Helsingin Vuosaaren satama-alueelle saavuttaessa voisi kuvitella, että ensimmäisenä eteen avautuu loputon merikonttien, kuljettimien ja nostimien viidakko. Siksi ensikertalaiselle etualalla nouseva, vuonna 2009 valmistunut Pauligin tyylikäs kahvipaahtimo, metallirakentamisen mestariteos, on kertaluokkaa vaikuttavampi näky. Ja mikä parasta, vastapaahdetun kahvin tuoksuun on varmasti mukava jättää auto latautumaan.

Brändeistään tunnettu Paulig-konserni on tunnettu myös vastuullisuudestaan. Paulig, on ottanut uuden jatkoaskeleen kohti kestävämpää kehitystä laajentamalla sähköautojen latauskentän Vuosaaren paahtimonsa yhteydessä. Tämän hankkeen toteuttajaksi kilpailutettiin Plugit Finland Oy, jonka kokonaisvaltainen palvelumalli vastasi Pauligin tarpeisiin.

Tapasimme Pauligin kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Timo Tuukkasen ja Plugitin Account Managerin Veli-Pekka Härkösen viileänä loppukevään perjantaina uudella latauskentällä. ”Me Plugitissa ollaan kyllä aina innoissamme, kun latausasemia valmistuu”, kertoo Härkönen, ja jatkaa: ”Moni ei aina tule ajatelleeksi millainen monimutkainen kokonaisuus onnistuneen latausprojektin taakse saattaa kätkeytyä. Meidän kanssamme asiakkaan ei tarvitse investoidessaan omata sähkötekniikan tai infrarakentamisen projektoinnin osaamista eikä miettiä miten kokonaisuus pidetään käynnissä ja kukkumassa vuodesta toiseen.”

Plugitin latausratkaisujen projektimalli tarjoaa asiakkailleen ymmärrettävän kokonaisratkaisun, joka kattaa kaiken suunnittelusta ja asennuksesta aina ylläpitoon ja hallintaan. Tämä mahdollistaa asiakkaille tehokkaan ja ennakoitavan latausinfrastruktuurin turvallisesti pitkälle tulevaisuuteen.

Pauligilla me arvostamme asiantuntijuutta

”Me Pauligilla emme ole lataamisen asiantuntijoita ja annamme mielellämme investointimme Plugitin hyviin käsiin”, kertoo Timo Tuukkanen. ”Se että nyt meillä on pihalla satakunta latauspistettä ja työsuhdeautot vastuullisesti latingissa on todella upeaa ja hieno jatkumo jo 2014 aloitetulle Vuosaaren energiatehokkuushankkeelle, jossa olemme onnistuneet tiputtamaan paahtimon hiilidioksidipäästöjä 98 prosenttia. Ei hullummin, jos mietit, että laitoksen toisesta päästä tulee vuodessa ulos 100 miljoonaa kahvipakettia”.

Sähköautoilu isossa mittakaavassa on vasta tiensä alussa mutta kehitys johtaa vääjäämättömästi siihen, että fossiilisilla polttoaineilla ei pian enää ajeta. ”On hyvä muistaa, että yrityksille, jotka tarjoavat henkilöstölleen työsuhdeautot ja vapaan autoedun tulee pitkällä juoksulla edullisemmaksi investoida kunnolla lataamiseen ja ladata autot siellä missä niitä pysäköidään”, kertoo Tuukkanen.

”Näin on – työpaikalla tai kotona”, vastaa Härkönen ja jatkaa: ”Kokonaiskustannus on voi olla todella alhainen riippuen sähkösopimuksista. Ja enemmän liikkuvalle Pauliglaiselle on tarjolla julkista Plugitin suurteholatausta, jossa maksuun käytetään samaa äppiä tai tägiä kuin töissä tai kotona. Plugitin pilvipalvelu hoitaa loput, jolloin mahdolliset väliaikaiset latauskustannukset hyvitetään autoilijalle automaattisesti.

Suosittelisitko Plugitia kollegoillesi? Kyllä ehdottomasti suosittelen. Plugit ei ollut tarjouskilpailumme halvin, mutta selvästi kattavin ja projektihenkilöstö todella osaava ja ahkera. Ratkaisu on toiminut moitteetta. Olemme myös erittäin tyytyväisiä saadessamme suosia Suomalaista.