Latausasemat voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään latausnopeuden perusteella: peruslataus ja pikalataus. Tunnistat kumpi lataustapa on kyseessä kaapelin liittimestä.
Miten auton pikalataus toimii?
Latauksen aktivointi tapahtuu tyypillisesti joko erillisellä RFID-latauskortilla tai mobiilisovelluksella. Esimerkkinä mobiilisovelluksen avulla lataamisesta käytämme Plugit Cloud -sovellusta.

Pikalataus

Jos termit, kuten hybridiauto ja täyssähköauto kuulostavat vierailta, suosittelemme tutustumaan ensin pikaisesti eri sähköautotyyppeihin.
Mitä auton pikalataus tarkoittaa?
Pikalataus-termillä tarkoitetaan yleisesti sähköauton lataamista yli 50kW tasasähköllä erillisellä, auton ulkopuolella olevalla latauslaitteella.
Nimensä mukaisesti pikalataus viittaa auton lataamiseen lyhyemmässä ajassa ja lyhyempään latausaikaan päästään käyttämällä korkeampaa lataustehoa. Kun perinteinen sähköauton lataus tapahtuu tyypillisesti 11-22 kilowatin teholla, on henkilöautojen pikalatausasemien tehoalue tyypillisesti 40–50 kilowattia.
Lataustehon määrää kuitenkin auto eikä latauslaite, ellei auton sallima maksimiteho ole enemmän kuin mitä laturi pystyy tarjoamaan. Pikalataukseen soveltuvassa autossa on myös erillinen liitin juuri tähän tarkoitukseen.
Pikalataus on tarpeen, jos
- Halutaan alle tunnin lataus
- Ajoneuvot tulee ladata päivällä nopeasti täyteen tai täydentää latausta kesken päivän
- Ladattavan ajoneuvon akun koko on huomattavan suuri ja tarvittavan energian lataamiseksi tarvitaan huomattavan suuria tehoja
Sähköauton pikalataukseen liittyviä termejä
Pikalaturi = Korkeatehoinen latausasema, jonka latausteho on tyypillisesti 40-50 kilowattia. Täyssähköauton ajoakun lataaminen lähes täyteen tapahtuu noin tunnista puoleentoista tuntiin auton mallista riippuen. Pikalatauspisteiltä löytyy euroopassa CHAdeMO- ja/tai CCS-standardin liittimin varustetut latauslaitteet. Jos haluat tutustua enemmän eri pistoketyyppeihin ja niiden eroihin, voit lukea niistä lisää artikkelissamme latauspistoketyypit sähköautoille.
Suurteholaturi = Suurteholatureissa maksimiteho nousee tyypillisesti 150-350 kilowattiin. Vain osa markkinoilla olevista sähköautoista pystyy vastaanottamaan näin suuria lataustehoja.
Supercharger = Teslan omassa latausverkostossa käytettävä suurteholaturi. Supercharger latureiden latausteho on jopa 120kW, jolla useimmat Teslan mallit saa ladattua 80 % varausasteeseen noin 40 minuutissa.
Lue lisää erilaisista sähköautojen latauslaitteista
Yleisiä pikalaatamiseen liittyviä kysymyksiä
Miten auton pikalataus toimii?
Latauksen aktivointi tapahtuu tyypillisesti joko erillisellä RFID-latauskortilla tai mobiilisovelluksella. Esimerkkinä mobiilisovelluksen avulla lataamisesta käytämme Plugit Cloud -sovellusta.[/fusion_text]
Peruslataus

