IS: Sähköinen liikenne ehdottaa verohelpotuksia sähköautoiluun

Sähköinen liikenne -hanke ehdottaa valtiolle toimenpiteitä sähköautoilun edistämiseksi. Ehdotusten joukossa on lukuisia verohelpotuksia. Sähköautot, älyliikenne ja älykkäät sähköverkot muodostavat kokonaisuuden, jonka kaikki osat tukevat toisiaan.
Nyt tarvitaan kannustimia, jotta ajoneuvoja saadaan katukuvaan, kertoi sähköinen liikenne -hanketta osaltaan vetävä projektijohtaja Elias Pöyry Ilta-Sanomille. Liikenne ei sähköisty odottaessamme peukaloita pyöritellen. Jos päätämme, vaikka varovaisesti, että 10 % Suomessa myytävistä uusista autoista on sähköautoja vuonna 2020, näin tapahtuu. Vaikka sähköliikenteellä ei vielä 2020 olekaan mittavaa vaikutusta ympäristötavoitteiden saavuttamiseen kyseisenä vuonna, vaikutus kasvaa eksponentiaalisesti seuraavina vuosina. Pöyry tähdentää, että Suomeen tulee luoda EU-direktiiviä noudattava oma sähköajoneuvojen käyttöön ottoa edistävä strategia.

Sähköautot eivät ole vain liikennepolitiikkaa. Energia- ja ilmastostrategiset keskeiset tavoitteemme liittyvät öljyriippuvuuden vähentämiseen ja omavaraisuuden parantamiseen. Tulevaisuudessa mittavalla sähköautokannalla on myös merkittävä rooli huoltovarmuudessa varavoimalähteenä.
Lisäksi sähköautot ovat ehkä merkittävin älykkäisiin sähköverkkoihin liittyvän kysyntäjouston mahdollistaja ja tulevaisuuden energiajärjestelmien tasapainottaja. Uusiutuvan energian edellyttämä sähkön varastointi on merkittävimpiä tulevaisuuden energiajärjestelmän tutkimus- ja kehityskohteita ja sähköautoilla voi olla tässä merkittävä rooli. Nämä hyödyt realisoituvat jo tuhansien tai kymmenien tuhansien ajoneuvojen penetraatiotasolla. Kansainvälinen ajoneuvoala näkee sähköön perustuvat voimansiirtoratkaisut tulevaisuuden vaihtoehtona henkilöliikenteessä. Johtavien eurooppalaisten valmistajien näkemyksen mukaan jopa 95 % tulevaisuuden ajoneuvokannasta perustuu sähköteknologiaan (LÄHDE: Daimler, lokakuu 2012).

Sähköinen liikenne -hanke ehdottaa useita konkreettisia toimenpiteitä
Sähköinen liikenne-hankkeen yritysverkostossa on laadittu selvitys haasteista, jotka estävät ja haittaavat sähköajoneuvojen laajamittaisen käyttöönoton. Tukien painottamista toivotaan myös lähitulevaisuudessa yritysautoihin. Selvitys listaa seuraavat keinot – tärkeysjärjestyksessä:

1. Tuloverolain 4 luvun 64 §:n sähköauton käyttöedun verotusarvon puolittaminen

”Verohallitus on antanut vuosittain autoedun arvon laskemista ohjaavan päätöksen. Verohallinto tarvitsisi lainsäädännöllistä tai muuta ohjausta työsuhde-edun verotusarvon porrastamiseksi päästöttömien ajoneuvojen osalta. Käytännössä tämä tarkoittaisi sähköautojen luontoisedun verotusarvon puolittamista käyttöetuautojen osalta.
Vähäpäästöisten ajoneuvojen työsuhde-edun verotuksen muutos voidaan tehdä myös täysin teknologianeutraalisti ns. Hollannin mallia mukaillen.Tällä hetkellä yrityksillä on mahdollisuus saada energiatukea sähköauton hankintaan. Sähköautojen luontoisedun verotus tulisi kohtuulistaa ainakin siten, että energiatuetusta ajoneuvosta maksettaisiin vain sen yrityksille syntyvien todellisten kustannusten mukaisesti. Tämä tekisi sähköautoista houkuttelevia myös työntekijöille. Tuki ei kuitenkaan pienennä ajoneuvon luontoisedun verotusarvoa.”

2. Arvonlisäverolain 114 § 1 momentin 2 kohdan lieventäminen yhteiskäytössä olevien sähköautojen osalta.

”ALV-vähennysoikeuden laajentaminen ja uusi säännöstö mahdollistaisi kokonaan uudenlaiset yhteiskäyttöpalvelut.
Rajoitetun toimintasäteen ja pienehkön valikoiman vuoksi täyssähköauto voi vain harvoin palvella kotitalouden ainoana kulkuneuvona. Muun muassa tämän vuoksi sähköautojen yhteiskäyttöä työ- ja työsuhdekäytössä olisi tarkoituksenmukaista edistää.
Käytännössä työkäyttöön tarkoitettuja autoja käytettäneen jo nykyisellään kodin ja työpaikan välisiin matkoihin, joten rajoitettu huojennus ainoastaan vahvistaisi ja legitimoisi vallitsevan käytännön.
Kun nykytekniikan avulla voidaan melko vaivatta valvoa autojen ajomääriä, voitaisiin autoedun luontoisedun verotusta näitä tilanteita silmällä pitäen muuttaa ilman, että muutos johtaisi ei-toivottuun säädösten kiertämiseen. Muutoksella ei olisi fiskaalista vaikutusta, koska po. käytössä olevia autoja ei tällä hetkellä käytännössä veroteta lainkaan työsuhdeautoina.”

3. Näiden lisäksi muutokset voisivat kohdistua esim. autoverolakiin (autoveron poistaminen kokonaan sähköautoilta) sekä ajoneuvoveroon, joissa molemmissa nykytilanne koetaan kansalaisnäkökulmasta epäoikeudenmukaisena.

4. Toimenpiteiden ohjaaminen AFI-direktiivin pohjalta (Alternative fuels infrastructure)

”EU:n direktiiviesitys puhtaan liikenteen infrastruktuurista julkistettiin 24.1.2013. EU-Parlamentti käsittelee esitystä 14.4.2014.Komission direktiiviesitys luo pohjan sähköautojen eurooppalaiselle latausinfrastruktuurille. Esityksessä otetaan kantaa mm. teknologiaan, markkinaehtoisuuteen, toimintamalleihin jne. Direktiivi velvoittaa ryhtymään maakohtaisiin toimiin kattavan latausverkoston rakentamiseksi vuoteen 2020 mennessä.”



Lähde: Ilta-Sanomat