IS: Uudesta e-Golfista ei moitteen sijaa löydy

​Ulkoa sähköversiota on äkkiseltään hankala erottaa muista Golf-malleista. Se on ollut myös Volkswagenin nimenomainen tarkoitus.

Volkswagen on käyttänyt huomattavan paljon resursseja e-Golfinsa kehittämiseen – erittäin onnistuneesti. Päämääränä on selvästi ollut tinkimättömyys laadusta ja ominaisuuksista. Auto on valmistettu tavallisen käyttäjän näkökulmaa noudattaen. VW Golf onkin hyvä ajettava. Se on kaiken lisäksi taloudellinen ja ripeä. Täten voidaan todeta, että e-Golf on jopa yllättävän kompromissiton.

Perinteiseen polttomoottorimalliin verrattuna ohjaamon erot jäävät kosmeettisiksi. Kierroslukumittarin tilalla on selkeä energianäyttö. Vakiovarusteisiin kuuluva kahdeksan tuumainen kosketusnäyttö keskikonsolissa helpottaa auton toimintojen hallinnointia. Kuljettajalla on mahdollisuus hallita autonsa latausta, esilämmitystä ja monenlaisia muitakin toimintoja, kuten pysäköintiä myös älypuhelinsovelluksen kautta.

e-Golfissa on riittävästi suorituskykyä. Hevosvoimia on 114. Vääntöä löytyy koko kierrosalueen läpi 200 newtonmetriä. Se tekee ajamisesta vaivatonta ja kiihtyvyydestä hyvän. Vaihteisto muistuttaa perinteistä automaattia. Toimintamatkakin on hyvin positiivinen yllätys: optimiolosuhteissa e-Golfilla voi ajaa jopa 190 kilometriä. Se riittää mainiosti monenlaisiin ajomatkoihin. Toimintamatkassa on varaa myös suomalaiseen kylmään talveen.



e-Golfin akusto on sijoitettu auton alaosaan. Lataus tyhjästä lähes täyteen sujuu pikalaturilla puolessa tunnissa.
Täyssähkö-Golf ladataan bensaluukun kohdalta. GTE-pistokehybridissä töpselille löytyy paikka nokan VW-merkin alta.
Akustolle luvataan takuuta 8 vuotta tai 160 000 kilometriä.e-Golf on korimalliltaan aina viisiovinen pystyperä. Se tarjoaa vastaavat tilat ja monikäyttöisyyden kuin tavanomaisemmat bensiini- ja dieselmallitkin.Yhteenvetona voidaan todeta, että kyseessä on viimeisen päälle varmanoloinen tuote. Aavemaisen hiljaisella sähkövaihtoehdolla on taatusti kysyntää myös Suomessa. Saksassa auto e-Golf maksaa 34 900 euroa. Tämä voi antaa suuntaviivoja e-Golfin hinnoittelulle Suomessa.

VW e-Golf – lyhyesti
Moottori Sähkömoottori 85 kW (114 hv) 270 Nm/0–12000 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 10,4 s, huippunopeus 140 km/h
NEDC-toimintamatka 190 km
Voimansiirto kiinteä välityssuhde, etuveto
Mitat p 4254, l 1799, k 1453 mm, akseliväli 2632 mm, omamassa 1585 kg, tavaratila 343–1233 l, akku 24,2 kWh


Alkuperäinen artikkeli Ilta-Sanomista