Ladattavissa autoissa on erilaisia latauspistoketyyppejä. Tyypin 1 liitin on käytössä yhdysvaltalaisissa ja japanilaisissa autoissa, tyypin 2 liitin eurooppalaisissa. On erittäin todennäköistä, että kaikki eurooppaan tuotavat ja euroopassa myytävät ladattavat ajoneuvot tulee olemaan tyypin 2 -liittimellä.
Pistokkeen kautta kulkee tietoa auton ja latauslaitteen välillä, esimerkiksi akuston täyttyessä auton kautta kulkeva ohajussignaali katkaisee latauslaitteen toiminnan.
Latauspistokkeet yleiseen lataamiseen
Tyyppi 2
• Tyypin 2 liitintä käytetään eurooppalaisissa ladattavissa ajoneuvoissa.
• Standardi julkisissa latauspisteissä Suomessa ja muualla Euroopassa.
• Liitin mahdollistaa kolmivaiheisen virransyötön aina 63 ampeeriin saakka.
• Autossa sijaitseva akuston laturi määrittelee kuinka suurella virralla sitä voi ladata. Yleisesti tyypin 2 pistokkeelliset hybridit lataa 1×16 A. Täyssähköautot jopa 3x32A.
Oppaat sähköauton lataamiseen
Lue, mitä kannattaa huomioida taloyhtiössä, kotona tai yrityksessä ja miten hanke etenee.
Pika- ja teholatausliittimet
CHAdeMo
Pikalataus CHAdeMO-standardin mukaisella pistokkeella. Lataus tapahtuu tasavirralla (DC= Direct Current). CHAdeMO pikalatausliittimen kautta latausteho voi olla jopa 63 kW.
Soveltuu mm. NIssan ja MItsubishi -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.
CCS Combo
CCS, eli Combined Charging System (Combo) -pikalatausstandardi mahdollistaa jopa 125 kW pikalatauksen.
Soveltuu mm. Volkswagen ja BMW -merkkisten ladattavien autojen pikalataamiseen.
Etsitkö latausratkaisua?
Me Plugitilla emme toimita pelkästään yksittäisiä latauslaitteita, vaan rakennamme kestäviä latausratkaisuja kaikenkokoisiin tarpeisiin.
Latausjärjestelmissä otamme huomioon, että ne kestävät aikaa, käyttöä ja ovat skaalautuvia eli latauslaitteita voidaan tulevien vuosien aikana lisätä olemassaolevaan latausjärjestelmään.