Pikalataus

Jos termit, kuten hybridiauto ja täyssähköauto kuulostavat vierailta, suosittelemme tutustumaan ensin pikaisesti eri sähköautotyyppeihin.
Mitä auton pikalataus tarkoittaa?
Pikalataus-termillä tarkoitetaan yleisesti sähköauton lataamista yli 50kW tasasähköllä erillisellä, auton ulkopuolella olevalla latauslaitteella.
Nimensä mukaisesti pikalataus viittaa auton lataamiseen lyhyemmässä ajassa ja lyhyempään latausaikaan päästään käyttämällä korkeampaa lataustehoa. Kun perinteinen sähköauton lataus tapahtuu tyypillisesti 11-22 kilowatin teholla, on henkilöautojen pikalatausasemien tehoalue tyypillisesti 40–50 kilowattia.
Lataustehon määrää kuitenkin auto eikä latauslaite, ellei auton sallima maksimiteho ole enemmän kuin mitä laturi pystyy tarjoamaan. Pikalataukseen soveltuvassa autossa on myös erillinen liitin juuri tähän tarkoitukseen.
Pikalataus on tarpeen, jos
- Halutaan alle tunnin lataus
- Ajoneuvot tulee ladata päivällä nopeasti täyteen tai täydentää latausta kesken päivän
- Ladattavan ajoneuvon akun koko on huomattavan suuri ja tarvittavan energian lataamiseksi tarvitaan huomattavan suuria tehoja
Sähköauton pikalataukseen liittyviä termejä
Pikalaturi = Korkeatehoinen latausasema, jonka latausteho on tyypillisesti 40-50 kilowattia. Täyssähköauton ajoakun lataaminen lähes täyteen tapahtuu noin tunnista puoleentoista tuntiin auton mallista riippuen. Pikalatauspisteiltä löytyy euroopassa CHAdeMO- ja/tai CCS-standardin liittimin varustetut latauslaitteet. Jos haluat tutustua enemmän eri pistoketyyppeihin ja niiden eroihin, voit lukea niistä lisää artikkelissamme latauspistoketyypit sähköautoille.
Suurteholaturi = Suurteholatureissa maksimiteho nousee tyypillisesti 150-350 kilowattiin. Vain osa markkinoilla olevista sähköautoista pystyy vastaanottamaan näin suuria lataustehoja.
Supercharger = Teslan omassa latausverkostossa käytettävä suurteholaturi. Supercharger latureiden latausteho on jopa 120kW, jolla useimmat Teslan mallit saa ladattua 80 % varausasteeseen noin 40 minuutissa.
Lue lisää erilaisista sähköautojen latauslaitteista
Yleisiä pikalaatamiseen liittyviä kysymyksiä
Miten auton pikalataus toimii?
Latauksen aktivointi tapahtuu tyypillisesti joko erillisellä RFID-latauskortilla tai mobiilisovelluksella. Esimerkkinä mobiilisovelluksen avulla lataamisesta käytämme Plugit Cloud -sovellusta.[/fusion_text]
Peruslataus

Pikalataus

Jos termit, kuten hybridiauto ja täyssähköauto kuulostavat vierailta, suosittelemme tutustumaan ensin pikaisesti eri sähköautotyyppeihin.
Mitä auton pikalataus tarkoittaa?
Pikalataus-termillä tarkoitetaan yleisesti sähköauton lataamista yli 50kW tasasähköllä erillisellä, auton ulkopuolella olevalla latauslaitteella.
Nimensä mukaisesti pikalataus viittaa auton lataamiseen lyhyemmässä ajassa ja lyhyempään latausaikaan päästään käyttämällä korkeampaa lataustehoa. Kun perinteinen sähköauton lataus tapahtuu tyypillisesti 11-22 kilowatin teholla, on henkilöautojen pikalatausasemien tehoalue tyypillisesti 40–50 kilowattia.
Lataustehon määrää kuitenkin auto eikä latauslaite, ellei auton sallima maksimiteho ole enemmän kuin mitä laturi pystyy tarjoamaan. Pikalataukseen soveltuvassa autossa on myös erillinen liitin juuri tähän tarkoitukseen.
Pikalataus on tarpeen, jos
- Halutaan alle tunnin lataus
- Ajoneuvot tulee ladata päivällä nopeasti täyteen tai täydentää latausta kesken päivän
- Ladattavan ajoneuvon akun koko on huomattavan suuri ja tarvittavan energian lataamiseksi tarvitaan huomattavan suuria tehoja
Sähköauton pikalataukseen liittyviä termejä
Pikalaturi = Korkeatehoinen latausasema, jonka latausteho on tyypillisesti 40-50 kilowattia. Täyssähköauton ajoakun lataaminen lähes täyteen tapahtuu noin tunnista puoleentoista tuntiin auton mallista riippuen. Pikalatauspisteiltä löytyy euroopassa CHAdeMO- ja/tai CCS-standardin liittimin varustetut latauslaitteet. Jos haluat tutustua enemmän eri pistoketyyppeihin ja niiden eroihin, voit lukea niistä lisää artikkelissamme latauspistoketyypit sähköautoille.
Suurteholaturi = Suurteholatureissa maksimiteho nousee tyypillisesti 150-350 kilowattiin. Vain osa markkinoilla olevista sähköautoista pystyy vastaanottamaan näin suuria lataustehoja.
Supercharger = Teslan omassa latausverkostossa käytettävä suurteholaturi. Supercharger latureiden latausteho on jopa 120kW, jolla useimmat Teslan mallit saa ladattua 80 % varausasteeseen noin 40 minuutissa.
Lue lisää erilaisista sähköautojen latauslaitteista
Yleisiä pikalaatamiseen liittyviä kysymyksiä
Miten auton pikalataus toimii?
Latauksen aktivointi tapahtuu tyypillisesti joko erillisellä RFID-latauskortilla tai mobiilisovelluksella. Esimerkkinä mobiilisovelluksen avulla lataamisesta käytämme Plugit Cloud -sovellusta.[/fusion_text]