Sähköauton lataus työpaikalla puhututtaa enenevissä määrin – ja syystäkin. Yhä useampi Suomessa rekisteröitävä uusi auto on ladattava hybridi tai täyssähköauto. Vuoden 2023 alkupuolen lukujen valossa ladattavien autojen osuus on jo yli 50 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista. Tästä syystä asiaan tulee kiinnittää huomiota.
Latausmahdollisuus hyödyttää niin työntekijää kuin työnantajaakin. Työntekijälle kyseessä on arkea helpottava ja mahdollisesti rahanarvoinen etu. Työnantajan näkökulmasta latausmahdollisuus on vetovoimatekijä, joka lisää yrityksen houkuttelevuutta, mutta mikäli lataamisesta tehdään maksullista, sillä voi myös ansaita rahaa.
Sähköauton lataus työpaikalla on monen toivelistalla
Työnantaja voi mahdollistaa työntekijöille sähköauton lataamisen työpaikalla riippumatta siitä onko kyseessä työsuhdeauto. Työnantajan tarjoama latausmahdollisuus on verovapaa etuus ainakin vuoteen 2025 asti. Etu koskee sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä. Ilmaiseksi sähköä ei ole pakko tarjota, vaan lataamisesta voi tehdä myös maksullista.
Läheskään kaikilla autoilijoilla ei ole latausmahdollisuutta kotona, joten sähköauton lataus työpäivän aikana on monelle sähköautoilijalle arvostettu ja arkilogistiikan kannalta tärkeä tekijä. Kun auton saa ladattua työpäivän aikana, illan autoilut ruokakauppaan, lasten harrastuksiin tai muihin menoihin sujuvat yhtä soittoa ilman lataustaukoja.
Hybridityön aikakaudella monella työntekijällä on myös mahdollisuus valita ajaako toimistolle töihin vai jääkö kotiin työskentelemään etänä. Sähköauton latauksen mahdollistaminen on yksi keino houkutella ihmisiä toimistolle. Lisäksi latausmahdollisuus näyttäytyy yrityksen vastuullisuustekona, jonka positiivinen vaikutus työnantajamielikuvaan ja brändiin ovat hyviä syitä tarjota sähköautojen latausta työpaikoilla.
Leasing-autot ovat yhä useammin sähköautoja tai ladattavia hybridejä
Yhä useampi työsuhdeauto on sähköauto tai hybridi. Yritykset suosivat autokannassaan sähköautoja, sillä sähköistetty autokanta viestii yrityksen vastuullisuudesta sekä alentaa yrityksen päästöjä. Työsuhdeautoilija valitsee sähköauton yleensä sen ekologisuuden, ajomukavuuden ja alennetun ajoneuvoveron takia.
Yhä useampi työsuhdeauto hankitaan nykyään leasing-sopimuksella, eli työnantajayritys vuokraa auton leasing-yhtiöltä ja luovuttaa ajoneuvon työntekijänsä käyttöön. Kun leasing-auto on sähköauto, auton hankintahintaan liitetään yleensä latauslaite tehokasta ja turvallista kotilataamista varten.
Esimeriksi leasing-yhtiö LeasePlanin aktiivisesta henkilöautokannasta noin 30 prosenttia on ladattavia autoja ja tällä hetkellä tilattavista autoista jo noin 70 prosenttia on ladattavia malleja.
Lue lisää leasing-auton lataamisesta kotona artikkelistamme “Kuka maksaa leasing-sähköauton latauksen?”
Kuinka sähköauton lataus onnistuu työpaikalla?
Latauksen järjestäminen työpaikalla ei vaadi yritykseltä isoja ponnisteluja, mikäli latausjärjestelmästä vastaa palveluntuottaja. Pelkkien latauslaitteiden asentamisen sijasta palveluntuottaja huolehtii, että sähköauton lataus työpaikalla toimii ja maksuliikenne sekä latauksien raportointi sujuu automaattisesti. Kun lataamisesta vastaa palveluntuottaja, asiakas voi keskittyä omaan liiketoimintaansa ja huolettomaan lataamiseen.
Lataaminen työpaikalla ei edellytä työntekijältäkään ihmetekoja. Työpaikkojen latausjärjestelmissä vaaditaan yleensä tunnistautumista tägillä tai sovelluksella, kuten julkisilla latauslaitteilla. Vaikka lataamisesta ei perittäisi maksua, tunnistautumisen avulla latauslaitteiden käyttö rajataan yrityksen työntekijöiden ja vierailijoiden käyttöön.
Sähköauton lataaminen työpaikalla -opas
Lue oppaasta, mitä kannattaa huomioida ja miten hanke etenee.
Latauslaitteeksi yrityskiinteistöön valitaan yleensä ns. asiointi latauslaite, jonka latausteho on maksimissaan 22kW. Teho riittää lataamaan auton akun täyteen työpäivän aikana. Lataustehoon tosin vaikuttaa auton akuston kyky ottaa virtaa vastaan sekä kiinteistön sähköjärjestelmän kokonaiskapasiteetti kun useampi auto latautuu samaan aikaan.
Hankinta onnistuu ilman investointiakin
Plugitin tarjoama Charging as a Service (Caas) eli lataus palveluna mahdollistaa latauspisteiden hankkimisen helposti esimerkiksi vuokrakiinteistöön. Palvelumallissa Plugit ottaa vastuun latausinfrastruktuurin toimittamisesta ja latausratkaisua voi hyödyntää käyttöön perustuvalla veloituksella sitomatta hankkeeseen merkittävästi omaa pääomaa. CaaS mahdollistaa myös laitteiden lukumäärän ja latauskapasiteetin kasvattamisen lataajien määrän ja käyttöasteen kasvaessa.
Mikäli mielessä on oma investointi, ARA eli Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus myöntää avustuksia työpaikoille asennettaviin sähköautojen latauslaitteisiin. Avustuksella yritykset ja yksityiset työnantajat voivat hankkia ja asentaa sähköautojen käyttökuntoisia latauspisteitä pääsääntöisesti työntekijöiden käyttöön tarkoitetuille pysäköintipaikoille.
Tukea voi hakea kymmeneen latauslaitteeseen per vuosi ja tukisumma on 750 € jokaista latauspistettä kohden.
Kiinnostuitko sähköautojen lataamisesta työpaikalla? Ole yhteydessä myyjiimme tai tutustu lisää yrityksille tarjoamaamme latausratkaisuun.