Case: Rivitaloyhtiö Kuukiventie 2

Rivitaloyhtiö varautui sähköisen liikenteen yleistymiseen koko talon latausratkaisuilla. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja kertoo prosessin etenemisestä.

Ideasta toteutukseen näin latausratkaisu toteutettiin taloyhtiöön

Asunto Oy Kuukiventie 2 on rivitaloyhtiö, jossa asuu 11 perhettä. Rivitaloyhtiö koostuu kahdesta eri rakennuksesta, joihin molempiin valmistui uusi autolatausjärjestelmä huhtikuussa 2020.

“Taloyhtiössämme on tällä hetkellä kaksi lataushybridiä ja yksi vieraileva sähköauto eli kaiken kaikkiaan kolme säännöllisesti ladattavaa ajoneuvoa. Kiinnostus sähköautoja ja lataushybridejä kohtaan on noussut latauspisteiden myötä kovasti”, kertoo taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Kari-Mikael Järvenpää.

Ajan hermolla sähköautojen latauksessa

Idea sähköautojen latausjärjestelmän kartoittamiseksi syntyi pari vuotta sitten. Ladattavien autojen yleistyminen oli noussut julkisessa keskustelussa puheenaiheeksi. Autoalan kehityksessä sähköautot ovat nykyään lähes 20 % uusien autojen myynnistä.

Järvenpään mukaan oli selvää, että autokanta sähköistyy vauhdilla. Muutoksesta kannattaa olla tietoinen.

”Ajattelimme, että meidän kannattaa olla taloyhtiössämme etunenässä, ennen kuin kaikki muutkin ovat asian äärellä.”

Toimeksianto latausratkaisujen selvityksen tekemiseksi annettiin Järvenpäälle, joka toimii itse myös autoalalla. Asiaan palattiin keväällä taloyhtiön kokouksessa, jossa aiheeseen oli valmistauduttu perusteellisesti. Kokouksessa hanke otettiin hyvin vastaan ja projekti päätettiin aloittaa.

Latausjärjestelmä on investointi tulevaan

Arvio, että autojen latausjärjestelmällä on positiivinen vaikutus taloyhtiön arvoon, oli hankkeen toteutumisen kannalta ratkaiseva tekijä. Taloyhtiö halusi yksittäisten ratkaisujen sijaan miettiä tasavertaisuutta ja toteuttaa tulevaisuuden kannalta järkevää kokonaisajattelua.

Hankkeen edetessä taloyhtiö haki myös Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta energia-avustusta. Tukeen liittyi onnekas sattuma, sillä ylimääräinen yhtiökokous viivästyi syksyllä niin, että aiemmin 35 prosentin tuki nousi 50 prosenttiin. Tämä oli taloyhtiölle erittäin iloinen yllätys.

Järvenpään mukaan taloyhtiön kannalta rahoitus on tärkeä. Hän kuitenkin huomauttaa, että ARA maksaa tuen kuitteja vastaan vasta jälkikäteen noin parin viikon päästä. Taloyhtiön kassan pitää siis riittää tai sitten projektille on haettava lyhytaikainen rahoituskumppani.

Taloyhtiöön sopivat tekniset ratkaisut

Rinteessä sijaitsevan rivitaloyhtiön ylemmän talon edessä on parkkipaikat ja alemmassa talossa autokatokset. Tämä tarkoitti, että samaan taloyhtiöön tarvittiin erilaiset ratkaisut.

”Emme olleet osanneet tätä edes ajatella. Plugitin kautta selvisi heti, että samanlainen ratkaisu näiden välillä ei onnistu. Tämä johti laskutukseen alatalon yhteiskatosten osalta erilliselle laskulle, koska se ei muuten ollut teknisesti mahdollista.”

Latauskulut menevät huoneiston sähkölaskuun suoraan ylätalon osalta, mutta alatalon lataussähkö pitää veloittaa osakkailta. Latauskohtaisen sähkön energian mittauksen ansiosta molemmissa tapauksissa voidaan osoittaa tarvittaessa vaikkapa työnantajalle laskun määrä.

Kaikilla taloyhtiön asukkailla samanlainen latauslaite ja erillinen sähkönmittaus. Latauspisteissä on 11 kW:n ABL -latauslaite, johon kiinnittyy erillinen latausjohto. Ne kestävät Järvenpään mukaan aikaa, vaikka auto vaihtuisi.

