Case: Helsingin Osuuskauppa Elanto

Helsingin Osuuskauppa Elanto on halunnut olla mukana edistämässä kestävämpiä liikkumismuotoja ja on asentanut kohteisiinsa sähköautojen latauspisteitä.

HOK-Elannon ensimmäinen julkinen latausasema avattiin syyskuussa 2012 ja nykyisellään sähköauton voi ladata kaikkiaan 12 Prismassa ja kahdessa S-marketissa. Lisäksi HOK-Elannon 4 pikalatausasemaa ABC-asemilla ovat osa koko ABC-ketjun 29 latausaseman verkostoa Suomessa. Nykyisin noin puolet HOK-Elannon käyttämästä ja myös latauspisteiden kautta kulutetusta sähköstä on tuulivoimalla tuotettua.

HOK-Elannon sähköauton latauspiste Järvenpäässä.

Lähtötilanne: Halu edistää kestävämpiä liikkumismuotoja

HOK-Elannolla oli lähtökohtana halu edistää kestävämpiä liikkumismuotoja ja asennuttaa sähköautojen latauspisteitä kohteisiinsa. Tärkeä kriteeri latauspisteiden rakentamisessa oli, että latauspisteistä pystytään hyödyntämään niiden kerryttämää dataa. Lisäksi lataamisen haluttiin olevan asiakkaille mutkatonta ja turvallista.

”Sähkö on yksi tulevaisuuden vaihtoehtoisista polttoaineista, jolla voidaan parantaa kaupunkien ilmanlaatua sekä vähentää liikenteestä aiheutuvia meluhaittoja. Käytettäessä uusiutuvaa energiaa myös hiilidioksidipäästöt vähenevät”, toteaa HOK-Elannon laatu- ja ympäristöpäällikkö Satu Kattilamäki.

Ratkaisu: Plugitin dataa tuottava latausjärjestelmä ja asiakastuki

HOK-Elanto on ollut ensimmäisiä sähköautojen latauspisteitä asennuttaneita tahoja ja on samalla yksi Plugit Finlandin pitkäaikaisimmista asiakkaista. Pitkään kestäneen yhteistyön aikana sähköisen liikenteen kehitys on ollut huikeaa ja lataustapahtumien määrät myös HOK-Elannon kohteissa ovat kasvaneet runsaasti. HOK-Elannon latausjärjestelmäkokonaisuuteen kuuluu Plugitin tarjoamat raportointipalvelut, joiden avulla latauspisteiden latauslaitteiden tapahtumia voidaan seurata kohde-, latauspiste- ja käyttäjäkohtisesti. Lisäksi järjestelmän avulla voidaan seurata mm. lataustapahtumien määrän kehitystä ja kustannuksia sekä vähennettyjä CO2-päästöjä.

Äärimmäisen tärkeää HOK-Elannolle on ollut myös lataamisen turvallisuus ja asiakaspalvelu. Monelle sähköautoilijalle HOK-Elannon Prisma on ollut ensimmäinen julkinen latauspaikka. HOK-Elannon kohteet toimivat pääosin tekstiviestiaktivoinnilla. Asiakkaan palveleminen ja neuvojen tarjoaminen niin latauspisteen kuin ladattavan auton osalta ovat hyvä tapa vaikuttaa mielikuvaan koko sähköautoilusta. Yhteistyössä HOK-Elanto ja Plugit Finland ovat halunneet panostaa äärimmäisen hyvään asiakaskokemukseen niin lataamisen kuin sähköisen liikenteenkin osalta. Onnistunut ja vaivaton lataus tuo positiivista kokemuksia uuden liikkumismuodon käyttöönotossa, jota HOK-Elanto on halunnut olla tukemassa.

Toimituskokonaisuus HOK-Elannolle:

  • Kohdekohtaisesti Chago EVF200-latauslaite tai KEBA KeContact -latauslaite
  • Latauslaitteiden ylläpito- ja huoltopalvelut
  • Raportointipalvelut

Yhteistyöstä sanottua:

”Latausasemien rakentamisessa HOK-Elanto on ollut ensimmäisten joukossa ja niiden rakentamisessa sekä käyttöönotossa on ollut tärkeää, että saamme dataa latauspisteiden käytöstä ja käyttö on asiakkaille mutkatonta ja turvallista. Datan avulla olemme voineet arvioida, onko sijainti oikea ja onko ko. alueella kysyntää tälle palvelulle. Plugit on kyennyt vastaamaan näihin tarpeisiin”, toteaa Kattilamäki.

HOK-Elanto lyhyesti:

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa. Maan laajimmin omistettu yritys yli 600 000 asiakasomistajataloudella. Yli 300 toimipaikkaa 9 kunnan alueella, yli 250 000 asiakaskohtaamista päivittäin ja lähes 6000 työntekijää.

Kuvia HOK-Elannon latauspisteistä

Prisma Järvenpää
Prisma Hyvinkää
Prisma Olari, Espo
S-market Nihtisilta, Espoo
Prisma Viikki, Helsinki
Prisma Tikkurila

Jaa artikkeli:

Ota yhteyttä!

Topi Aaltonen

Myynti- ja markkinointijohtaja

@topi.aaltonen

+358 46 810 1684

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Ota yhteyttä

Soita meille

0207 350 330

Lähetä sähköpostia

asiakaspalvelu@plugit.fi

jätä yhteydenottopyyntö

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.