Plugit Finland avasi Suomen ensimmäisen sähköisen raskaan liikenteen käyttöön tarkoitetun julkisen suurteholatausaseman Tampereen Viinikassa 14.11.2023. Aseman vihki käyttöön ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen. Latausasema palvelee sähköistä jakelu- ja runkoliikennettä sekä kevyempää sähköistä ammattiliikennettä.

Asema otettiin käyttöön juhlallisin menoin

Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen vihki latausaseman käyttöön sekä toi valtionhallinnon terveiset liittyen ammattiliikenteen sähköistämisen merkitykseen päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa.

”Jotta liikenteen päästöjä saadaan vähennettyä, tarvitsemme riittävän kattavan puhtaiden käyttövoimien lataus- ja tankkausverkoston. On hienoa olla avaamassa Suomen ensimmäistä sähköisen raskaan liikenteen julkista latausasemaa”, ministeri Mykkänen lausui avajaispuheessaan.

Tampereen pormestari Kalervo Kummola edusti Tampereen kaupunkia ja Postin yhteiskuntasuhde- ja vastuullisuusjohtaja Anna Storm oli tilaisuudessa kertomassa vastuullisuusajattelun vaikutuksista logistiikan sähköistymiseen. Paikan päällä oli myös sähköistä ammattiliikenteen kalustoa esittelemässä latausratkaisua käytännössä.

Viinikkaan avatun latausaseman ytimessä on Plugitin valmistama HUBE-suurteholatauslaite, joka mahdollistaa 360 kW:n lataustehon. Latausasema on varusteltu myös energiavarastolla ja aurinkopaneeleilla sähköverkon tasapainottamiseksi. Vastaavia sähköisen ammattiliikenteen lataukseen tarkoitettuja asemia toteutetaan tulevan vuoden aikana useampia ympäri Suomea.

Vihreä siirtymä vaatii rohkeita tekoja

Sähköinen liikenne on ottanut viime vuosina nopeita edistysaskelia, mutta vihreä siirtymä edellyttää myös ammattiliikenteen ja erityisesti raskaan liikenteen sähköistämistä tieliikennepäästöjen vähentämiseksi.

Suomessa ei toistaiseksi ole raskaan liikenteen julkista latausinfrastruktuuria. Raskaan liikenteen latausasemat ovat sähköistä kalustoa käyttävien kuljetusliikkeiden omistuksessa ja ne ovat sijoitettuna omille varikoille tai toimitilojen yhteyteen. Joillakin julkisilla latauspisteillä voisi lataustehon puolesta ladata raskaita ajoneuvoja, mutta latauspisteiden sijoittelun ja mitoituksen takia tämä ei käytännössä ole mahdollista.

Suomen kuljetusyrityskenttä on pienyritysvaltainen joten julkinen latausverkko on tärkeä pienille yrityksille, joilla ei ole mahdollisuuksia investoida omiin pikalatausasemiin. Lisäksi kattava julkinen latausverkko tuo lisää vaihtoehtoja reittisuunnitteluun niin isoille kuin pienillekin toimijoille.

”Verkoston kehittyminen edellyttää investointeja yksityisiltä yrityksiltä ja omiin latausasemiin panostaminen on Plugitin keino tukea omalta osaltaan liikenteen sähköistämistä ja päästötavoitteiden saavuttamista”, toteaa Plugitin myyntijohtaja Topi Aaltonen.

Seuraa ammattiliikenteen julkisen latausverkoston rakentumista: https://plugit.fi/pro-dc/