Latausjärjestelmään sisältyy kuorman mukaan säätyvä latausteho. Jopa kahdeksan autoa voi olla latauksessa yhtä aikaa täydellä 11 kW teholla, ennen kuin tehoa rajoitetaan. Järvenpään mukaan se on taloyhtiölle erittäin hyvä asia, varsinkin jos täyssähköautoja tulee enemmän.

“Halusimme tehdä kerralla hyvän, ettei heti muutaman vuoden kuluttua tarvitse tehdä uudelleen.”

Asiantuntemus ja latausymmärrys ratkaisivat

Järvenpään mukaan Plugitin tekemät asennukset ovat siistit sekä katoksessa että autopaikoilla. Latauspisteet ovat hänen mukaansa helppokäyttöisiä.

“Plugitilta asiantuntija on vastannut nopeasti kysymyksiin ja ollut prosessissa läsnä. Asiantuntija on konsultoinut myös byrokratiassa, joita prosessiin on liittynyt.”

“Maksamme sähköstä samaa hintaa kuin mitä taloyhtiö maksaa. Meille oli iso merkitys, ettei meillä ole mallia, jossa vaikkapa latausoperaattori ottaisi välistä. Koimme Plugitin ratkaisun kustannustehokkaaksi pitkässä juoksussa.”

“Voimme suositella yhteistyötä Plugitin kanssa. Plugit tiesi sopivan latausratkaisun juuri meidän kiinteistöömme. He olivat myös asiantuntevin itse urakan kannalta.“

Järvenpään mukaan latausjärjestelmän kokonaisuus ottaa aikaa ja vie yllättävän kauan. Itse latauslaitteiden asennus oli tapahtuma, joka taas kävi rytinällä ja noin viikossa.

“Siinä ei ylimääräisiä askelia otettu. Kaikki meni ammattimaisesti.”

Tarjolla monia vaihtoehtoja

Järvenpään vinkki muille taloyhtiöille on, että latausratkaisuprojektiin kannattaa paneutua huolella. Markkinoilla paljon toimijoita, ja jokaisella on omanlaisensa konsepti. Tärkeintä on perehtyä siihen, mikä on omalle taloyhtiölle paras.

“Jonkinlainen konsultti asiassa on hyvä olla. Latausinfraymmärryksen kannalta voi suositella Plugitia.“

Aikajana: Kuukiventie 2

2019 helmikuu:

Taloyhtiön hallitus päättää aloittaa kartoituksen latausjärjestelmän selvittämiseksi.

2019 huhtikuu:

Lataustapakartoituksen loppuraportti valmistuu. Taloyhtiön yhtiökokouksessa keskusteluaiheena autoalan kehitys, jossa sähköautot lisääntyvät merkittävästi uusien autojen myynnissä.

2019 touko-syyskuu:

Kilpailevia tarjouksia, joissa myös Plugit mukana.

2019 loka-marraskuu:

Hankkeen kilpailevien tarjousten saanti viivästyy, mikä osoittautuu onnekkaaksi sattumaksi. ARAn myöntämä tuki nousee onnekkaasti 50 prosenttiin 2020 alkaen, mikäli latausteho on vähintään 11 kW.

2019 joulukuu:

Ylimääräisessä yhtiökokouksessa Plugit valitaan yhteistyökumppaniksi. Samalla taloyhtiössä sovitaan sisäisesti rahoitusosuuksista sekä laskutuksen periaatteista.

2020 helmikuu:

Urakan alustava ajankohta lyötiin lukkoon. Lisäksi hakemus energia-avustuksesta jätettiin ARA:aan.

2020 maaliskuu:

Yksityiskohtainen aikataulu sovitaan. Plugitin projektitiimi käy kerran kohteessa katselmuksella.

2020 huhtikuu:

Urakka käynnistyy maanantaina ja päättyy saman viikon perjantaina. Latauslaitejärjestelmä valmistuu.

2020 toukokuu:

Lopullinen, kuitteihin perustuva maksatushakemus jätetään ARA:an

Jaa artikkeli:

Ota yhteyttä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Ota yhteyttä

Soita meille

0207 350 330

Lähetä sähköpostia

asiakaspalvelu@plugit.fi

jätä yhteydenottopyyntö

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.