmää. Toteutettava kokonaisuus oli jaettu pienempiin osiin niin kilpailutuksen kuin toteutuksenkin osalta. Ensimmäisessä vaiheessa kilpailutettiin viisi kohdetta ja toisessa vaiheessa yhdeksän. Projektin kokonaistoteuttajaksi valikoitui Plugit.

”Kunnan henkilöstöstä ei löydy lataamisen asiantuntijoita, joten Plugitin asiantuntijuus jo projektin alkuvaiheessa oli ensiarvoisen tärkeää. Emme halunneet myöskään ottaa latauslaitteiden huoltoa ja kunnossapitoa omalle kontollemme, joten päädyimme Plugitin kuukausimaksupohjaiseen Charging as a Service -palvelumalliin”, kertoo Mäntsälän rakennuttamispäällikkö Pertti Palmroos.

Charging as a Service eli CaaS-mallissa kunta vastaa sähköliittymistä ja kohteisiin rakennettavista kaapeloinneista ja Plugit puolestaan vastaa latauslaitteiden ja latausjärjestelmän kustannuksista ja ylläpidosta. Mäntsälän kunta maksaa kokonaisuudesta kuukausimaksua.

”Palvelumalli oli meille turvallinen valinta, sillä voimme olla varmoja että latausjärjestelmä on aina ajan tasalla eikä laitekanta tai teknologia pääse vanhenemaan. Mikäli laite vikaantuu, palveluntarjoaja korjaa sen tai tuo tilalle toimivan laitteen. Kuukausimaksu on kiinteä ja ennakoitava kulu eikä yllätyksiä tule”, Palmroos pohtii.

Ensimmäisessä vaiheessa toteutetut kohteet ovat kouluja ja päiväkoteja. Mukana oli myös Mäntsälän kansalaisopisto, joka on suojeltu rakennus. Seuraavana vuorossa olivat lukio, terveysasema sekä linja-autoasema. Loput kuusi kohdetta sähköistetään vuoden 2024 aikana, joten Mäntsälässä lain vaatimukset täyttyvät hyvissä ajoin. 

Latauslaitteet avoimiksi kaikille käyttäjille

Kohteisiin asennettiin niin sanottuja asiointilatauslaitteita eli maksimiteholtaan 11kW tai 22kW AC-laitteita. Kaikki laitteet on määritelty julkisiksi eli kaikki sähköautoilijat voivat hyödyntää niitä vapaasti. Latauslaitteet on koristeltu kunnan logolla ja brändiväreillä.

”Kohteissa voi ladata autoa työpäivänä aikana mutta etenkin koulukiinteistöissä ja liikuntapaikoilla on ilta- ja viikonloppukäyttöä, jolloin latauslaitteiden hyödyntäminen on luontevaa. Lataamisen tarjoaminen tai sähkönmyynti ei ole kunnan ydinliiketoimintaa, mutta avaamalla kohteet julkisiksi voimme kuitenkin vähitellen kuolettaa investointia.”

Kohteiden latausjärjestelmät on mitoitettu ja toteutettu niin, että latauslaitteita on mahdollista lisätä tulevaisuudessa lataustarpeen kasvaessa.

”Totta kai lain vaatimukset ohjasivat hankintaa, mutta halusimme samalla tuoda latausmahdollisuuksia sinne missä ihmiset viettävät aikaa. Kunnan strategian mukaisesti haluamme tarjota parasta arkea Mäntsälässä. Sujuva sähköauton lataus ja sitä kautta huoleton liikkuminen esimerkiksi harrastuksiin tai töihin on osa toimivaa arkea”, Palmroos päättää.