Yhteistyö Pohjolan Liikenteen kanssa jatkuu: Plugit lataa Tampereen sähköbussit

Kun julkinen liikenne sähköistyy, pääsee latausratkaisuiden luotettavuus uudenlaiseen koetukseen

Suomalainen kasvuyritys Plugit Finland jatkaa Pohjolan Liikenteen kanssa yhteistyötä sähköbussien lataamisessa. Vuonna 2022 Tampereelle saapuu 26 uutta sähköbussia, jotka ladataan Pohjolan Liikenteen varikolla Viinikassa. Pohjolan Liikenteen sähköbussien lataamisesta huolehtii kokonaisuudessaan Plugit Finland.

Älykkään ja viihtyvän kaupunkiympäristön rakentaminen ja samalla hiilineutraalien alueiden mahdollistaminen tuo sähköbussit osaksi Tampereen katukuvaa kesällä 2022. Julkisen liikenteen toimintavarmuuteen ja luotettavuuteen kohdistuvat vaatimukset ovat kovat, joten lataaminen tulee saada osaksi liikenteen suunnittelun kokonaisuutta. Bussiliikenteen sähköistyessä vaatimukset edellyttävät myös latausratkaisuilta samaa toimintavarmuutta, jotta bussien liikennöinti säilyy jatkossakin sujuvana. Pohjolan Liikenne valitsi Plugit Finlandin jatkamaan yhteistyötä kokonaisvaltaisen palvelukonseptinsa ansiosta.

”Plugit on ollut yhteistyökumppanimme sähköbussien latausjärjestelmien rakentamisessa ja ylläpitämisessä jo vuosia ja yhteistyö on toiminut saumattomasti. Plugit oli meille luonnollinen ja turvallinen valinta yhteistyökumppaniksi rakenteilla olevan Tampereen sähköbussivarikon kohdalla ja Nyssen ensimmäisen sähköbussilaivueen luotettavan toiminnan kannalta”, kertoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko.

Asiakas voi keskittyä omaan liiketoimintaansa, kun latauskumppani huolehtii lataamisen sujuvuudesta

Plugit Finland panostaa sähköisten ajoneuvojen latauskohteissaan aikaa ja käyttöä kestäviin latausratkaisuihin. Sen lisäksi Plugit pitää tärkeänä, että latausratkaisu on asiakkaalle mahdollisimman kustannustehokas ja toimintavarma. Poikkeuksellisen Plugitin latausratkaisusta tekee teknologiaan nojautuvat palvelut, joihin lukeutuvat esimerkiksi taustajärjestelmä ja 24/7 asiakaspalvelu. Asiakaspalvelun avulla voidaan hoitaa suurin osa mahdollisista pulmista ilman vasteaikaa. Asiakas voi keskittyä omaan liikentoimintaansa, kun Plugit vastaa lataamiselle asetettujen vaatimusten täyttämisestä.

Tampereen varikon hallinnointi asiakkaan toimesta tapahtuu Plugitin omalla taustajärjestelmällä, josta Pohjolan Liikenne pystyy näkemään latauksen tilan sekä lataustapahtumat reaaliajassa vain yhdellä vilkaisulla. Tämä on korvaamaton apu asiakkaan liikennesuunnittelulle.
Plugitin palvelukokonaisuuden kehitys on lähtenyt liikkeelle asiakkaan tarpeista. Bussiliikennettä tulisi pystyä suunnittelemaan-, ja ennakoimaan sekä saada lataaminen osaksi suunnittelukokonaisuutta.

Ensimmäisiä sähköbussien latausasemia pystytettiin Espoon Leppävaraan vuonna 2019, jolloin Plugit pääsi alusta alkaen suunnittelemaan, miten Suomen suurin julkisen liikenteen latausjärjestelmä toteutetaan. Kilpailutuksen tärkeimpiä edellytyksiä oli lataamisen toimintavarmuus. Plugit vastaa siitä, että lataaminen toimii joka kerta. Kokonaisuus toteutettiin yhteistyönä HSL:n ja Pohjolan Liikenteen kanssa. Lue lisää HSL:n ja Espoon sähköbussien latauskokonaisuudesta.

HSL Pohjolan Liikenne sahkobussien lataus
Kuva on HSL:n Espoon sähköbussien lataamisesta